Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Bygglogg Guillows BF-109 - Första Balsabygge

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Bygglogg Guillows BF-109 - Första Balsabygge

    Tjosan,

    Tack för fina tips inför bygge med balsa. Mitt första pinnabygge gick av stapeln idag.

    Jag kommer vara rätt nogrann med exakt vad jag gör här, dokumenterar klantigheter och framgångar. Detta för att kommande med liknande kit kanske kan lära lite av mina nybörjarmisstag.

    Spännande att bygga på nytt sätt. Är händig och kan improvisera det mesta, men innan man kan fler blasa-knep så känns det gott att ha en rimlig beskrivning och ritning att hålla sig till.

    Här är Guillows trevliga, det är ett die-cut kit jag fick, inte ett laserskuret tyvärr. Men det är rätt bra skuret ändå, var nog relativt färska formar.

    Kitet var inköpt hos MBS för 170kr;
    http://www.mbs-rcmodels.se/skala/mes...mitt-bf-109-2/
    Tack för en trevlig köpupplevelse MBS!

    Förberedelser;
    IKEA korkanslagstavla, sortera innehållet, nåla upp planen och lite gladpack. (planen plattades ut mer innan jag började bygga).


    Jag började med att sandpappra alla flaken på båda sidorna innan jag plockade ut något, var noga med att inte slipa bort något tryck. Använde 180papper (har använt 180 papper hela vägen än så länge). Detta för att bli av med ludd och få en jämnare träyta att jobba med. Detta enligt rekommendation från manualen.

    Nålade upp den lilla byggbeskrivningen överst så att jag kan referera till den.



    Fick tips att printa ut ett gäng extra kopior på planerna för att kunna klippa ut och klistra fast de papp-bitarna på balsat. Detta för att markera var man skall skära ut jack för ribborna. Men tyckte det lät omständigt och extra vikt om man inte får bort papper/lim så tog bara en standard 0.7 penna och markerade.




    Många nålar blir det Använde fyrkanter av foamboard för att säkerställa att alla bitar kommer vinkelrätt.



    Mitt-ribban på denna är tvådelad. Valde att inte limma ihop dem innan utan limmade ihop dem på plats i kroppen.


    Jag klantade mig när jag skar ut de små ribborna från flaket, klippte dem aldeles för kort, så det blev några skarvar, och jag använde mig även av en spillbit (den översta långa) för att justera det misstaget.



    När ena sidan är klar så är det bara börja på andra sidan. Notera att delarna kommer från två identiska flak, det innebär att det finns dubbel uppsättning av de första stombitarna som ni kan se på bild2. Dessa skal inte användas för sida2.



    Gummiband är en bra sak på runda modeller



    Kroppen klar, har sandpapprat en del, blir nog lite mer sandpapper men nu är den nog i bruksskick i alla fall



    Var lite osäker på hur jag skulle forma rumpan, så det blev lite cirkulärt, får se hur det blir i slutändan.




    Allt för idag! Tack för ett fint forum där man blir inspirerad av Ivve, Thomas, Sweeper och många fler.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är kul med balsabyggen, tror att bygga själv kommer tillbaka igen, när fraktkostnaderna stiger i höjden.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3

    Standard

    Man blev ju nästan sugen på att bygga liten balsamodell. Det ser väldigt trevligt ut så långt och du verkar ha den rätta noggrannheten och handlaget för att det ska bli bra. Vad kommer du att klä den med?

    /Mats

  4. #4

    Standard

    Kul! Ska följas. Bygger själv en Guillow's Cessna 172. Kvaliteten på ditt balsa verkar dock bättre. Din är dock rackarns mycket mindre än min, men det är exakt samma byggsätt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för varma ord hobbyvänner

    När det kommer till utrustning och klädsel är jag lite kluven. Iom att detta är ett övningsprojekt är det god risk att det blir stryka-på-klädsel som är lite tyngre än det kinapapper jag har liggandes. (då jag har en Sunbird motorseglare som är det "riktiga" flygande projektet som är på G)

    Vacklar fram och tillbaks ifall det skall bli gummiband eller RC. Om det skall bli RC behöver jag köpa lite ny utrustning då mina nuvarande LiPo inte har en chans att få plats i denna ^^

    Så troligen blir den klädd med stryka-på-kläder och gummiband men resulterar i att bli för tung för att flyga bra.

    Men bra projekt i alla fall. Det är ju bara 170kr så det är en OK summa för träning, och bygger gärna fler framöver.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    153
    Jobb
    Mjukvaruutveckling
    Klubb
    AKMG

    Standard

    Kul bygge! Har själv börjat med en Focke Wulf FW-190 Guillows i samma storlek för RC konvertering men bygget är för närvarande avstannat. Spännande att se hur det går för dig!
    Ha även funderat på att konvertera en SIG Tiger som jag tidigare har byggt två gånger som friflyg.

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Det var visst ett par till detaljer på kroppen. Dels bakre fästet för gummmbibandsstaget.



    Och några små trekanter i cockpiten.



    Sedan var det bara att sätta igång på vingarna. Notera att som en del i skränkningen av vingen är det en ribba som skall knäckas. Jag markerade var den skulle knäckas.


    Sedan tog jag baksidan på ett rakblad och tryckte till en fördjupning på halva tjockleken av balsat. Därefter knäckte jag försiktigt och kontrollerade vinkel, när vinkeln var korrekt förstärkte jag i brottytan med tunn CA och lät det härda. Hur starkt som helst



    Sedan var det bara att fortsätta med resten av vingen.



    Ritningen ville att man skulle köra vinghalvorna halvklara, dvs inga av de längsgående balkarna innan man ordnade med skränkningen. Jag valde dock att göra klart båda halvorna innan jag gjorde centrum.


    Då fick jag nämligen möjlighet att kontrollera att båda vingarna har exakt samma form och kan enkelt slipa till båda vingarna samtidigt (främst vingspetsarna så att de blir identiska). Här jag klämt ihop vinghalvorna mot varandra, går bra då det är helt plan undersida.



    Slutligen gör jag centerbiten av vingen.


    Då kan jag få till en exakt skränkning med två styva vinghalvor.



    Slipa slipa slipa och så får man en hel vinge!



    Det var en del pill för att få de tre ribborna på vingen att slipas till exakt samma form som motsvarande ribbor i flugkroppen. Bara att testa, se var det tar emot, slipa lite där, testa igen och gör om tills man är nöjd.


    Nästa steg är att fixa lite med rumpan. Enkel konstruktion, 9 bitar som är färdigformade med listerna får man skära till längd på själv. Bara att lägga listen på plats, markera ett snitt en bråkdels mm längre än vad som behövs. Det mjuka balsat pressas ihop när man trycker den på plats sedan.


    Enkelt att slipa plana ytor


    Nu börjar man se vad det skall föreställa.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  8. #8

    Standard

    Snyggt! =) Du jobbar snabbt. Hur är det med skev och andra roder? Eller blir det "böja" så det flyger rätt om du ska ha gummiband?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Bra fråga där, tanken slog mig innan men har inget svar.

    Hur brukar man göra?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag kommer troligen köra gummiband på denna, kanske RC på nästa

    Så, en idé. Att faktiskt ta och göra ett riktigt höjdroder, göra ett enkelt länkage med horn. Men istället för att ha ett servo, göra en liten knäck på länkaget och fästa andra ändan i kroppen. Med den lilla knäcken kan jag sedan med en tång finjustera vinkeln på roderytan.

    Är det en bra eller dålig idé?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11

    Standard

    Jag köpte ett helt gäng färdigbyggda liknande modeller på en loppmarknad för ett tag sedan. Jag har testat att flyga ett par av dom men man ska nog hålla till på rejält högt gräs om man har möjlighet. Det är inte helt lätt att få till perfekta landningar. Dom är klädda med Japanpapper som är oerhört skört.

    Du skulle fått länkaget att gå lite lagom trögt så att du kan ändra på rodret men att det ändå håller sig kvar. Jag gissar att det inte går att komma åt linkaget när modellen är klar På dom jag har testat går det inte att ändra alls och det brukar det väl inte göra på så små modeller. Man trixar istället med tyngdpunkten för att få dem att flyga bra. Annars kan nog en liten tejpbit fungera som rodertrim så slipper du vikten av ett länkage. Nu snackar jag bara utifrån vad jag tror och väldigt lite vetande

    /Mats

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tack för input senmathal.

    Kommer inte köra kinapapper, utan stryka-på-plast. Främsta syftet med denna är inte att den skall flyga bra (kul bonus m den gör det) utan att jag skall lära mig balsa och cover-tekniker till kommande byggen

    Tanken är att tyngdpunkten skall vara spot on rekommendation och sedan justera rodertrim för att få till det.

    Om inte annat så lär jag mig kanske göra roderytor på detta planet. Det är så sött att jag nog gör ett till senare för RC konvertering. Men skall nog bygga en rimligt stock innan jag experimenterar med för mycket konverteringar.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    I dag har det hänt lite spännande saker.

    Inte så spännande, men fenan blev gjort.



    Mer spännande, beslöt mig för att dela horisontella stabben och göra en roderyta.
    Jag delade mitt den den längsgående balken och limmade på en ny balk vilket gjorde tjockleken till 50% tjockare samt härdad med CA hela vägen. Rätt stabilt


    För att ge lite styrka tog jag 0.5mm pianotråd och bockade till för att ge styrka mellan vänster och höger fena.


    Blev ganska bra resultat tycker jag, känns stabilt (för sin vikt).



    Sedan gjorde jag mit första försök med klädsel på rumpan. De två halvorna kläddes separat och sedan en bit klar tape som gångjärn. Roderhornet är en bit av plasten som var kring noskonan. Väldigt lätt, inte sprött, lite flex och borde definetivt kunna hålla emot de fantastiska krafter gummibandet ger. Hornet säkrades med CA efter ha skurit ett tunt jack i klädseln. Jag hade även förstärkt fenan kring hornet med lite spillbitar balsa.




    Sedan till den stora vingen. Det var spännande att försöka få det rätt. Började med undersidan, tog det i två bitar som överlappade i mitten. Strök så att det var jämnt men inte spännt och skar av materialet utmed kanterna. Ovansidan är i ett stycke. När båda bitarna var på plats gick jag loss med värmepistolen. Hoppas vingen överlevde, tror jag inte fick för mycket skevhet heller.


    Ovansidan vingspetsen blev riktigt fin.


    Undersidan är jag inte lika nöjd med... Övning antar jag.




    Kul att lära sig nya saker!
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Undersidan är jag inte lika nöjd med... Övning antar jag.
    Det där borde du kunna stryka bort, iaf om det är Solite du klär med..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Det där borde du kunna stryka bort, iaf om det är Solite du klär med..?
    Kör med denna
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Skall testa, men vill inte stressa ramen för mycket, den är rätt tunn.1
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  16. #16
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Haha!!! Då är den i ett stycke

    Först vill jag presentera min lilla tunn CA pimpet, hållt i flera dagar så länge jag tömt den mellan varven och kanske skära av lite på toppen. Står bra och lätt att hantera med den lilla klämman från MBS.



    Sedan var det bara att ånga på, täckte kroppen med två färger. Tänkte först ha kroppen helvit, men sedan insåg jag att det kan vara bra att se gummibandet när man skall installera det och veva upp, så det blev en läcker två-ton.



    Addera övriga bitar, färdig De ställen där jag hade film mot film körde jag smältlim(väldigt lite) istället, och lättare att få loss om det behöver korrigeras eller lagas.



    Såhär blev lösningen med höjdrodret. Limmade ena ändan i balsa med CA genom filmen, och sedan är det bara att klämma eller dra lite i 0.5mm pianotråden för att justera höjdrodret Ganska nöjd med resultatet. Pinnen som håller gummibandet är 4 av ribborna med en bit 0.5mm pianotråd i mitten, allt limmat med CA och sedan slipat till form. Hård och lätt.


    Söt liten dam!


    Sedan var det ju det där med att balansera in. Tror filmen väger avsevärt mer än kinapappret... SÅ.. en massa vikt i nosen.


    M4 låsmuttrar vad det jag hade liggandes.


    46g totalt, lite tungt kanske, blir ingen långglidare men kanske får ett par flygningar i alla fall, skall leta högt gräs.




    Saker jag lärt mig.
    - Balsa är starkare än jag trodde
    - Balsa är lätt att laga med lite CA
    - Dessa tunna ribbor bågnar med krympplasten
    - Min varmluftspistol är lite för varm på lägsta läget :/
    - 180 slippapper räcker länge och väl. En bit sandpapper har använts genom hela bygget.
    - Krympfilm på små modeller är trixigt med alla små snäva ytor.
    - Balsakit är KUL!!! WHEE!


    Tack ni som följt bygget. Blev bara tre sittningar, men den blev rätt OK för första försök på balsa tycker jag.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  17. #17

    Standard

    Vad stilig den blev!

    Det är ofrånkomligt att det krävs en del vikt i nosen. Original sitter det ju en tung motor där. Om man tittar på friflygmodeller som inte är skalabyggen brukar vingen sitta ganska långt bak på kroppen för att slippa extra vikt.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •