Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: balansering av brensleplan?

  1. #1

    Standard balansering av brensleplan?

    Hej hopp før att få cg ratt ska man ha full eller tom tank? .eller halv?.battre tom då blir den ju bara mer framtung.eller ?.ar ju betydligt battre an baktung

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Om CG ändras med ändrad bränslemängd så har du monterat tanken på fel ställe :-)

    Vad som är bäst om man nu måste montera tanken för långt fram är förmodligen att väga av med tom tank eftersom det är mest kritiskt i landningen m.a.p CG.
    Superhero

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det är alltid bättre med en tyngdpunkt lite för långt fram än för långt bak.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Jajjemen, på de bensinflyg jag meckat ihop under åren så väger man in
    TP'n alltid med tom tank enligt manualerna.

    Som Henke säger att det bästa läget vore mitt på TP'n men de jag har meckat
    Med har alla haft plats för tanken precis bakom motorväggen.

    I och försig skulle det bli väldigt långa bränsleslangar på en del kärror.
    Men en Walbro förgasare kanske grejjar sånt, nån som vet?

    Matsa...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Man väger alltid in förbränningsdrivna flygplan med tanken tom!
    Anledningen till det är att man då får planet lite framtungt när tanken är fylld, och ett lite framtungt plan flyger i alla fall (ett baktungt flyger bara en gång...)

  6. #6
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Saito föreskriver, i fallet med FG-11 till mitt plan, att tanken ska sitta "direkt" bakom motorn. Det är bensinpumpens beskaffenhet som till stor del avgör var tanken måste hamna.

    I fallet NGH, som har Walbro-förgasare, är det inte alls lika kritiskt med avståndet mellan tank och motor.

    Min Cherokee har hela tanken framför COG så den blir lite framtung vid start. Det borde inte skapa några större problem.

    Det är ju vikter med lång hävarm som påverkar mest. Vikt på spinner och propeller respektive bakdel...

    Anders

  7. #7


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Nu är det ju ganska enkelt att placera tanken mitt på CG så slipper man detta bekymmer. Så här skulle tanken ha monterats på min Extra 300...



    Men så här monterade jag den. Mitt på CG. Fick limma på ett par fururibbor som jag hängde tanken i med gängad 2 mm stötstång (tänk på att göra ett kraftigt fäste. Det är många G i vissa manövrar). En full tank är ju i alla fall 0,4 kg som gör sig bäst mitt på CG än flera dm längre fram. Kärran blir mycket trevligare att flyga. Och Walbro-förgasarens pumpfunktion och tryckregulator gör att slanglängden inte har någon praktisk betydelse.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •