Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Nybörjare i uppstart

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Nybörjare i uppstart

    Hej!
    Jag har nog aldrig varit registrerad på detta forum tidigare men jag har läst mycket under en lång tid och nu nyligen så har jag fått upp intresset så pass att jag valt att investera i ett flygplan och allt tillhörande.
    När jag var yngre så flög jag en del radiostyrt och alltid tyckt mycket om det men aldrig några finare saker och oftast bara RTF grejer.

    Efter att ha kollat runt en del efter nybörjarplan så fastnade jag för Bix3 PNF på HobbyKing då jag ville köpa en annan sändare. Jag lade en order för två dagar sedan, det visade sig dock att jag valt ett plan som låg på backorder och kontaktade därför livesupporten(De var väldigt hjälpsamma). De bytte ut den mot ett Bix3 ARF vilket leder till att jag får bygga lite mer själv men det gör inget för jag har tänkt att sitta med simulator ett bra tag innan jag ger mig ut med planet.

    Lite länkar till saker jag inhandlat
    Bix3: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=73018
    TGY-i6 Sändare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=65911
    Li-Po: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=35817
    Imax B6 laddare: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=31467

    Jag gjorde totalt tre olika beställningar. Den första var tänkt att vara komplett men eftersom jag bytte till en ARF så behövde jag ju lite extra saker så det fick bli en order till, både dessa är från EU lagret. Plus en från globala lagret eftersom de flesta kablar o.s.v. som jag ville ha enbart fanns i lager där.
    Det gick väldigt snabbt och en av beställningarna har redan kommit till Sverige och beräknas komma fram på måndag.

    Som sagt kommer jag att köra en hel del simulator innan jag ger mig ut men jag vill ha plan och saker hemma så jag inte behöver sitta och vänta på detta när det väl blir dags att få luft under vingarna.

    För övrigt så bor jag i Karlstad och som jag förstår det finns en aktiv flygklubb här, kanske någon som läser detta och kan berätta lite om klubben?

    Kommer att uppdatera med hur det går för mig i mitt byggande och allt omkring, hoppas det kan bli intressant!

    Hälsningar
    Jimmie

  2. #2

    Standard

    Fick hem min TGY-i6 idag, den känns helt kanon och även om jag inte testat speciellt många andra sändare så verkar denna bra för sitt pris.
    Köpte även en sladd för simulator och det fungerade väldigt bra. Simulatorn jag testat än så länge är Aerofly RC7.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-03-02 22.22.08.jpg 
Visningar:	322 
Storlek:	47,1 KB 
Id:	50963

    Paketet med planet och lipos dyker upp imorgon
    Senast redigerat av Pakmel den 2015-03-02 klockan 22:39.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Visst är det kul att vänta på paket, trots att det inte är jul?! [emoji12]
    Välkommen in i en fantastiskt rolig hobby!! [emoji106]
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Tack!

    Ja det är galet kul att få öppna paket lite då och då se hur allt börjar falla på plats :P

  5. #5

    Standard

    Idag anlände planet samt två 3S LiPo 2200mAh lite olika tejp (läste att det kan vara bra att ha hemma) och en LiPo safety bag.

    Kände mig som ett barn när jag packade upp planet och inspekterade allt, väldigt kul! mindre roligt att jag fick packa ner det igen då jag tänker följa min plan med att köra simulator ett tag innan jag ens börjar montera planet

    Väntar ännu ett paket med motor, esc, servo och propeller. Däremot tog jag utan spårning på det paketet så vi får se när det dyker upp.

    /Jimmie

  6. #6

    Standard

    Nu har äntligen alla paket anlänt, blir lite bilder ikväll när jag även tänker montera ihop Bix3an!

    Jag har en liten fråga om LiPos, jag har läst många trådar och guider osv där man ofta hör olika om hur mycket ampere man ska ladda batterierna med.

    Som jag förstår det så mina 3s 2200mah kan laddas i 2,2 ampere, stämmer detta?

    /Jimmie

  7. #7

    Standard

    Hej, 2.2A är en bra laddström. Då tar det ungefär en timme att fylla batteriet. HK hävdar på hemsidan att du kan ladda med upp till 2C, vilket är detsamma som 4.4A. Har du ingen brådska så är det troligen snällare mot accen att ladda med den lägre strömmen.
    /J

  8. #8

    Standard

    Hej Jimmie, du har valt rätt hobby precis som vi andra Dom blå Turnigys är väldigt bra och borde hålla länge. Jag brukar landa innan reglaget klipper för att inte belasta dom för hårt. Fast laddtiden vid 1c borde gå snabbare med din laddare som dock behöver en http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Supply.html Finns billiga nätaggregat i våra affärer här hemma.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av johanvm Visa inlägg
    Hej, 2.2A är en bra laddström. Då tar det ungefär en timme att fylla batteriet. HK hävdar på hemsidan att du kan ladda med upp till 2C, vilket är detsamma som 4.4A. Har du ingen brådska så är det troligen snällare mot accen att ladda med den lägre strömmen.
    /J
    Hej och tack för svaret!
    Jag tänkte med så att på 2,2A efter vad jag har läst verkar vara en lagom laddström att ligga på utan att riskera något.

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Hej Jimmie, du har valt rätt hobby precis som vi andra Dom blå Turnigys är väldigt bra och borde hålla länge. Jag brukar landa innan reglaget klipper för att inte belasta dom för hårt. Fast laddtiden vid 1c borde gå snabbare med din laddare som dock behöver en http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...er_Supply.html Finns billiga nätaggregat i våra affärer här hemma.
    Hej!
    Ja det är en kul hobby redan innan jag har byggt ihop flygplanet Det där med att veta hur länge man kan flyga innan det är dags att landa har jag varit lite fundersam över, vill ju inte förstöra batteriet. Har beställt en sådan varningsmodul som man ska sätta på balanseringskontakten och börjar pipa när det är dags att byta batteri.

    Jag hade faktiskt ett sådant aggregat hemma redan på 5A och testade att ladda batterierna för en stund sedan från sin "fabriksladdning" och det gick på ungefär 25-30 minuter att ladda till fullt.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pakmel Visa inlägg
    ...att veta hur länge man kan flyga innan det är dags att landa har jag varit lite fundersam över, vill ju inte förstöra batteriet. Har beställt en sådan varningsmodul som man ska sätta på balanseringskontakten och börjar pipa när det är dags att byta batteri.

    Jag hade faktiskt ett sådant aggregat hemma redan på 5A och testade att ladda batterierna för en stund sedan från sin "fabriksladdning" och det gick på ungefär 25-30 minuter att ladda till fullt.
    1. Om man är rädd om batteriet kan man ladda ur så att ca 20% återstår. Jag brukar klocka motortiden under de första flygningarna med en ny modell och sedan ladda upp batteriet för att veta hur mycket jag förbrukat. Då kan jag räkna ut hur länge jag kan flyga för att 20% ska återstå och så sätter jag en nedräkningstimer i sändaren som larmar när det är dags att landa och byta batteri.
    2. Laddar man med 1C brukar det ta ca 30 minuter om man utgår från ett "lagringsladdat" batteri.
    /Leif

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Pakmel,
    Du kanske redan listat ut det men lagringsladdat (storage laddat) LiPo batteri är laddat till ca 50-60 % av dess kapacitet, i ditt fall ca 1100-1300 mA. Man man även mäta spänningen på cellerna och obelastade LiPo i rumtemperatur har vid ca 60% kapacitet ca 3.80 volt. Det är inte kritiskt om du har LiPo batterierna storage laddade till mellan 50 eller 60%, men ungefär där bör du vara. Många laddare har storage laddning man kan välja och då sköter laddaren detta åt dig.
    Kombinerar du detta med att inte drar ur batterierna under ca 20% av dess kapacitet (i ditt fall ca 440 mA kvar) när du flyger så har du bäddat bra för att de skall hålla länge.
    Lycka till med flygandet sen och välkommen in i hobbyn.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-03-15 klockan 23:38.

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Pakmel,
    Du kanske redan listat ut den men lagringsladdat (storage laddat) LiPo batteri är laddat till ca 50-60 % av dess kapacitet, i ditt fall ca 1100-1300 mA. Man man även mäta spänningen på cellerna och obelastade LiPo i rumtemperatur har vid ca 60% kapacitet ca 3.80 volt. Det är inte kritiskt om du har LiPo batterierna storage laddade till mellan 50 eller 60%, men ungefär där bör du vara. Många laddare har storage laddning man kan välja och då sköter laddaren detta åt dig.
    Kombinerar du detta med att inte drar ur batterierna under ca 20% av dess kapacitet (i ditt fall ca 440 mA kvar) när du flyger så har du bäddat bra för att de skall hålla länge.
    Lycka till med flygandet sen och välkommen in i hobbyn.

    /Bo
    Hej!
    Tack för svaret, det är bra att få all info man kan om dessa batterier känns ändå lätt att sköta dem om man bara gör allt rätt Ska ta med mig timer vid flygningarna och få ut ett snitt på vad jag kan köra med för tid. Ser även att du är medlem i Karlstads MFK, jag bor själv i Karlstad och har tänkt att jag får nog ta ett besök ut till ert flygfält och se på när lite erfarna piloter flyger


    För övrigt så monterade jag planet igår, det blev lite lödning då min ESC saknade de där guldplätterade anslutningarna mot motor samt en XT60 anslutning mot batteriet. Köpte på mig ett lager av sådana anslutningar, känns som att det kan behövas framöver också.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-03-14 19.12.17.jpg 
Visningar:	292 
Storlek:	78,0 KB 
Id:	51200
    Så här såg min röra ut igårkväll, men jag lyckades pussla ihop det. Ikväll måste jag förlänga kablarna för de servo som sitter på vingarna då de räcker knappt halvvägs, jag köpte förlängningar men självklart köpte jag fel male-male men jag antar att det går bra att löda och skarva servosladdar utan problem?

    /Jimmie

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    480
    Jobb
    Ingenjör
    Klubb
    RCFF -Ingen klubb- Bor i GBG

    Standard

    Mycket bra tips från @dvogonen - exakt så jag jag gjort vid en hanglandning med en liknande modell; en Easy Star.

    Misstaget jag gjorde var exakt det att "sjunka för sakta" - hela tiden med samma fart mot vinden gå från svagt dykande till att komma i det läge då planet nätt och jämnt flyger - du ser att det åker upp och ned - och då blir det oerhört känsligt för ett sånt roderutslag. Det jag skulle gjort istället är att "flyga planet ned i marken", inte "vänta tills det slutar flyga". Det sista kan en skicklig och rutinerad pilot göra och i skolboken skall man vara helt ut-stallad 1cm över marken exakt på rätt ställe på landningsbanan men där skall man inte börja!

    Se 1.45 in i videon: https://youtu.be/8GVQGaeZk9k

    Nu kör jag med "spoileron" funktion på alla seglare, dvs båda skevrodren pekar uppåt lite vilket ger en snabbare och stadigare sjunkhastighet och försöker styra med sidroder så gott jag kan för att hålla nosen mot vinden. Jag kände till spoileron innan men fick ett tips på hangkanten av en erfaren hangflygare jag flög med en dag och det gör landningar betydligt enklare var det än är. Jag brukar oftast inte köra "fullt" utslag men bara lite grann ger en stor skillnad. Att smälla på max spoileron på en seglare en meter över marken, då ramlar den ned direkt och det är också bra ibland....
    Kör flygplan, med eldrift eller på hang.

  14. #14
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det går alldeles utmärkt Jimmie.

    Matsa...

  15. #15

    Standard

    Så nu är min Bix3 i stort sett färdig, fick löda en hel del då jag behövde förlänga med runt 20cm på servokablarna och jag hade bara köpt hem 10cm förlängningar som då fick klippas ner och lödas om. (jag ska fixa riktiga förlängningar men kände att det blev inte allt för dåligt så länge.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-03-15 23.16.03.jpg 
Visningar:	224 
Storlek:	33,5 KB 
Id:	51241
    Jag satte fast battriet med kardborreband som följde med, sitter riktigt stabilt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-03-15 23.14.36.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	40,8 KB 
Id:	51242Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2015-03-15 23.14.49.jpg 
Visningar:	235 
Storlek:	47,4 KB 
Id:	51243
    Tejpbitar och sådant är tillfälligt under monteringen men jag undrar om det kommer att bli bäst att sätta tejp längs med servosladdarna. Det blir några mindre "klumpar" där lödningarna sitter, bör jag tejpa över dem eller ska man skära ut lite i banan för sladdarna och lägga ner dem där?

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pakmel Visa inlägg
    Det blir några mindre "klumpar" där lödningarna sitter, bör jag tejpa över dem eller ska man skära ut lite i banan för sladdarna och lägga ner dem där?
    Jag brukar löda el. klämma dit lösa servokontakter med tång och förkorta en valfri ledare så det inte blir som en klump utan man sprider ut kontakter/eller lödningar så det överlappar sas. Trycker man ned ledarna i varsin skåra i materialet slipper man krympa slang. Fast det är nog en nödlösning om man inte har krympslang hemma.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Jag brukar löda el. klämma dit lösa servokontakter med tång och förkorta en valfri ledare så det inte blir som en klump utan man sprider ut kontakter/eller lödningar så det överlappar sas.
    Blev lite blind när jag sökte efter lösningar och tänkte alls på att jag kunde gjort så ska löda om och sätta dit krympslang ikväll så blir det nog fint Tack för tipset!

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du ska ha krympslang över alla lödda kablar i ett modellflyg, att bara tejpa isolerband kommer att leda till olycka. Krympslag finns bland annat på kjell & co.
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Du ska ha krympslang över alla lödda kablar i ett modellflyg, att bara tejpa isolerband kommer att leda till olycka. Krympslag finns bland annat på kjell & co.
    Hej! det kommer absolut att sättas dit krympslang innan slutmontering, jag hade ingen hemma vid tillfället då jag testade.

  20. #20

    Standard

    Hej!

    Igår skulle jag göra premiärturen, det slutade med premiärkraschen efter bara några sekunder
    Det såg ganska dramatiskt(men minimala skador) ut för planet flög först ganska fint efter det blev kastat men började snart stiga konstant eller vad man nu kallar det och tappade snabbt fart så det stallade och vände över på rygg och drog ner i marken.

    Vad som orsakade det vet jag inte riktigt, men jag gissar på att planet är för "tailheavy" och ska göra ett nytt test för att få ut CG. Jag testade alla servon flera gånger innan testförsöket.

    Om någon har lite idéer om vad som kunde vara felet så är jag hemskt tacksam för det.

    Eftersom planet landade på rygg så smällde tyvärr propellern av, jag hade tagit med mig ett paket med extra propellrar som jag var säker på skulle passa men de verkar vara en annan sort än vad jag skulle ha.
    Så en fråga till är hur vet man vilken propeller man ska ha?
    som jag avläser på originalet står det 8x4E och på de som var fel står det 8040R men jag kan inte hitta någon sida som beskriver skillnad på R och E, även om jag antar att en är skjutande och en dragande?

    Hälsningar Jimmie

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •