Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Servokontakter??

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Jobb
    löneslav
    Klubb
    ingen ännu

    Standard Servokontakter??

    Så här på ålderns höst funderar jag på att ta upp modellflyget igen. Senast körde jag
    med Multiplex på 27MHz, länge sedan. Jag vill inte börja tälja och limma balsa igen, inte
    än i alla fall, så jag har sneglat på PnP-modeller. Jag undrar då:
    Dessa modeller har redan servo m.m. installerade, ska bara kompletteras med mottagare,
    batteri och sändare. Vad för sorts kontakter har dessa servo? Hur anpassas dessa till
    den mottagare jag köper? De kan väl inte vara så att man lyckats enas om en standard??

    En annan sak som inte fanns tidigare, telemetri. Jag vet vad det innebär men hur fungerar det?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Benke Visa inlägg
    De kan väl inte vara så att man lyckats enas om en standard??
    Jo, så bra är det faktiskt idag. Allt från ~100gram och uppåt har samma servokontakter, kallades för JR-kontakt back in the days.


    Superhero

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    henke har nästan rätt... Futaba har en egen variant som innehåller en liten "fjäder" på servokontakten i st f den avfasning som JR-kontakten har (som "nyckel") men med lite slöjdjobb med kniven så modifierar man en Futaba-kontakt så att den passar även i en mottagare med gjutna plasthål för servokontakterna men många mottagare har ju bara en kontaktlist numera och då är problemet obefintligt. Så - det är i stort sett en standard som gäller idag - i alla fall på servon typ 5 g och uppåt.
    Roger

  4. #4
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    hvis du køber en model som der står pnp bag om så skal du bare sætte i en modtager og batteri. unaset hvilket radioanleg og modtager du vælger så vil ledningerne som alt sitter i flyet passe på modtageren.
    Telemetri. I første omgang glem det.
    Det er en type "walki talki" med flyet.

    du skal da have en modtager med dataingang -der findes flere- så skal du have et telemetri modul i dette koples så forskellige "følere". de sender i sin tur besked til telem. modulet som sender denne besked til din sender.
    Nogle sendere har tale som så utaler denne besked som modtages. Andre må du kikke på displayet på senderen for at se hvilke beskeder som bliver sendt. Det har den ulempe at du ikke kan kikke på flyet og senderen samtidig. Det er da let at miste flyet af syne.

    Men først er det etter min mening vigtig du bestemmer dig for en radio for så at finde et fly. Jeg vil foreslå den nye spektrum dx6 da den er rimelig i pris, har tale og telemetri og gode menyer. Som fly anbefaler jeg dig multiplex fun cup. Den er en god starter og du har fløjet før. Dette fly tåler næsten alt og kan gøre mye sjovt har både aliron og flaps. Tåler ganske mye vind og skulle du likevel være uheldig tager det 10 minut at lime det sammen igen.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om tråden också skall handla om vettiga flygplan för återfalls-flygare så har jag ett par vettiga pnp-kärror till hyfsat pris:
    * Välbyggd och bra flygare - lite av en kopia av Mpx Funcub men rejälare byggd och lite större. Bör ha 4S3000-ackar för att trivas riktigt bra - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    * Ovanligt bra och välflygande utan hyss för att vara en Cub. Även denna vill helst ha en 4S-ack - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=32483
    Finns även Cub-gul för den som så önskar - http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=35384
    Skall du handla från Hobbyking så rekommenderas att beställa kärror från deras "EU Warehouse". Frakten ligger då på ca: 15 $ och moms/tull är redan betalt så ingen risk för sådana merkostnader. Dock fanns Cubbarna inte i lager just nu men de kommer säkert snart. Beställ inget som inte finns i lager är en bra grundregel.
    Sen beror det ju på hur duktig flygare du är och vilken typ av kärra du föredrar men detta var ett par exempel.
    Själv älskar jag min gamla ST Models Air Beaver som också är en PNP-kärra och som flyger härligt och har fungerat till 100 % hittills trots många timmar i luften - finns t ex här - http://www.conrad.se/RC-Motorflygpla...-swe&pi=275373
    Det står visserligen Robbe på den men det är en ST Models Air Beaver. Den flyger utmärkt på en 3S2200-ack.
    Lycka till hälsar
    Roger

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Jobb
    löneslav
    Klubb
    ingen ännu

    Standard

    Intressant att det finns en standard! McRegors förslag väcker minnen.
    Bushmaster liknar Junior 200 (tror jag den hette) och Grasshopper påminner
    om min Auster Autocrat.
    Telemetri är väl inget jag längtar efter men när jag köper radio vill jag inte
    ångra mig senare.
    Tackar för tips och förslag!

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Som gammal futabaman sen 1980 så är mitt tips enkelt FUTABA,finns i många olika utföranden och priser.
    Tobbe

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Benke,
    I förlängningen av dina funderingar:
    Mest utbud av modeller för PnP (Plug-aNd-Play dvs utan mottagare men i regel med servon) och BNF (Bind aNd-Play dvs med mottagare, servon osv) finns för Spektrum radio. T ex Spektrum DX6 Black Edition eller den alldeles nyutkomna DX7 Black Edition (finns även DX9 Black Edition) kan vara ett bra val för återkomst i hobbyn.
    Då har du dels telemetri (vissa sensorer behöver du dock köpa till t ex strömsenor som du är intresserad av det, GPS seneor, osv) dels en radio som fungerar direkt med PnP och BNF modeller från E-flite, Parkzone osv.
    Exempel på telemetri sensorer till Spektrum radio som stödjer telemetri:
    http://www.spektrumrc.com/Air/Telemetry.aspx

    Har själv en äldre Spektrum DX6i utan telemetri (således ej den nyare DX6 Black Edition) för lite inomhusflyg, men annars använder jag en Futaba radio (14MZ) med telemetri (men 14MZ har inget inbyggt stöd för telemetri, där använder jag en extern Robbe/Futaba Telemetri-Box och en speciell Robbe/Futaba R6308SBT FASST-Telemetri mottagare).

    /Bo

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Jobb
    löneslav
    Klubb
    ingen ännu

    Standard

    Eftersom Spektrum DX6 verkar populär så sökte jag på den och hittade DX6 och DX6i.
    Vad är skillnaden?
    /Benke

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Bara för att förtydliga, det finns en gammal DX6, som inte säljs längre, den glömmer vi nu =)

    DX6 är den nyaste radion, och den är en rejäl uppdatering jämfört med DX6i

    Bara för att ta några saker:
    Telemetri (saknas på dx6i)
    Modellminne, 250 st och expanderbart med sd-kort (10 på dx6i)
    Belyst skärm (ingen belysning på dx6i, viktigare än man tror :-) )
    7-punkts trottel och pitchkurva (5-punkts på dx6i)
    Fler mixar, mixarna kan dessutom sättas som kurvor, vilket dx6i inte kan om jag minns rätt.
    Kanalerna kan sättas i vilken ordning man vill (låst på dx6i)

    Överhuvudtaget är dx6'an mycket mer flexibel i programmeringen än dx6i. Skulle jag välja mellan dem, och ha råd med dx6'an så skulle det vara ett enkelt var, dx6'an är helt klart ett bättre val.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Benke,
    Det är nog inte så mycket att fundera på, DX6 Black Edition (dvs den nya med svart hölje) är den som är vettigast idag då DX6i saknar en hel del, som nämndes i förra inlägget.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-02-27 klockan 18:01.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    På den prisnivån finns det ju fler alternativ idag som förmodligen är likvärdiga om inte bättre i byggkvalitet och funktionalitet. Kommer man ihåg sin 27mhz sändare från gamla goda tider så får man en chock när man tar i en DX6. Den må ha telemetri, men stoltheten försvann någon gång för en handfull år sedan från många tillverkare.
    Superhero

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Hur är det med driftsäkerheten på Spectrum idag??
    När dom lanserades var det ju ett otal brownout's och liknande, är det samma idag?
    Sen kan jag hålla med Henke2 i ett fall... den är jäkligt plastig!
    (Men det är ju många sändare idag)
    Retroholic!

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men skall det inte vara plastigt idag så är det väl i stort sett bara Jeti som duger...
    Dock - när jag jämför min gamla Futaba 10C med min Taranis så måste jag trots allt säga att Futaban känns avsevärt "rejälare" att hålla i och hantera - trots att det är plast även i den liksom i Taranisen.
    Fördelen med Spektrum är ju bl a alla dessa BnF-kärror av olika typer som finns att köpa liksom billiga mottagare om man inte behöver original - t ex till inomhuskärror. Sen har jag svårt att tro att Spektrum kvalitetsmässigt är sämre än andra "märkesapparater" - möjligen då den gamla DX6i-modellen som hade ett par svagheter.
    Roger

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Plastigt tycker jag personligen egentligen inte gör så mycket bara inkråmet är hyfsat i kvalitet. Nu är säkert inte en DX6 ett under av kvalitet (om jag antar att den liknar DX6i som jag har inspekterat insidan på och det såg sådär ut men vad kan man begära för det priset?) men nog håller den troligen i rätt många år om man använder den på normalt sätt och tar väl hand om den. Nog är en DX6 en bra kom igång radio, det tror jag allt. Det var rätt många år sen Spektrum hade problem med långa omstarttider på mottagare för det fallet mottagaren fick för låg spänning. Hade man otur hann planet gå i backen under tiden. Det problemet löstes dels med kortare omstarttider på mottagarna dels med rekommendation att helst ha 6 volt mottagarbatteri istället för 4.8 volt batteri såvitt jag kommer ihåg.

    /Bo

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Men använd inte lösa battericeller i DX6-sändaren - hade en flygarkompis med en DX6i som tyvärr gjorde på det sättet men batterihållaren var inte att lita på så sätt i ett laddbart batteripaket istället - om det går. Förhoppningsvis sitter det en kontakt inuti sändaren där man kan ansluta ett batteripaket.
    Roger

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men skall det inte vara plastigt idag så är det väl i stort sett bara Jeti som duger...
    Jag har haft en DX8, och provade här om veckan en helt ny DX6. DX6 är ett steg ner i byggkvalitet mot DX8. Att scrolla i menyerna var lurigt eftersom man behövde balansera scrollern uppe på ett "klick" för att nå vissa menyer, inte som på min DX8 att man fick ett nytt val per klick man vred scrollern.
    Superhero

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Jobb
    löneslav
    Klubb
    ingen ännu

    Standard

    Jag har aldrig kört el. Där har utvecklingen rusat fram ser jag.
    Man har väl separata batterier till motor och mottagare?
    F.ö. är det intressant att läsa era inlägg, dagens utrustning är helt nytt
    för mig. Kan man förresten logga telemtridata till t.ex. minneskort för att sedan
    kolla i dator?

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    I de flesta fall så kör du motor och radio på samma batteri. För större kärror brukar man ha en separat s k BEC (batteri-eliminator) för radioutrustningen medan man för mindre kärror oftast använder den BEC som då är inbyggd i motorns fartreglage.
    Roger

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Benke Visa inlägg
    Kan man förresten logga telemtridata till t.ex. minneskort för att sedan
    kolla i dator?
    Taranis-radion från FrSky kan detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •