Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: ESC Max-Min-programmering

  1. #1

    Standard ESC Max-Min-programmering

    Jag är nog trött nu, men när man gör en max-min-programmering...
    Är det för ESCen för att den ska veta eller för något annat?

    Jag har haft en quad med 4 motorer och 4 ESCs.
    Jag gjorde förut en Max-Min-programmering på varje motor + ESC-combo mot throttle-kanalen direkt på mottagaren (Futaba R617FS).
    Funkade kanon och allt var bra. Jag hade en KK2 först, sen en ZeroTech YS-S4 v2.

    Sen flyttade jag över varje motor+ESC-combo till en annan Quad, även denna med en Futaba-mottagare (men en R6008HS denna gång). Och dessutom är det en DJI Naza-M Lite mellan mottagaren och ESCarna denna gång.

    Såå... frågan är, måste jag göra en ny ESC-kalibrering (en och en mot mottagaren som det står i manualen) eller kan jag nöja mig med att jag redan gjort det för varje ESC? =) Zzz...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Det är bara för att fartreglaget skall veta ändlägena. Se det som att para ihop en uppsättning med reglage för att fungera tillsammans.

  3. #3

    Standard

    Så frågan återstår... måste jag göra om denna manuella ESC-kalibrering?
    Bara undrar fast flera skulle säga "gör om så är du på säkra sidan".

    Förut: motor + ESC + Futaba R617FS + Futaba T10CP (100%EPA)
    Nu: samma motor + samma ESC + Futaba R6008HS + Futaba T10CP (100%EPA)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Du behöver inte kalibrera om dem, om fyra ESCar kalibrerats ihop så behöver du inte kalibrera dem igen för att du flyttar dem till en annan plattform.

  5. #5

    Standard

    Ok, tack! =) När är det man ska kalibrera om? När man byter mottagar-tillverkare? Antar att Futabas mottagare ger ut samma signal för throttle, dvs 1100-1920 eller va det är.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Egentligen inte, flight controllern fungerar som en buffert mellan mottagaren och fartreglagen. ESCen ser aldrig signalen från mottagaren så det gör inget om du byter mottagare, i det fallet så kalibrerar du bara om flight controllern. Samma sak om du byter flight controller, du behöver inte kalibrera om ESCarna.

    Det enda kalibreringen av ESCarna gör är att få deras 0% och 100% att bli samma för alla ESC du har på muliticoptern. Så om du byter en ESC så skall de kalibreras igen, annars behövs det inte.

    Om man har en multi där ESCarna blir olika varma så bör man kontrollera så att de har en diskret oscillator på sig.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Egentligen inte, flight controllern fungerar som en buffert mellan mottagaren och fartreglagen. ESCen ser aldrig signalen från mottagaren så det gör inget om du byter mottagare, i det fallet så kalibrerar du bara om flight controllern. Samma sak om du byter flight controller, du behöver inte kalibrera om ESCarna.

    Det enda kalibreringen av ESCarna gör är att få deras 0% och 100% att bli samma för alla ESC du har på muliticoptern. Så om du byter en ESC så skall de kalibreras igen, annars behövs det inte.

    Om man har en multi där ESCarna blir olika varma så bör man kontrollera så att de har en diskret oscillator på sig.
    Nja. Multiwii/baseflight/cleanflight arbetar med förbestämmda värden som du måste matcha din radio för 1000-2000. Det gör inte ex apm så växxlar du från multiwii till apm med en ny radio profil på standard inställningar för din radio behöver du göra om kallibreringen. Annars vill inte dina reglage starta då man inte brukar maxa puls bredden på apm utan kör sin radios standard värden där.

  8. #8

    Standard

    Jag flög förut med ZeroTech YS-S4 v2 och nu med DJI Naza-M Lite.
    Med ZeroTech YS-S4 v2 gör man max-min-kalibreringen enskild för varje ESC+motor.
    Och så ska man tydligen göra med Nazan.
    Enda skillnaden är att det är olika Futaba-mottagare, samt också modellminne nu när även det dök upp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Pinsamt nog så har jag totalt glömt att jag alltid ställer in radion så att jag får ungefär 1000-2000us i pulsbredd. Jag började göra det på FBL helis och fortsatte med det på multicopters. Det sparar in onödiga omkalibreringar för mig och med tiden så har jag börjat tänka på ESC kalibrering som något man gör när de packas upp. Aldrig annars.

    Men tyvärr så blir det ju helt fel om man inte ställer in radion på 1000-2000us från början.

  10. #10

    Standard

    Hur ställer du in det i radion? Futaba?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Jag använder inte Futaba men jag får anta att du gör det på samma sätt som du ställer in servoutslagen på ett flygplan.

    På Naza har du dock problemet att du inte kan se värdena i uS i programmet. Men jag tycker att det är värt att koppla in mottagaren till en Naze32, APM, MultiWii, MSH Brain eller liknande för att kolla vilka servoutslag man får ställa in i sändaren.

    Du hade väl en 250 Quad på gång, där sitter det väl nästan garanterat ett styrkort som gör att du måste ställa in utslagen på sändaren? Om du använder samma typ av mottagare så kan du bara slå in samma utslag i din Naza profil i radion. Antagligen även med andra Futaba mottagare men japaner är japaner så jag skulle prova först. Jag tror att jag hörde något om att utslagen via SBus är helt annorlunda mot de via PWM på vissa Futaba mottagare.

    Eller så kan man så klart kalibrera om ESCarna så fort man gör den minsta lilla ändring.

  12. #12

    Standard

    Ingen 250-quad än... måst göra klar Discon först. =) Så det finns ingen Naze32 heller, än. Men APM har jag en bunt här. Kan ju va nåt.

    Men egentligen ska väl Futaba R617FS och Futaba R6008HS ge ut samma signal på tex Throttle-kanalen? Eller? Bägge är FASST. Det enda som skiljer är väl Failsafe och FS/HS. Antar att det funkar rätt av om jag testar. =) Men man vill ju veta...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #13
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur ställer du in det i radion? Futaba?
    Du sätter throttle på reverse innan.

    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  14. #14

    Standard

    Varför skall man ställa tillbaka den från reverserad throttel till normal throttel efteråt på Futaba? Det måste väl vara bättre att behålla den på reverserad så att den fungerar som alla andra sändare gör i normalläge?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •