Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Evolution W, balsa-DLG

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard Evolution W, balsa-DLG

    Jag startar en tråd i förtid, än så länge finns inte ens byggsatsen, men jag har i alla fall förbeställt den:

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2337864

    Jag är nyfrälst inom DLG, och har länge velat göra ett balsaplan. När jag såg denna kunde jag inte låta bli, men det kommer väl att dröja ett tag innan man kan börja.

    Så vad bör man ha för verktyg för ens första balsabygge? Designern bygger på en mdf-skiva, jag funderar på att skaffa en sån. Slipkloss och lim behövs (ska köra på CA). Byggnålar kanske? Traian verkar dock mest använda tejp på detta bygge för att hålla fast plankningen. Klädselstrykjärn måste jag väl köpa också.

    Några tips om var man kan köpa klädsel? Vilken sort ska man ha?

    Jag har beställt en kolfiberkropp, så det blir bara vingar och stjärten som ska byggas.

    Jaja, nu är det väl bara att vänta. Kommer antagligen att ta ett tag innan grejerna kommer, får återuppta tråden då

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard Evolution W, balsa-DLG

    Kul projekt!!
    Har du fått nå´n prisuppgift på kärran? Beställde du "fullt kit"?
    (Inte hunnit läsa hela den tråden...)

    Själv har jag byggt en Gambler AG, mer info här:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post269552

    Näst på tur på byggbrädan, (f.ö en korkplatta limmad på ett IKEA-hyllplan, stabilt och bra) är en Manta,
    mer info här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=688041
    köpte ett "short-kit" med bara spryglarna och lite annat.

    Verktyg du behöver:
    Bra hobbykniv med många extra blad, speciellt viktigt med nya fräscha blad när du ska skära klädsel sen.
    Slipkloss har du nämnt själv, bra att ha flera olika kornstorlekar.
    Jag brukar limma fast slippapper av olika kornstorlek med vanligt trälim på smala trälister.
    En balsahyvel kan vara bra att ha om man ska avverka mycket material, t.ex om man plankat vingframkanter.
    Vad beträffar lim för balsabyggen föredrar jag alifatiskt trälim, en ny favvo är Super Phatic, tunt trälim som tränger in bra i balsan.
    Finns t.ex hos MBS, http://www.mbs-rcmodels.se/lack-lim-...atic-lim-50ml/
    Byggnålar är bra, ja. Gärna såna som är avsedda för våra prylar, inte vanliga knappnålar.
    Glöm inte att täcka ritningen med bakplåtspapper/plastfolie om du ska bygga på den,
    så du inte limmar fast prylarna på ritningen..

    Klädsel:
    Min Gambler klädde jag med Solite, en lättare version av Solarfilm.
    Lätt att jobba med, vissa hävdar att den är sprödare och spricker lättare vid hårdare landningar osv, men inget jag märkt iaf.
    Sist köpte jag några rullar av en kille i England på Ebay, annars finns det t.ex hos www.mft.nu

    Jag har säkert glömt några bra-å-ha-saker, men det kommer nog mer tips..
    Lycka till med bygget!
    Senast redigerat av jocke1963 den 2015-03-05 klockan 23:47.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Tack för tipsen!

    Hobbyknivar har jag gott om. Angående att limma fast i ritningen, så ska man ju göra det med den här =). Kitet inkluderar distanser som spryglarna ska läggas på (för att få rätt profil och skränkning), dessa ska limmas fast på ritningen för att hamna på rätt ställe. Lite tråkigt iofs, eftersom man förstör ritningen i så fall. Får se hur jag gör.

    Jag beställde hela kitet med kolfiberkropp, det ska kosta $175 + ca $32 i frakt.
    Komplett kit med balsapod kostar $145.
    Short kit går på $105

    Mantan såg ju rätt kul ut med, det är väl inte jättevanligt med balsa-DLG's :-) Jag vet inte om detta är ekonomiskt försvarbart jämfört med att köpa en begagnad kolkärra, men jag gör det för att jag gillar att bygga grejer.

    Jag kom förresten på att jag visst har byggt ett balsaplan en gång, en gummibandsfriflygare som blev alldeles för tung, och aldrig flög =). Jag var bara 10 då, så vi får hoppas på att det går bättre nu...

  4. #4
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    ...Jag vet inte om detta är ekonomiskt försvarbart jämfört med att köpa en begagnad kolkärra, men jag gör det för att jag gillar att bygga grejer.
    AMEN på den! (Minst) Halva nöjet är ju att bygga!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Eller hur? Spenderar man 8 timmar om dagen med att knacka kod framför ett tangentbord vill man gärna göra något med händerna sen

  6. #6

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Den här såg synnerligen trevlig ut, ser fram emot mer info och hur bygget artar sig när du får den.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ska fylla på när det börjar hända saker. Nu har jag något att göra under tiden dock, fick med mig en 2,4m graupnerseglare från skövde i helgen. Kunde inte säga nej till priset

  8. #8

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Thats's life! Av nån konstig anledning kan jag känna igen mig. Samlandet sitter djupt i generna...

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Nå, har du fått din byggsats ännu?
    Sett i RCG-tråden att många redan börjat bygga sina...
    Senast redigerat av jocke1963 den 2015-06-11 klockan 21:06.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •