Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Lämpligt Mini-APM-flyg?

  1. #1

    Standard Lämpligt Mini-APM-flyg?

    Funderar på skaffa ett friggoflyg för att testa APM mer.

    Inte APM 2.6 eller Pixhawk, utan MiniAPM (som jag förstått kan använda samma program etc, eller?!).
    Har pysslat med SkyWalker Plane 188 2012 med APM 2.6 som flyger väldigt bra.
    Men nu är jag ute efter nåt mindre, alltså nåt som inte kräver 4S 5000mAh-ackar utan klarar sig med 2200 3S/4S.
    Extra vikt blir helst ackar, inte nån GoPro eller tyngre kamera. Kanske en liten FPV-kamera i servogimbal eventuellt.
    Handlar alltså om en testplattform så jag slipper skaffa en stor SkyWalker. :-) Får gärna flyga stabilt och långsamt.

    Gillar inte Multiplex Easystar eller Bixler.

    Måste kunna handstartas.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Kanske inte finns nåt lämpligt flyg... hmhm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    hehe - kanske en FunCub ?

    Jag har utfört alla mina tester med Bixler1 tillsammans med APM 1.0

    Kommer troligen skaffa APM 2.5 till ett nytt flyg
    Senast redigerat av UndCon den 2015-02-23 klockan 08:41.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  4. #4

    Standard

    Jag kör apm på en vinge funkar kanon att filma svärfars åkrar med

  5. #5

    Standard

    Vingar njae... jag har en TBS Caipirinha... det får räcka just nu. =)

    Men om man återgår till Multiplex EasyStar och Multiplex EasyStar II samt Bixler 1, Bixler 2 och Bix 3.
    Hur ska man välja? Har förstått att Bixler 2 går bort (skör). De andra då? MPX EasyStar II är säkert bättre än I?

    Vad är deras nackdelar?

    Finns det andra liknande?

    FunCub... hm, njae. Den känns inte rätt. :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    bygg en fpv49? billig och kraschtålig men flyger enligt uppgift mkt bra. jag har ett segdraget projekt på g...

    http://flitetest.com/articles/fpv49-build

  7. #7

    Standard

    Nnnnej. Det är en vinge. =) Vadå kraschtålig? Jag kan ju flyga. ;-) /Djäkenfältare
    Jag är nog mer och mer inne på en Multiplex EasyStar II-kit + nåt bra hopplock... OM det inte kommit någåt bättre nytt? Är ju ett tag sedan den kom ut på marknaden... Ska inte loopa och rolla, mest flyga stabilt och så ska det vara enkelt ha att göra med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Fpv raptor är mkt svår att ta död på. Finns numera under nytt namn och i uppgraderad version på hobbyking: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...00mm_PNF_.html
    Den flyger bra och har massor av plats i kroppen.

  9. #9

    Standard

    Googlade på Raptorn... gillar den skarpt som ljusgrå:
    http://4.bp.blogspot.com/-kETi0rVs-V...(1280x960).jpg
    Den är dock lite större än Easystar... 1600mm

    Den nya V2 i din länk, den är ju 2000mm... Hm. Tänkte ju skaffa nåt mindre än SkyWalker Plane som är 1880-1900 mm.
    Undras om Firstar har lägre stallspeed än SkyWalker Plane...

    EDIT: Dessutom verkar den flyga bäst med 5000mAh i nosen och inte de små som rekommenderas. Najs flyg (som verkar tipstalla lätt dock) som ersättare till SkyWalker, kanske...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    har haft en Raptor.
    gillade den och den är som sagt rejält tålig.
    Det jag ogillade på den var att den var alltid skulle dyka när man launchade den.

    Körde förresten även mini apm i en Caip.

  11. #11

    Standard

    Flyg med skjutande prop placerad och speciellt riktad som på Raptor, Easystar, osv ger en sån effekt. Men Bixler 3 har en helt annan vinkel och den lär ska starta bättre utan att dyka så mycket vid start.
    http://static.rcgroups.net/forums/at...w%20No%203.jpg
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    V2 har "rätt" vinkel på proppen. Ser ut som att den nya versionen är genomtänkt.

  13. #13

    Standard

    Raptor V2 är helt klart intressant, fast den har plastkropp och inte EPP-kropp. Vad är vingarna gjorda av?
    Hur som helst... den är intressant som eventuell ersättare till SkyWalker, men nu vill jag ha nåt mindre. =)

    Finns det ingen liknande som Easystar II? Bixler struntar jag i. Raptor "V1" hade ju sina idéer och lite stor.

    Om det nu inte finns nåt mer lämpligt än Easystar... vad rekommenderas för servon, motor, ESC, propp, Ackar till en sådan? Ska ej loopa och rolla, men vill kunna nå höjd smidigt utan att cirkla i flera minuter. Vilken last klarar Easystar?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Standard

    MOTOR + ESC + ACK?

    Vad rekommenderar ni för motor till en Multiplex Easystar II som ska lastas med max en GoPro (ej gimbal) + videolänk + MiniAPM. Jag är inte ute efter något flyg som det ska loopas, rollas och hovras med. Men bra är det förstås om det inte blir jobbigt att flyga med.

    Och ESC till motorn lär väl lösa sig enkelt.

    Men ack då? Jag har ett drös 3S 2200 GensAce (25C och 30C), blir det bra? Kan säkert flyga längre tid med större ack. Men vad rekommenderas? Flyger hellre kortare tid än har ett flyg som måste flygas snabbt för att hållas uppe.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Skulle spontant rekommenderar Bixler 1.1 eller kanske 3 (tror den bygger på 1.1, inte säker). Pissenkel att modda på allehanda sätt, extremt förlåtande i flygning och lätt att hantera men går även att busa med. Billig och lagom storlek. och tål mycket absue.

    Vill du testa en klassiker har du alltid Multiplex Twinstar som var väldigt populär FPV modell när den kom, rimligt behändig storlek också.

    Kommer själv byta storflyg snart (kör en EPP FPV 1.8m), kikat en del på Raptor V2, den ser ut att vara kanon på många sätt, men är inte särskilt liten och kräver lite mer transporttankar än Bix.

    EDIT, en annan som är i samma stil/klass om du vill undvika just Bix är AXN Floater.
    Kolla på RCModelReview's youtube kanal och sök på AXN se alla dumheter han kör med sin AXN
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16

    Standard

    Har redan haft TwinStar II och har en Bormatec Maja. Har pysslat mycket med SkyWalker Plane 2012 188 men vill ha en mindre kärra för enklare "missions" än APM-styrda rutt-ortofoto. Bixler 1.1 är ju OK, 2an är sämst och 3an har en annan flygare skaffat här och då kan man ju inte ha samma. =) Dessutom gillade jag skarpt Multiplex kvalitet.

    För att hitta ersättare till Skywalker 2012 så kan 2014 vara nåt direkt att byta kropp på. Men har även sett på Volantex Raptor V2 gråa... den ser najs ut, tror den va 200cm. Men glasfiberkropp kan vara skört... men man ska ju inte landa galet iofs. ;-) Dessa flyg, inklusive Bormatec Majan är större flyg. Majan är 220cm och Skywalker är 188, 190. Bixler är större än Easystar (som bara är 137cm).

    Vill ha nåt som flyger långsamt och ändå inte är så stort så det kräver större ackar. Så har nästan bestämt mig för en Easystar... tror jag... tills nån hittar på nåt annat. =) Men Bixler hoppar jag över, fast de fått bra kritik.

    AXN Floater verkar ännu mindre. =)

    Jag brukar hålla mig undan HobbyKing också...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Inte så insatt i sånt här men det finns även en skywalker mini väll?

  18. #18

    Standard

    Jag har sett lite på den med. Men efter att ha sett lite filmer så insåg jag att den är väldigt liten med sina 85 cm vingspann, ca 1000mAh-ack och flög som en raket, speciellt med last. =) Mitt senaste depronflyg var större och långsammare. Men lite tuff är den eftersom man pysslat med SkyWalker så mycket.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Ah den är så liten.

  20. #20

    Standard

    Det blir nog en hederlig Multiplex Easystar II.
    Grottar i motorer nu (outrunner, max 28x28mm, ca 1100KV, runt ca 150-200W, 3S, 40-60 gram, ...).
    Blir 7x6E-prop, APC fast och inte något folding jox, passar ej större med outrunner.
    Sen välja ESC.
    Ska använda MiniAPM så jag klurar samtidigt på servon, ska man ha analoga eller digitala?
    Funderar på antingen digitala Hitec HS-5065MG eller analoga motsvarigheten Hitec HS-65MG.
    Klarar MiniAPM av vanliga analoga?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •