Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: QAV250 (kopia) drar ojämt vid snabb stigning

  1. #1

    Standard QAV250 (kopia) drar ojämt vid snabb stigning

    Jag har en qav250-liknande ram med emax 2204 2300kv och 3S. När jag drar på fullt så stiger den något ojämt tycker jag, drar lite åt höger. Är det normalt att det blir så, eller ska jag förvänta mig spikrak stigning?

  2. #2
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har en zmr250 och jag kan också uppleva detta ibland.. Även att den kanske svagt roterar runt sin egen axel lite också, alltså yaw..Man kan ju undra om alla motorer drar lika mkt eller om det beror på att en eller fler drar mer än de andra...

  3. #3

    Standard

    Pekar alla motorer rakt upp, eller i alla fall symmetriskt om de är vinklade?
    Är de max-min-programmerade exakt likadant?
    Är det "HobbyKing-motorer" så är det väl bara att va glad och flyga vidare, dom är knappast så exakt lika varandra, jag känner ej till Emax.
    Drar lite åt höger som i gir/yaw eller roll/lutar?
    Olika proppar?
    Gains?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Håller med om motorer. Hade samma fenomen på en tri som "backade" vid fullgas.

    Visade sig bero på en dålig motor. Det märktes inte på något annat sätt, lagren gick lätt och tyst osv, men felet försvann när jag böt motorn.

  5. #5

    Standard

    Det där har ju med pids o vind att göra med o center of gravity. O esc kalibrering inte att glömma bort. Max throttle kan även ställas ned några procent så kanske de resurserna som finns kvar räcker att hålla den upprätt.

    Jag skulle nog testa dom enkla grejerna först.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg
    Det där har ju med pids o vind att göra med o center of gravity. O esc kalibrering inte att glömma bort. Max throttle kan även ställas ned några procent så kanske de resurserna som finns kvar räcker att hålla den upprätt.

    Jag skulle nog testa dom enkla grejerna först.
    Du har nog en poäng. Att motorerna helt enkelt maxas och att quaden inte är helt i balans viktmässigt. Det finns inget utrymme för kompensation för att hålla den helt horisontell.

  7. #7

    Standard

    Hm, funkar det så? Ska alla motorer kunna maxas om det inte hålls stabilit? Är det inte så att den motor som "maxar" ska varva ner, istället för att alla motorer maxar och någon av motorerna borde "maxa lite mer"? Det senare låter lite märkligt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hm, funkar det så? Ska alla motorer kunna maxas om det inte hålls stabilit? Är det inte så att den motor som "maxar" ska varva ner, istället för att alla motorer maxar och någon av motorerna borde "maxa lite mer"? Det senare låter lite märkligt.
    Jag har ingen aning tyvärr, men när det blåser t.ex. och den behöver upprätthålla både höjd och balans så måste t.ex. ett par motorer öka hastigheten, samtidigt som ett par måste sänka samtidigt för att lyftkraften ska upprätthållas. Men det hela borde vara tillräckligt smart att förstå om man hovrar eller maxar och göra så som du säger vid det senare.

    Nåja, teorier bara, jag har verkligen ingen aning om hur det egentligen är programmerat att fungera. Någon med bättre insikt kanske kan förklara

  9. #9

    Standard

    Det vore nice om det funkade så men det är nog väldigt svår att programmera det o kanske ännu svårare för oss dödliga o ställa in det. På cc3d stryper dom throtteln virtuellt o skapar en liten buffer för korrektion. Du borde kunna se om det är pid problem eller en svag sida om du testar när det blåser. Har du dåliga pids borde quaden alltid gå med vinden oberoende av orientering. Vid svaga motorer eller esc borde den snett åt samma håll oberoende. Har du cc3d testa att strypa gasen från .90 till .85, blir det inte bättre testa att höja accelerometrar från .05 till .10, blir det bättre har du vibrationer.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Vad är det som rekomenderas 80% gas så att FC har rum att arbeta i. Brukar ju gå att ställa in i det flesta flyg kontroller vad som är max tillåten throttle från radion.
    annars kan man ju bara ta och beggränsa på sin egen radio ifall man känner för det. Vips bekymmret borta.

  11. #11
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Såhär är det för mig i dagsläget... Cog är bra, provat att justera pids 3 ggr.. Den gör på samma sätt oavsett vind.. Känns som att en motor drar mer eller mindre än dom andra..?


  12. #12

    Standard

    Det där var inte lite åt höger den drar upp den^^ När jag hade problem med det så var det ett pid problem o den drog alltid med vinden. Mina 2204or från sunnysky har problem att flyga 6tums gemfan proppar, dom blir vridna ur form o tappar lyftkraft. En gång fick min Flip32 spel o höll på att dumma sig, en board reset gjorde susen i det fallet, mina cc3d kort har fungerat fint i det avseendet.

    Nu skriver jag bara av mig då nått kanske kan hjälpa dig, tycker att det låter rätt illa om din quad (ta inte illa upp) - något som vibrerar o sånt kan helt klart påverka. Testa att skruva,surra o tejpa ner allt o lyssna på ljudet igen när du flyger. Som sista test skulle jag tillverka en sån där våg folk testar static thrust på testa motor för motor med esc.

  13. #13
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hehe ja det är ganska extremt! Det är multistar elite 2204 2300 som sitter på.. Funderar på att skrota dom och köpa några vettigare motorer.. Kör cc3d och gemfan 5040! Det är bara vid max gas som den drar snett, runt 75-80% drar den jämnt!

  14. #14

    Standard

    Det där med MAX på motorerna var en inställning i MultiWii iallafall...

    Du lämnar lite utrymme på toppen av PPM-signalen (tror jag lämnade ~200) för att även om du ger MAX-gas så skall programvaran kunna justera motorer upp/ner för att hålla den på rätt kurs.

    Om du tillåter full PPM så finns inte detta utrymme kvar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

    Standard

    Oj, det där var betydligt mer än vad jag upplever iaf. Jag har lekt lite med inställningarna, men har inte märkt att det skulle göra någon skillnad. Jag misstänker dock en av motorerna då den roterar något något trögare än de andra (höger bak), och den drar åt höger när jag maxar, vilket isåfall skulle förklara det hela.

    Men fortfarande är det inte ens i närheten av så mycket som för dig the_storm. Hur känns motorerna för dig när du roterar de för hand? Snurrar alla lika lätt?

  16. #16
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    UndCon, i min gcs för cc3d kan man ställa vad max ska vara.. Tror default är 85-90% av max, just så att de har lite utrymme för justeringar. Ju lägre jag ställer "max", desto mindre drar den snett, men måste ställa jävligt lågt för att den ska dra rakt, och då har man ju knappt någon kraft kvar för att flyga

    Krisen, jag tycker motorerna känns bra och jämna när jag snurrar på dom.. Den låter heller inte så konstigt på plats när man flyger den... Undrar om det är mikrofonen på min mobius som gör att det låter dåligt eller om motorerna är måndagsexemplar..

  17. #17

    Standard

    Blir det samma sak om du byter plats på motorerna?

    Om den snurrar lite åt höger och du byter kanske den snurrar åt vänster när du drar på?


    Det borde indikera att en av motorerna är olik de andra - det behövs inte mycket.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Ska prova att skifta plats på de bakre motorerna och kolla om det gör någon skillnad!

  19. #19
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Skiftade plats på de bakre motorerna idag.. Märkte ingen skillnad vid provflygning. Så nu på kvällen har jag bytt motor vänster fram.. Får se om jag får en chans att provflyga imorgon.

    När jag köpte motorerna saknades en av skruvarna som fäster propelleradaptern på en av motorerna.. Använde en annan skruv som var lite kortare.. Detta verkar ha skapat lite obalans med vibrationer som följd. Ersatte en av orginalskruvarna på motsatt sida mot en lika dan kortare skruv, vilket har fått bort vibrationerna iaf

  20. #20
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Hmmm, har nu provat att byta plats på motorerna bak och på motorerna fram, ingen skillnad! Om det inte är motorerna, vad kan det då vara? :S

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •