Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Motormontering?

  1. #1

    Standard Motormontering?

    Hej någon som kan ge lite riktlinjer angående montering av en 10cc bensinmotor i ett 1600mm RV-4 plan angående trustangle .Vad ska man tanka på .Finns det någon grundinstallnig så man hamnar hyfsat ratt eller ar det inte så noga.Andreas

  2. #2

    Standard

    Det är ingen skillnad på motor (el, metanol, bensin), den ska vara detsamma.
    Om det är motoraxelvinkeln du pratar om. Står det inte i manualen för ditt flyg
    om det ska vara tex 1,5 grader höger och 2 grader ner?

    Vissa motorbockar gör att det blir rätt med en gång för att de är vinklade.
    Men ibland måste man använda brickor eller annat för att få rätt.
    Vissa flyg är det inte noga med, har flugit med ett metanolflyg vars motor hängde
    närmare 30 grader ner med motoraxeln (motorn lossnade lite, men flög
    ändå) finns film och bilder.

    Och så har jag haft ett flyg som ville hamna i spin och efter ändrad motorvinkel
    (2 grader) så flög det tokbra. Där stod det inget i bruksanvisningen.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Är det Hobby Kings RV-4 du håller på att iordningställa?

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Ca 2 grader högerriktning och 1-2 grader ner lär nog funka som startpunkt för motorriktning. Justering kan behövas efter provflygningar förstås.

    /Bo

  4. #4

    Standard

    Ok då vet jag vart jag ska börja. Ja tog en chans och beställde ett från hk har alltid gillat modellen själva modellen så väldigt rak och fin ut .motorbocken köpte jag ny även tanken var saker som jag inte tror var lämpliga för flyga men:-). Iallafall inte med bensin.var lite konstiga roder horn med kanske går att använda vanliga .men för det priset helt ok.är det någon som har erfarenhet av denna modell så är jag oerhörd Tacksam för tips och tankar om detta flygetyg;-)

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här finns en tråd, om du nu inte hittat den redan....
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2328564
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Oftast kör man med 0,0,0 grader på lågvingade sportkärror! Det betyder att motor,vinge och stabbe ska ligga plant.

  7. #7

    Standard

    ok så igentligen kan jag børja med ett 0 lage och prova mej fram . vad ar det som jag marker først om vinklarna ar fel.Vet ju hur det kan bli på elplanen ,drar åt olika håll stiger nar man slapper gasen ,sjunker med gaspådrag mm. antar att det blir samma med en bensin spis i nosen.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Min erfarenhet är att det kommer att funka bra med 0.0.0. så utgå från det. Kan säga att de flesta av mina kärror har 0.0.0 grader. Finns undantag, en 50cc Yak-54 ,den har motorn väldigt mycket högerriktad...men kan man fråga sig om det behövs och Kyosho PBY Catalina nedan som har motorerna lite uppåtriktade (som originalet)
    Mina mindre modeller har dock samtliga 0.0.0 grader
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06177.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	203,0 KB 
Id:	50932   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC04037.JPG 
Visningar:	42 
Storlek:	89,0 KB 
Id:	50933   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC05828.JPG 
Visningar:	63 
Storlek:	146,6 KB 
Id:	50934   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 landing.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	27,9 KB 
Id:	50935   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Cherrokee.framifrån.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	50936  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Sidobild vänster..JPG 
Visningar:	61 
Storlek:	63,0 KB 
Id:	50937   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Tiger Rug uppifrån,närbild höger.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	55,0 KB 
Id:	50938   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Ryggskott snett uppifrån.JPG 
Visningar:	57 
Storlek:	59,1 KB 
Id:	50939   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC06860.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	50940   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Yak-54 motor avgasrör.JPG 
Visningar:	69 
Storlek:	53,0 KB 
Id:	50941  


  9. #9

    Standard

    Då tror jag att jag provar det tack før hjalpen .du hadde mycket godis på hyllan du blev lite avis .

  10. #10

    Standard

    Jaka, gillar din DC-3 skarpt. Har sett andra bilder på den. Ska bygga en sån banne mig. Kommer höra av mig då. ;-) Snyggt klädd är den.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Glömde bort att tillägga att högvingade kärror med motorn sittande under vingen nästan alltid måste ha lite motorn lite nedåtriktad...annars har de flesta modeller 0,0,0. (det blev en del undantag här...)
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sting ovansida i sol.JPG 
Visningar:	56 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	50948   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Bussen. Närbild på motor.JPG 
Visningar:	62 
Storlek:	53,5 KB 
Id:	50949   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 012.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	77,0 KB 
Id:	50950   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Skolflygplan 011.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	84,0 KB 
Id:	50951  

  12. #12

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    En undran ska jag stå bakom när vinkel ska vara åt höger

  13. #13

    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    298
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Ja alltid och allting som man pratar om tex skevroder ,höger eller vänster motor vid flermotormodeller är alltid bakom modellen eller som du sitter i förarkabinen

  14. #14

    Reg.datum
    Jul 2013
    Inlägg
    149
    Jobb
    Ljusbågstekniker
    Klubb
    Silvervingen

    Standard

    okej tack .misstänkte det men osäker

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •