Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tillverka en propeller

  1. #1

    Standard Tillverka en propeller

    Jag har en lättviktsquad med 17" propellrar och funderar nu på att bygga en med 30". Storleken har betydelse, väl? Blev inspirerad av amazingdiyprojects.com (Axel Borg...låter svenskt) och beställde hans diy propellerhandbok för $10. Hade önskat att boken var lite mer specifik eftersom jag bl.a. saknade information om vilken tyngd/tjocklek glasfibern bör ha vid olika propellerstorlekar. Hade också velat ha en hint om vilken kv motorerna bör ha. Jag har nu byggt en första prototyp/test. Den har ingen airfoilform än och den är inte ens renskuren så det är en del jobb kvar.
    Tillverkningen är väldigt enkel: skaffa ett rör i lämplig storlek (diametern skall vara 1/3 av propellerstorleken) och i mitt fall skulle det vara 25,4cm, tejpa fast ritningen på röret o sen på med glasfiber o polyester/epoxi. Därefter är det en massa slipande för att få rätt profil. Just nu är glasfibern ca 800g vid proppcentrum och 537g längre ut på bladet.
    Axel använder utväxling (drev o kuggrem) på sina maskiner. Den största propellern han gjort är 2,4m!
    Jag gissar att man måste ner till 100kv och kanske lägre och jag tänkte ev. använda 5010/360 motorer med nedväxling.
    Man kan också välja att köpa grejerna på Hobby King: propeller €45 och 100kv motor €150.....men det är ju ingen sport, eller hur?

    Testade förresten att montera den på 5010/360-motorn och det gick inte. Det lät konstigt o fartreglaget startade om hela tiden. Det funkade med 17".
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	199 
Storlek:	35,9 KB 
Id:	50768   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	50769   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	50770  

  2. #2

    Standard

    Nu har jag fått hem grejerna för utväxlingen: kuggrem samt 16 och 48 drev. Grejerna är testkörda med min mkt obalanserade propeller. Vid 50% gaspådrag drar motorn 5.5A och lyfter då 1kg. Vid 100% gaspådrag drar den ca 10A och lyfter 2kg. Pga obalansen körde jag bara fullgas i mkt korta stunder. Jag är dock fortfarande inne på att köpa Multistars 30-tummare - tanken på att tillverka 4 egna propellrar tilltalar mig allt mindre o mindre. Det är inte aktuellt att köpa rätt motorer så jag får leva med förlusterna man får med en kuggrem.

    /C
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	159 
Storlek:	53,3 KB 
Id:	51269   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	45,0 KB 
Id:	51268  

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Läckert med att bygga egna propellrar. Har sett denna tekniken i förbifarten tidigare, men har inte studerat den något närmare. Hur är effektiviteten i rör-propparna?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  4. #4

    Standard

    Axels quad med 60cm propellrar hoovrar i 28min. 4150g, 16Ah batteri. Han använde då 1300kv med 130/20 reducering. Det blir väl 200kv om jag räknar rätt. Jag hittar inte mycket info på nätet. Axels filmer hittar ni på YT om ni söker på amazingdiyprojects.
    Om jag balanserar min propeller och gör en riktig vingprofil på den så blir den säkert mycket effektivare. Ett enkelt sätt att få rätt profil är att limma fast balsa på leading edge (på ovansidan av bladets framkant), forma balsan och sedan lägga att tunt lager glasfiber över.

  5. #5

    Standard

    28min på drygt 4kg och 16Ah låter ju inte alldeles effektivt. Det beror ju såklart på batteriernas spänning, men jag antar att det är minst 4S?

  6. #6
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Idag flög jag 26min på 6, 5kg med min okta, fullastad med gimbal , gopro och ytterligare två fpv kameror och en 24W IR lampa. Med 4S 16000 multistar, det tyckte jag var bra, jag utgick från 100/100 regeln, TÖM batteriet helt.
    Gällande tider är väl allt relativt, om bertone anser att det är bra tider så är det så för honom. Sedan tycker jag det är fräckt att han gör det med egenhändigt byggda proppar vilket jag ger honom en eloge för.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #7
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    jag utgick från 100/100 regeln, TÖM batteriet helt.
    Sorry kan du utveckla det lite Kenneth ?
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Gällande tider är väl allt relativt, om bertone anser att det är bra tider så är det så för honom. Sedan tycker jag det är fräckt att han gör det med egenhändigt byggda proppar vilket jag ger honom en eloge för.
    Givetvis är det coolt att han tänker bygga egna proppar.

    Men om målet är bättre effektivitet är det väl bra med lite jämförelser. Jag har tidigare läst att W/lb används. Det bästa jag har kommit är ca 40W/lb på min T650. Det var iofs med billiga skitmotorer.

  9. #9
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    I europa avvänder vi oss av W/kg.
    100/100 är istället för 100/80=80% av batteri kapaciteten.

    Ursäkta det sena svaret har varit och flugit i det kalla, blåsiga och allmänt otrevliga vädret för att justera in kamerorna för nattflygning, fortfarande överkompenserar de för mörkret. Men koptern är rocksteady.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  10. #10

    Standard

    Inte så svårt att omvandla mellan lb och kg och lb... men klart jag kan omvandla det åt dig. Det blir ca 88W/kg.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2015-03-29 klockan 07:35.

  11. #11
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tack, då vet jag(fast jag visste redan, ville inte såra dig).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1 natt.JPG 
Visningar:	91 
Storlek:	170,5 KB 
Id:	51481  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  12. #12

    Standard

    Såra mig? Tror du fått något rejält om bakfoten.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •