Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Nybörjare i uppstart

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pakmel Visa inlägg
    ...på originalet står det 8x4E och på de som var fel står det 8040R men jag kan inte hitta någon sida som beskriver skillnad på R och E, även om jag antar att en är skjutande och en dragande?

    Hälsningar Jimmie
    Du kan använda en 8x4R om du byter rotationsriktning på motorn (skifta två av de tre kablarna som går från fartreglaget till motorn, vilka två som helst).
    I övrigt håller jag med Fluf, försök få kontakt med en erfaren.
    /Leif

  2. #22
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Att planet uppför sig som du beskriver beror oftast på att tyngdpunkten ligger för långt bakåt. Det är inte speciellt svårt att kolla. Om du balanserar planet med ett finger under var vinge så skall fingrarna hamna ca en fjärdedel in från fronten av vingen (dvs en fjärdedel av vingens bredd). Detta är ingen vetenskaplig angivelse, det är ett säkert startläge som bör ge dig ett aningen framtungt plan. Du kan sedan flytta bak tyngdpunkten gradvis tills planet flyger bra. Framtunga plan är trista och vill bara landa. Baktunga plan vill inget annat än att krascha...

    Om tyngdpunkten mot förmodan är korrekt så är det höjdrodret som är felinställt. Några millimeter upp eller ner gör stor skillnad. Korrigera justeringen så att spetsen av rodret pekar aningen mer nedåt.

    Visst går det att lära sig flyga på egen hand. Det gjorde jag. Men jisses jävlar vad många plan jag kraschade. Det kan jag garantera att du också kommer att göra om du flyger på egen hand.
    Jag skulle ha tjänat en hel del pengar och enorma mängder reparationstid på att ta kontakt med en klubb. Men jag är envis och kände ingen med samma intresse, så jag såg det inte som ett alternativ. Lycka till oavsett vad du väljer att göra.

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Visst går det att lära sig flyga på egen hand. Det gjorde jag. Men jisses jävlar vad många plan jag kraschade. Det kan jag garantera att du också kommer att göra om du flyger på egen hand.
    Jag skulle ha tjänat en hel del pengar och enorma mängder reparationstid på att ta kontakt med en klubb. Men jag är envis och kände ingen med samma intresse, så jag såg det inte som ett alternativ. Lycka till oavsett vad du väljer att göra.
    Nu har jag tagit mig tid och balanserat planet ordentligt, jag vill helst lära mig att flyga på egen hand då jag inte direkt har tiden att åka på klubbträffar utan det får passa när det passar och jag förstår såklart att det innebär lite svårigheter i upplärningen men det får jag ta (jag är ganska envis också så)

    Har även tagit bort alla dekaler från flygplanet, de flagnade av redan när jag packade upp det ur lådan så ska sätta dit lite vingtejp så det blir snyggt, kanske blir att måla det till sommaren.

  4. #24
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Du har i vilket fall det perfekta planet att lära dig flyga med, så det går säkert om du bara är ihärdig. Men räkna med att du behöver bli bra på att laga skumplastplan inom en snar framtid.

    Här är några tips som jag önskar någon gett mig när jag startade:

    1) Tänk dig att du står mitt på en långsida av en fotbollsplan. Ha som riktmärke att flyga planet längs motstående långsida av den tänkta planen. Kommer du längre bort så är du för långt bort. Det går på ett ögonblick att flyga bort ett plan om man flyger för långt bort.

    2) Oavsett vind så skall du ha solen i ryggen.

    3) Flyg aldrig över dig eller bakom dig. Du kommer förr eller senare att titta in i solen och krascha. Eller flyga på ett träd. Eller något dyrare.

    4) Landa alltid mot vinden. Sidvind är OK att landa i efter ett tag, men absolut inte i medvind.

    5) Träna in ett nödlandningssekvens som du kan använda när du tappar planet ur sikte. Förslagvis Motor Av + Fullt Sidoroder + Lagom Dykroder. Testa i luften tills du får till lagom tighta cirklar och lagom mycket sjunk. Om du inte tränar detta så är chansen stor att du grips av panik och inte gör något alls när du första gången tappar planet ur sikte => planet flyger bort för gott. Been there, done that.

    6) Och viktigast: Elseglare som Bixler och AXN är lättflugna men har en knepig egenskap. De är inte jätteenkla att landa första gången man försöker. Detta beror på att de kan flyga nästan hur långsamt som helst utan att förlora mycket höjd. I detta läge förlorar de direkt lyftkraft om man ger skevroderutslag. Detta leder till att de dyker nedåt åt sidan. I luften plockar de sedan snabbt upp fart och blir kontrollerbara igen, så det är inget problem. Vid landningen är man dock helt nära marken. Om du försöker "segla" ned ditt plan och tvingas till en korrigering med skevrodret så är risken överhängande att planet dyker rakt ner i backen utan förvarning. Detsamma kan hända om det kommer en plötslig vindby från sidan. Du måste därför använda höjdrodret och "trycka" ned planet lite vid landningen så du kan behålla lite fart. Naturligtvis med moderation.
    Alla de gånger jag sett den här typen av plan krascha så berodde det på att de dök åt sidan nära marken. Öva i luften, på säker höjd, vad som händer vid kraftiga sidroderutslag i långsam segling. Du kommer då att få en känsla för hur mycket fart du behöver. Och träna så mycket du orkar på landningar när det inte blåser. Det ökar chansen att lyckas även när det är besvärligare.

  5. #25

    Standard

    Har 2 flygningar och 2 krasher med Bixen... Stoppade ju i en Multiwii flight controller men den har lagt av två gånger -> 2 krasher. Satte först dit en ESC med starkare BEC då den första på 2 A var nog klenaste laget. Satte dit en med 5A och flög kanon i 7-8 min den fick Multiwiin spader igen och rehjäl krash.. Fick tipset från början att ha en kondensator för att undvika detta, hadde ingen och hoppade... Nu är kondingar på väg, limpistolen har gått varm halva dagen och det ser ut som om den nog kan flyga igen!

    Trede gånge gillt☺

  6. #26

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av erolwi Visa inlägg
    .. Fick tipset från början att ha en kondensator för att undvika detta, hadde ingen och hoppade... Nu är kondingar på väg...
    Jag antar att kondingen ska anslutas mellan plus och minus från din BEC. En BEC som kan leverera 5 A räcker och blir över till en Bixler så där finns inte felet.
    /Leif

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Jag antar att kondingen ska anslutas mellan plus och minus från din BEC. En BEC som kan leverera 5 A räcker och blir över till en Bixler så där finns inte felet.
    Precis
    5A räcker och blir över men hade den hemma. Tydligen är min Multiwii Pro väldigt känslig för spänningsfall.

  8. #28

    Standard

    Tänkte göra en liten uppdatering om hur det går för mig

    Jag var ute och testade planet ett par gånger i somras men det blev aldrig riktigt bra och slutade alltid med en mindre krasch. Jag snackade med en kunnig om detta och han tyckte inte motorn kändes helt frisk utan rådde mig att byta ut den. P.g.a. tidsbrist så har det inte hänt något mer med planet. Först för någon dag sedan så fick jag hem ett nytt motorfäste från smallpartscnc till min Bix3 och det känns bra och gediget. Väntar fortfarande på motor och lite annat smått och gott från Hobbyking men det kan ta någon vecka till.

    För övrigt så har jag även börjat bygga på en liten 250 quad som jag kan leka med när jag inte kan åka iväg med planet

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Du har i vilket fall det perfekta planet att lära dig flyga med, så det går säkert om du bara är ihärdig. Men räkna med att du behöver bli bra på att laga skumplastplan inom en snar framtid.
    Här är några tips som jag önskar någon gett mig när jag startade:
    1) Tänk dig att du står mitt på en långsida av en fotbollsplan. Ha som riktmärke att flyga planet längs motstående långsida av den tänkta planen. Kommer du längre bort så är du för långt bort. Det går på ett ögonblick att flyga bort ett plan om man flyger för långt bort.
    2) Oavsett vind så skall du ha solen i ryggen.
    3) Flyg aldrig över dig eller bakom dig. Du kommer förr eller senare att titta in i solen och krascha. Eller flyga på ett träd. Eller något dyrare.
    4) Landa alltid mot vinden. Sidvind är OK att landa i efter ett tag, men absolut inte i medvind.
    5) Träna in ett nödlandningssekvens som du kan använda när du tappar planet ur sikte. Förslagvis Motor Av + Fullt Sidoroder + Lagom Dykroder. Testa i luften tills du får till lagom tighta cirklar och lagom mycket sjunk. Om du inte tränar detta så är chansen stor att du grips av panik och inte gör något alls när du första gången tappar planet ur sikte => planet flyger bort för gott. Been there, done that.
    6) Och viktigast: Elseglare som Bixler och AXN är lättflugna men har en knepig egenskap. De är inte jätteenkla att landa första gången man försöker. Detta beror på att de kan flyga nästan hur långsamt som helst utan att förlora mycket höjd. I detta läge förlorar de direkt lyftkraft om man ger skevroderutslag. Detta leder till att de dyker nedåt åt sidan. I luften plockar de sedan snabbt upp fart och blir kontrollerbara igen, så det är inget problem. Vid landningen är man dock helt nära marken. Om du försöker "segla" ned ditt plan och tvingas till en korrigering med skevrodret så är risken överhängande att planet dyker rakt ner i backen utan förvarning. Detsamma kan hända om det kommer en plötslig vindby från sidan. Du måste därför använda höjdrodret och "trycka" ned planet lite vid landningen så du kan behålla lite fart. Naturligtvis med moderation.
    Alla de gånger jag sett den här typen av plan krascha så berodde det på att de dök åt sidan nära marken. Öva i luften, på säker höjd, vad som händer vid kraftiga sidroderutslag i långsam segling. Du kommer då att få en känsla för hur mycket fart du behöver. Och träna så mycket du orkar på landningar när det inte blåser. Det ökar chansen att lyckas även när det är besvärligare.
    Jätte bra tips tack så hemskt mycket
    Senast redigerat av PatLunDRik den 2016-04-26 klockan 14:16.

  10. #30

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Mycket bra tips från @dvogonen - exakt så jag jag gjort vid en hanglandning med en liknande modell; en Easy Star.

    Misstaget jag gjorde var exakt det att "sjunka för sakta" - hela tiden med samma fart mot vinden gå från svagt dykande till att komma i det läge då planet nätt och jämnt flyger - du ser att det åker upp och ned - och då blir det oerhört känsligt för ett sånt roderutslag. Det jag skulle gjort istället är att "flyga planet ned i marken", inte "vänta tills det slutar flyga". Det sista kan en skicklig och rutinerad pilot göra och i skolboken skall man vara helt ut-stallad 1cm över marken exakt på rätt ställe på landningsbanan men där skall man inte börja!

    Se 1.45 in i videon: https://youtu.be/8GVQGaeZk9k

    Nu kör jag med "spoileron" funktion på alla seglare, dvs båda skevrodren pekar uppåt lite vilket ger en snabbare och stadigare sjunkhastighet och försöker styra med sidroder så gott jag kan för att hålla nosen mot vinden. Jag kände till spoileron innan men fick ett tips på hangkanten av en erfaren hangflygare jag flög med en dag och det gör landningar betydligt enklare var det än är. Jag brukar oftast inte köra "fullt" utslag men bara lite grann ger en stor skillnad. Att smälla på max spoileron på en seglare en meter över marken, då ramlar den ned direkt och det är också bra ibland....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pakmel Visa inlägg
    Det såg ganska dramatiskt(men minimala skador) ut för planet flög först ganska fint efter det blev kastat men började snart stiga konstant eller vad man nu kallar det och tappade snabbt fart så det stallade och vände över på rygg och drog ner i marken.
    Kan du ha haft flaps nere och glömt fälla in dem? Min Bix2 beter sig ungefär så när jag fäller ner flapsen eller startar med flaps nere.

    //R

  12. #32

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pakmel Visa inlägg
    Hej!
    Jag har nog aldrig varit registrerad på detta forum tidigare men jag har läst mycket under en lång tid och nu nyligen så har jag fått upp intresset så pass att jag valt att investera i ett flygplan och allt tillhörande.
    När jag var yngre så flög jag en del radiostyrt och alltid tyckt mycket om det men aldrig några finare saker och oftast bara RTF grejer.

    Efter att ha kollat runt en del efter nybörjarplan så fastnade jag för Bix3 PNF på HobbyKing då jag ville köpa en annan sändare. Jag lade en order för två dagar sedan, det visade sig dock att jag valt ett plan som låg på backorder och kontaktade därför livesupporten(De var väldigt hjälpsamma). De bytte ut den mot ett Bix3 ARF vilket leder till att jag får bygga lite mer själv men det gör inget för jag har tänkt att sitta med simulator ett bra tag innan jag ger mig ut med planet.

    Lite länkar till saker jag inhandlat
    Bix3: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=73018
    TGY-i6 Sändare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
    Li-Po: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=35817
    Imax B6 laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=31467

    Jag gjorde totalt tre olika beställningar. Den första var tänkt att vara komplett men eftersom jag bytte till en ARF så behövde jag ju lite extra saker så det fick bli en order till, både dessa är från EU lagret. Plus en från globala lagret eftersom de flesta kablar o.s.v. som jag ville ha enbart fanns i lager där.
    Det gick väldigt snabbt och en av beställningarna har redan kommit till Sverige och beräknas komma fram på måndag.

    Som sagt kommer jag att köra en hel del simulator innan jag ger mig ut men jag vill ha plan och saker hemma så jag inte behöver sitta och vänta på detta när det väl blir dags att få luft under vingarna.

    För övrigt så bor jag i Karlstad och som jag förstår det finns en aktiv flygklubb här, kanske någon som läser detta och kan berätta lite om klubben?

    Kommer att uppdatera med hur det går för mig i mitt byggande och allt omkring, hoppas det kan bli intressant!

    Hälsningar
    Jimmie

    Väldigt bra tråd att läsa igenom för alla oss gröngölingar tack så myceket trådskapare och alla andra
    Det är thrills som bara den

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •