Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 23 av 23

Ämne: HK:s infällbara...

  1. #21

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Ett av problemen var att ställets rörliga del inte vilar i utfällt läge mot tillräckligt starkt stöd mot trycket bakåt när man landar.
    Jag har för mig att jag bockade till en liten bit plåt som fyllde ut mellanrummet så det blev bättre stöd.
    Sen vek sig axeln som oleobenet sitter på men det var ju för att landningen var dålig. Då visade det sig att på nosstället så fick man ta ut axeln "bakvägen " eftersom det sitter en "knöl" upptill eftersom det skall kunna vridas. Att sen skaffa en ny axel med denna knöl visade sig omöjligt så jag gängade hålet och gjorde en ny axel av en bult. Gängan fick således ersätta knölen.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  2. #22

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul att denna tråden engagerar!
    Jo, jag har läst lite recensioner om olika ställ på HK: sida, och det är inte alla som är nöjda med deras ställ.
    Kvalitéten är väl "sådär", kan man säga...
    Retroholic!

  3. #23

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Jovisst, tråden engagerar!

    Jag har t.o.m. lyckats knäcka Robart-ställ eftersom jag, till skillnad mot Bokis, VERKLIGEN landar dåligt. Ett skäl till att jag stressar ställmekanismen är att jag till 90 % landar på gräsfält. De få gånger jag har landat på hård bana har det gått bra. Problemet är att hjulen trycks ned i gräset(mossa är värst) och stället bryts bakåt.

    Nu har jag satt landställsben av 5mm fjäderstål i st.f. ESM's solida aluminium i min Fw190. Med ett fjädervarv böjer sig benet bakåt och är starkt som 6 mm pianotråd. Robarts stålrörsben får sitta kvar i de andra ställen för de har så fin teleskopfjädring men ställmekanismen måste vara överdimensionerad.

    Det värsta är när hela ställfästet bryts loss och man måste lägga upp vingarna på operationsbordet. Ett sätt att undvika detta är att montera mekanismen i en brytplatta av glasfiberarmerad epoxy, dvs tjockt kretskortsmaterial. En lagom tjock brytplatta fjädrar lite innan den bryts. Tanken är att stället och vingen skall klara sig.

    Har köpt dyra reservdelar till Robart-ställen flera gånger så visst är det frestande att köpa HK-ställ men då blir det nog bara en landning...

    Lars

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •