Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Svårt att rolla med Techone Piaget

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard Svårt att rolla med Techone Piaget

    Jag har så smått börjat använda min Piaget och har lyckats att manövrera den i harrier. Kan även knivegg lite grann. När jag försöker mig på roll så går det inte så jättebra. Den reagerar väldigt långsamt oavsett fart. Det blir mest en långsam tunnelroll, några gånger har det blivit väldigt snabba snaprollar, minns inte riktigt hur jag fick till det. Har rollat med Funman utan problem, endast skevroder. På simulator går det bra med liknande modeller som Piaget. Nu har jag gjort en tabbe när jag byggde planet, och vände kroppen upp och ner! Detta gör att anfallsvinkeln på vingen inte är i plan med stabilisatorn och den är även lite krokig i längsled i allmänhet. Har försökt att rätta till krokigheten, men vingen är fortfarande fel. Jag har ganska stora skevroderutslag, men inte mer än vad beskrivningen anger. Är det dödfött att få till rollar med planet pga att den är felbyggd eller finns det några tips? Skall jag även använda sidroder/höjdroder?

  2. #2
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Snaproll gör du genom att dra max sidroder och skev åt samma håll, samt max höjdrodret. Olika kärror reagerar lite olika, men det är grunden. På vissa kärror måste man nästan hjälpa till, typ en Albatross från WWI, men det kan också vara skönt att hjälpa till i andra situationer, men då ger du förstås inget kraftigt höjdroder, då vill man bara snabba på rollen, inte stalla ena vingen.

    Jag har några tusen timmar i en WWI simulator, det är några år sedan nu, och där var man tvungen att köra väldigt aktivt med sidroder, kärrorna svängde for dåligt helt enkelt, och nu när jag kör RC sitter detta lixom i ryggmärgen, och har jag faktiskt lite svårt med kärror som inte har sidroder. Man tappar den naturliga följsamma känslan, tycker jag. Men det är nog bara en vanesak.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  3. #3

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, jag känner till hur en snaproll skall göras. Funkar bra med Funman. Med Piaget fick jag nästan lite oavsiktligt till en snaproll vid mina försök att rolla. Annars blir det bara långsamma tunnelrollar om jag drar fullt skevroder, men man får väl öva mer, t ex på fyrpunktsroll och slowroll, så går det väl framåt så småningom.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Piaget är ju numera en "gammal" inomhus-konstruktion men med stora skevroderutslag bör du ju få hyfsad fart på rollarna. Sen kan ju tyngdpunkten ha att göra med hur raka rollarna blir. Denna typ av kärra brukar man flyga relativt baktunga så testa med att flytta TP lite bakåt (och trimma om neutralläget) så kan de ju bli en aning bättre. men moderna EPP-inomhusare flyger helt klart bättre - t ex flera av RC Factorys kärror. Och dom kan man få att vara riktigt kvicka i rollplanet.
    Är du intresserad av en bättre flygmaskin än Piaget men som ändå är robust och fungerar utomhus så är denna modell rätt OK - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2135 Och den går att få att rolla tämligen snabbt.
    Sen har RC Factory ännu bättre maskiner för inomhusflyget såtillvida att de är lättare och därmed går att flyga ännu långsammare än Yak'en. Men som vanligt med denna typ av kärror gäller det att välja rätt (lätt) utrustning och inte minst att också bygga lätt. Limma med UHU Por och har du inte brådis så "våtlimma" och använd det alltså inte som kontaktlim.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Tack för tipsen. Ja, jag har TP ganska långt fram, kanske gör att den "dyker" i rollarna. Dessutom är den rätt tung, då den lagats otaliga gånger. Kanske skulle vara kul att testa nåt nytt för att komma vidare.

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    En piaget(profilinomhusflygplan väl?!) skall kunna rolla riktigt fint, men det är inte säkert att den kan snapprolla, alla flygplan kan inte det.

    Du behöver mycket riktigt använda alla spakar samtidigt när du rollar och se till att du har minst 45grader utslag på alla roder i kombination med 50% expo. Detta ger en behaglig flygning med möjliget till full rörlighet.

    Ett väl komponerat modellminne minskar behovet av att spaka med alla spakar när du rollar, men det krävs mycket finlir för att nå dit. Men det ger riktigt med belöning om du tar dig tid. Två likadana flygplan kan flyga helt olika beroende på vem som programmerat radion.
    Superhero

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Jag ville inte snaprolla, det bara blev så . Kör man motsvarande plan i simulator så funkar det bra att rolla, men det är ju ingen felbyggd Piaget i simulatorn, kanske även är idealiskt trimmat plan i simulatorn . Jag har minst 45 grader utslag på rodren. Jag flyger utomhus, så det är ju lite vind också som spelar in. Skall väl försöka att optimera sändaren när jag fått lite mer flygtid och erfarenhet.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du differentierat skeven? Har för mig att original piaget hade skevservot under vingen som gjorde att diffen blev tvärt om mot normalt. Det gjorde att skev fungerade extremt orent. Jag hade vinklat skevens OK 90 grader med bägge oken pekande framåt 45grader vid neutralläge. Då flög den betydligt bättre.
    fredrik

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det har nog ingen avgörande betydelse om servot sitter ovanpå eller under vingen men man måste ha servook som är "differentierade" (stötstängernas fästpunkter längre fram än fästpunkten i servoaxeln) för att reducera felet så mycket som möjligt. Men Piaget har ju aldrig varit speciellt välflygande (om än poppis för några år sen - men då var en nästan ensam i kategorin inomhus EPP) och är den tung och framtung så blir det ju inte bättre direkt.
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, jag har läst om detta fel. Har inte fixat servooket, men det är ganska långa armar på det, så vinkeln blir väl lite bättre i alla fall.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du behöver lite offset på servo-oket. Numera följer det ofta med "ok" med offset som man får limma/skruva på t ex ett vanligt runt servo-ok men så var det nog inte med "Geten". Men testa först att ändra TP och trimma om neutralläget och se om rollarna blivit en aning rakare.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Ja, bra tips. Kollade nu skevroderutslagen och det var värre än jag trodde . Ju större utslag desto större skillnad på upp- och ner, beroende på utväxlingen. Har nåt gammalt vinklat från annat plan som kan limmas på, alternativt göra nåt i tunn plywood.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det går alldeles utmärkt att göra ett i tunn ply så gör på det sättet.
    Lycka till med moddningarna.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •