Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: batteri storlek till bensinmotor?

  1. #1

    Standard batteri storlek till bensinmotor?

    Hej vad rek ni før storlek på batteri till tandsystemet på en evo 10 cc i amp? Och batteri storlek till mottagaren och servon.? dom ska sitta i en RV-4 på 1600mm vingspann, sitter std servon i.har bara flygit el førut.dax att prova något som brummar och luktar .Andreas

  2. #2
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Gör som tillverkaren rekommenderar och använd ett 2S LiFePo-batteri på cirka 1,3-1,5 Ah. Tändningen tål upp till 8,4 V och maximal strömförbrukning ligger på cirka 450 mA vid fullgaskörning och typiskt på 250-300 mA vid mera normala varvtal.
    Till radion rekommenderar jag ett 6V NimH-batteri eller om dina servon klarar av det, ett 2S LiFePo. Ett lite mer komplicerat alternativ om servona inte tål högre spänningar är att använda en BEC ihop med ett 2S LiPo eller LifePo . Lämplig kapacitet på batteriet oavsett typ är cirka 2-2,5 Ah.

    Jag använder själv 6V NimH i mina "normalstora" förbränningsmotormodeller och 2S LiFePo utan BEC i mina nitrohelikoptrar.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  3. #3

    Standard

    Tack för snabba och bra svar .Mycket att tänka på när man ger sig på nya områden men fasen vad kul det är;-)

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    601
    Jobb
    Raggare
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb / Spinn, Söderköping

    Standard

    Bensinplan både luktar gott å låter gott ��

    Matsa...

  5. #5
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Andreash Visa inlägg
    Tack för snabba och bra svar .Mycket att tänka på när man ger sig på nya områden men fasen vad kul det är;-)
    Passa dig!!
    Det är jäkligt beroendeframkallande....
    Retroholic!

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Tändningen tål upp till 8,4 V
    När jag läst på om den beggade DLE-50 motor jag köpt,
    avråder man å det bestämdaste att överskrida 6V, då eldar man upp tändmodulen...

    Nu är jag absolut nybörjare på bensinmotorer i flygplan jag oxå,
    men tänkte iaf tipsa om att man ska vara noga med att läsa vad som står i manualen.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Nu handlade frågan inte om en DLE utan en Evolution 10cc bensimotor där tillverkaren i bruksanvisningen anger att:

    "The battery voltage required is between 4.8v (4-cell Ni-MH pack) and 8.4V (2S Li-Po battery) and no voltage regulators are needed with any of these batteries."

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  8. #8
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ja, och både du och jag rekommenderar att man ska läsa manualen, eller hur?

    Vore ju trist om nån läser denna tråd och tror att man kan bränna på med 8.4V i ALLA bensinmotorer, eller?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •