Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 24 av 24

Ämne: Batteristorlek

  1. #21

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    25
    Klubb
    Malmens MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    tsv - men i grunden så är det som både jag och Fredrik vänder oss emot påståendet att strömmen minskar med ökad inspänning ...
    Det är sant, jag kanske kommenterade fel frågeställning egentligen... Jag håller med om att strömmen rimligen inte minskar.

    --
    Tobias

  2. #22
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tsv Visa inlägg
    Om resonemanget nedan skall hålla så förutsätter det att motorn fungerar som en resistor (motstånd) och det gör den inte. Mycket av energin man skickar in i motorn förs ju över till det som sitter fast på motoraxeln och det är egenskaperna där som avgör hur mycket strömmen ökar när man ökar spänningen. När man kör motorn under normala förhållanden är ju varvtalet direkt kopplat mot inspänningen. (Jfr. Kv-värden som anges för motorer.)

    För en propeller t ex så ökar effektåtgången kubiskt med varvtalet (alltså upphöjt till 3) och då skulle strömmen genom motorn öka mer än om den vore en ren resistor när man går från 4 till 5 celler. (Om motorn har hög verkningsgrad och du har ett bra batteri.)

    Sätter du däremot ett snöre på axeln och vinschar upp en tyngd så kommer du inte att märka någon nämnvärd ökning av strömmen eftersom effektökningen som behövs för att lyfta tyngden snabbare är linjär mot den ökade spänningen. Då är det den ökade spänningen som bidrar i formeln P=U*I (Återigen behöver motorn ha bra verkningsgrad...)

    I ett modellflygplan finns säkert en massa andra faktorer som påverkar strömförbrukningen för servot. T ex tror jag att de små borstmotorer som sitter i enkla servon har rätt så dålig verkningsgrad, sen kan nog "hållströmmen" för ett servo bete sig som du skrivit nedan eftersom man mer eller mindre stallar motorn.
    Du har nästan rätt, jag har förenklat modellen av en elmotor för att det räcker för att visa vad som händer. Egentligen är lasten av motorn L*di/dt + R*i. Och sen matas motorn av elektronik i servot. Denna elektronik har glättningskondensator så som man också ska räkna på då blir formeln last Z=(roten ur( R^2 + (XL-XC)^2). Om man nu gör ett vilt antagande att servot är designat av en elektronikkunnig så borde XL (induktiva lasten) vara lika stor som XC (kapacitiva lasten) vid rekommenderad matningsspänning. Kvar står då mitt ursprungliga ohms lag R*I=U.
    Det stämmer inte för de sämsta kinaservon som verkar vara sammanbyggda mer av kopierande + slumpmässigt sparande av komponenter.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #23

    Standard

    Hur är det i praktiken då? =)
    Så länge som jag flugit så har en tumregel sedan gammalt varit att 4.8V räcker längre än 6.0V.
    Jag vet inte varifrån det kommit, men förr flög ju folk med 600mAh NiCd-ackar och då kanske skillnaden märktes bättre än med dagens 1000-tals mAh-ackar.
    Om en motor får högre drivspänning så drar den väl mer ström? Stämmer inte det, så har tankesättet vart fel hela tiden. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur är det i praktiken då? =)
    Så länge som jag flugit så har en tumregel sedan gammalt varit att 4.8V räcker längre än 6.0V.
    Jag vet inte varifrån det kommit, men förr flög ju folk med 600mAh NiCd-ackar och då kanske skillnaden märktes bättre än med dagens 1000-tals mAh-ackar.
    Om en motor får högre drivspänning så drar den väl mer ström? Stämmer inte det, så har tankesättet vart fel hela tiden. =)
    Jo du har helt rätt, en motor som matas av högre spänning drar högre ström. Då räcker batteriet kortare tid om man inte kompenserar med mindre propeller. Men det är svårt i servot......
    Sambandet högre ström vid högre spänning är helt linjärt tills motorns magneteter mättas.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •