Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)

  1. #1

    Standard Quadcopter CC3D faller "omotiverat". Varför? (video i inlägg)

    Det har hänt ett antal gånger nu (två ggr idag!), och ser ut ungefär så här.



    Nu när jag ser på videon i efterhand så tycker jag mig att motorerna stängs av i första exemplet, sen slås på igen. Signalförlust? Hur förhindrar man sånt, eller att quaden störtar på det här viset direkt.

    Jag har följande utrustning:
    Spektrum DX6i med alkaliska batterier. Den hade 6.0V i spänning vid tillfället (normalt 6.4-6.5 med helt nya batterier).
    Spektrum AR610-mottagare.
    CC3D

    Hur ser risken ut för propellerbrott i luften? Är det vanligt? Jag flög med med Gemfan 5x4 (två blad) i första flygningen, och 5x3 (tre blad) i andra flygningen. Runt nollgradigt i luften.

    PS. Så här snygga skor får man efter att ha letat quad på en lerig åker

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20150304_150027.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	82,0 KB 
Id:	50996

  2. #2
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

    Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

  3. #3

    Standard

    Motorerna är Emax 2204 2300kv och Afro 12A SimonK ESC.

    Första fallet i videon var jag nog ca 150-200 meter bort och den föll när jag kom runt en dunge på ganska låg höjd. Andra fallet så hade jag i princip fri sikt och var max 100 meter bort.

    mvh

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Vad är det för motorer och esc? Jag hade problem i början med mina 2300kv motorer med 12a simonK, sök lite på sync problem på nätet så hittar du mer info.. Min flög som den skulle, och rätt vad det var så föll den till marken.. Flashade om mina esc till senaste simonK och har aldrig haft problem sedan dess..

    Utöver detta så kan man ju undra hur långt bort du var från quaden och hur mkt hinder (träd, hus osv) som var mellan dig och quaden.. Hände mig en gång när jag var långt borta och bakom en liten dunge att jag tappade radiokontakt.. Flög då med dx7 och orange-mottagare.. Har sedan dess bytt till taranis.

  4. #4

    Standard

    Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Kör med hobbykings Turnigy nano-tech 1500mAh (35-70C) 3S, vilket jag förstått ska vara bra iaf.

  6. #6
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av the_storm Visa inlägg
    Kör du senaste simonK eller den simonK som afro reglagen kom med?
    Jag har inte uppdaterat något, så det är säkert inte senaste. Jag får nog skaffa mig en usb-sticka eller vad det är som krävs för att uppdatera och börja där.

  8. #8
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    ja gör det! Jag köpte en turnigy usb linker, skitenkelt att flasha om, tar några minuter..

    https://www.youtube.com/watch?v=CvtEhy6es-w

    Som sagt, efter att jag flashat mina så håller den sig i luften tills jag kraschar den eller att batteriet dör.

  9. #9

    Standard

    Ser ut som om du tappade kontakten med den. Hur har du antennerna ? Är dom synliga från alla vinklar så dom inte skyms. Kan va sync också som redan skrivits.

  10. #10

    Standard

    Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag hade något liknande på min quad.
    Rätt vad det var rullade den över på rygg och gick ner i backen. Det var en motor som kärvade pga en liten bit av en magnet som lossnat och satt i kläm.
    Snurra motorerna för hand och känn/lyssna efter något som tar i någonstans.
    Du kanske fått in skräp i en motor vid en krasch eller har en sned motoraxel?

  12. #12

    Standard

    Har kollat motorerna, och de verkar vara OK tycker jag. Inga missljud alls, snurrar fint.

    Ang. spänningen i sändaren? Är det superkänsligt? Det siter 4 st AA i den, och jag kör med alkaliska då NiMH endast ger 1.2V. Brukar ha ca 6.4V när batterierna är helt färska. Men 6.0V borde väl inte vara för lågt känns det som, kan det vara så kinkigt på räckvidden?

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av krisen Visa inlägg
    Mottagaren har ju två antenner, en lång och en kort. Den långa har jag dragit upp över quaden på ett buntband (sticker upp alltså). Den korta är så kort att det inte finns alltför mycket jag kan göra med den. Den är där den är...
    Ok ja sålänge den ena syns borde du ha mottagning om det inte är för mycket ivägen.

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Kanske har Voltage CutOff aktiverat i ESCarna eller att den är satt för hög? Brukar väl vara 2.8, 3.0 eller 3.0V (belastat). Annars om du använder billiga kinesackar som inte håller måttet...
    + 1 på den. ;-)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    + 1 på den. ;-)
    Hur kollar jag det? Inte ackarna alltså :P

    Edit: Jag använder Afro 12A Esc, som vad jag förstått är avsedda för multirotor, och således inte bör ha någon cutoff.
    Senast redigerat av krisen den 2015-03-04 klockan 21:41.

  16. #16

    Standard

    Orkar acken leverera? Jag tänkte på en jämförelse mot elflyg jag flugit med för klena ackar. Mitt i allt när man flyger med full spätta så dör motorn men RC och servon funkar än och kort efteråt så kommer motorn på igen, men då var det nog cutoff, vilket du inte borde ha problem med... Ett flyg så var det ESCen som inte kunde leverera det motorn krävde och då klippte den också strömmen till motorn för en väldigt kort stund.

    Failsafe på throttle som drar ner den till noll? Reset av mottagare -> omstart på 1 sekund eller nåt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    the_storms avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    353
    Jobb
    Vattenfall
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tvivlar starkt på cutoff på afro 12a... Har råkat flyga för länge ett par gånger, och den har aldrig flippat på det viset för mig.. Snarare att den blir tröttare och tröttare tills den inte orkar lyfta längre.. För övrigt ett perfekt sätt att döda batterier på

  18. #18

    Standard

    Jag tror att du bör koncentrera dig på att hitta fel på RC mottagningen.

    Om jag inte minns fel så blinkar mottagaren om den tappat kontakten med sändaren. Du kan lätt prova det genom att slå av sändaren i ett par sekunder när du tittar på mottagaren. Failsafe är ställt så att motorerna stängs av? Har du en summer på quadden, du skall kanske ställa in den så att den piper när det blir failsafe så ser du snabbt om det är det som händer i videon.

    Är mottagaren köpt av en känd handlare, jag tänker på om det är en kopia.

    Är antennen ok på sändaren, DX6i har en lite ömtålig antenn.

    Du använder inte 1.3GHz video?

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Håller med, ser helt klart ut som en brownout failsafe cutoff.
    Hänt mig med https://www.youtube.com/watch?v=x52LpjAKwD8

    Btw, i din förra video, learning FPV så ser det ut som att du flyger vid fältet utanför eskilstuna vars enda stolpe jag råkade dundra in i med den maskinen för snart ett år sen när jag var uppe å hälsade på. :P
    https://www.youtube.com/watch?v=XqVq...etailpage#t=40
    Senast redigerat av Zallisen den 2015-03-05 klockan 14:19.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  20. #20

    Standard

    Stämmer bra att det var i Eskilstuna det. Den föll även i den videon som du kan se. Din föll snyggt iaf, inte totalflippa som min

    Får kolla på vad det här med "brownout" är för något. Det var ett nytt begrepp för mig.

    Citat Ursprungligen postat av Zallisen Visa inlägg
    Håller med, ser helt klart ut som en brownout failsafe cutoff.
    Hänt mig med https://www.youtube.com/watch?v=x52LpjAKwD8

    Btw, i din förra video, learning FPV så ser det ut som att du flyger vid fältet utanför eskilstuna vars enda stolpe jag råkade dundra in i med den maskinen för snart ett år sen när jag var uppe å hälsade på. :P
    https://www.youtube.com/watch?v=XqVq...etailpage#t=40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •