Reklam

Resultat 1 till 3 av 3

mne: nnu en nybrjartrd.

Standard nnu en nybrjartrd.

Hej och hall!
    Jag har sedan barnsben haft ett intresse fr allt som r radiostyrt och krde radiostyrt i form av mini-z och liknande smmodeller under ngra r. Senare gick jag in p lite strre modeller 1:10,1:12 osv. Har sedan haft ett par rc fria r. Men tog upp det igen frra ret d jag kpte en Blade MQX och brjade stta mig in i olika simulatorer och dr fastnade jag fr flyg.

Nu har jag gjort otaliga timmar flygsimulator och fastnat en del fr flitetest.

Slog slag i saken frra veckan och med viss risk fr att bli dumfrklarad kpte jag ett Yak -12 frn hobbyking. Anledningen r att jag provat trekanalsplan p simulatorer och kommer inte verens med dessa p samma stt som med ett 4kanals. Har skt p forumet hr men inte hittat s mycket kring dessa plan. r det ngon som har erfarenhet av dessa?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej och vlkommen till en hobby som fr mnga av oss blivit mer eller mindre livslng - s nu r du frvarnad...
    Yak 12 r ju rent konceptmssigt en krra som br fungera ven fr en nybrjare. Sen skiljer det som alltid mellan olika tillverkares modeller s hur bra denna r har jag ingen aning om. Dock skall du skert ha relativt vindstilla - i alla fall innan du blivit mera van att flyga.
    Fr att kommentera skillnaden mellan att flyga med sida/hjd kontra skev/hjd s brukar inte skillnaden vara speciellt stor och personligen upplever jag inte sida/hjdflygning p nt stt svrare. Tvrtom r det ju s att mnga krror med skevroder mer eller mindre krver att man flyger med alla 3 rodren istllet fr att f till hyfsade svngar och fr nybrjare r detta definitivt rtt svrt. Nu beror det p typen av krra och ven flyghastigheten men t ex en Cub flyger sllan bra om man frsker flyga den uteslutande med skev/hjd. Flapsen kan du dock lta vara nr du flyger tills dess du r riktigt sker bara fr att slippa blanda in nnu flera roderytor vilket ltt skapar frvirring hos nybrjare. Tror knappast de betyder speciellt mycket p denna krra eftersom den r spass ltt.
    Bertta grna om hur krran fungerar fr det skulle vara intressant att veta.
    Lycka till hlsar
    Roger

Standard

Kul med snabba svar! Jag r redo att ge mig in i en livslng hobby, frgan r bara om sambon kommer samtycka
    Svrt med alla begrepp nr man bara tittat och lst p engelska, men nu r jag med p banan
    jag har flugit mest med sida/hjd, vet inte om det r p grund av quadrocoptern som jag ftt in vanan s. Jag bor i Mellansverige s jag hoppas p en vindstilla sommar med mnga lugna dagar att flyga p. Brjat kra med lite vind p simulatorn, men d jag anser att det r svrsimulerat med vind i spelet (Blade MQX i vind kontra verkligheten) s vntar jag p planet s jag fr "kta vara". Vad jag upplevt i simulator med liknande plan ex cub med flappar s underlttar det landningar och liknande, vet inte hur detta blir i verkligheten s det ska bli vldigt spnnande att testa.
    Har inte lngtat efter paket shr mycket sedan julafton -94

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •