Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 75

Ämne: Futaba T18SZ

  1. #21

    Standard

    Företagen är piskade att komma med nya radion lite nu och då annars byter användarna märke.
    Är man för tidigt ute blir det barnsjukdomar och för sent ute missar man att sälja.

    Futaba har varit tröga med att få ut röststyrda radion och med nya 18SZ lockar ett byte.
    Finns många olika märken att välja på men för mig finns bara ett och det är Futaba
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  2. #22

    Standard

    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #23
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Ser gigantisk ut!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #24

    Standard

    Är denna sändare efterföljare till T14SG?
    Är den förberedd för att klara pult, för det var inte min T10CP.
    Är denna sändare bekvämare? För hittills har ingen Futaba vart bekväm hålla i (strunt samma för mig som alltid kör pult, men ändå).
    Hellre lite långsammare i utvecklingen, bara grejerna funkar och inte måste skickas tillbaks eller uppgraderas före man använder dem.
    Aldrig haft problem med Futaba, så jag är nöjd. =)

    Röststyrd? Hur ska sändaren höra vad man säger när man ibland inte hör sig själv skrika när det flygs metanol/bensin på fältet? :-o
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Ha menade inte röststyrd utan att radion pratar med dig, röstfunktion.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #26

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Enda fördel och nyhet är att det går att köra med 2.4 gamla mottagare, vad mer?
    Några positiva saker med 18SZ som kan göra den köpvärd:

    1. 18SZ har ju nästan alla funktioner som deras flaggskepp 18MZ har men till en tredjedel av priset (jämför listpris hos Minicars på 18MZ och 18SZ).
    2. Futaba har varit med länge i gamet och brukar släppa pålitliga prylar och de har ett grundmurat ryckte att ha bra signalöverföring på 2.4 Ghz bandet med sina olika protokoll.
    3. Stor färgskärm, som tydligen skall vara bra även i direkt solsken, gör menysystemet tydligare i displayen.
    Att den är placerad i nedkant av sändaren är inte optimalt men å andra sidan kikar i alla fall inte jag under flygning på min färgskärm på min 14MZ som har samma placering av displayen så det är nog mindre viktigt än man kanske kan tro.
    4. Som du nämner, stöd för alla Futabas protokoll så man kan använda alla deras mottagare, äldre som nyare. En nog så viktig sak.
    5. Högkvalitativa spakar, samma som sitter i deras flaggskepp 18MZ. Visst, de har ej hallsensor, men det har knappast nån avgörande betydelse för precisionen i en radio. 18MZ spakarna lär räcka till ändå.
    6. Lång driftstid på sändaren, 7-8 timmar, med 2100 mAh LiFe batteri som följer med.
    7. Har även Multicopter förutom flygplan, heli och segel som "modell" man kan programmera.
    8. Har 8 Conditions (flygfaser) för flygplan, segel, heli och multikopter.
    9. Har inbyggda högtalare med telemetri voice alerts.
    10. 18SZ sändaren är tydligen lite tyngre än 14SG men lättare än 18MZ (en del tycker 14SG är i lättaste laget och 18MZ lite tung har jag hört).

    Några minus med 18SZ kan vara:

    - 18SZ saknar att man kan tilldela (inspelade) ljud till knappars/vreds position t ex "klaff fullt utslag", "klaff helt upp", "landställ in", "landställ ut", osv och till conditions(flygfaser). Jag använder detta själv i min Futaba 14MZ och tycker det är användbart och skulle nog sakna det om jag gick över till en 18SZ i framtiden.
    Frågan är om inte Futaba borde haft med detta i 18SZ trots att det finns i deras flaggskepp 18MZ. Med tanke på konkurerande radio från andra fabrikat som har det i samma prissegment kan det bli en klar nackdel för 18SZ. Kanske kommer via ny mjukvara i framtiden, vem vet (om det nu finns stöd i hårdvaran - högtalare finns ju inbyggt i alla fall).
    - 18SZ saknar ett 3:e vred i mitten (som 18MZ har).
    - 18SZ har 2 sliders (18MZ har 4).
    - På 18SZ kan man ej fysiskt flytta runt switchar som man kan på 18MZ.
    - Gissningvis inte riktigt lika hög kvalitet innanför huven som på 18MZ, nånstans måste man väl spara in om man skall får ner priset? Dock kan man kika på insidan 18MZ och 18SZ och kanske ingen jätteskillnad? Se bilderna nedan (insidan 18MZ till vänster, 18SZ till höger).
    - 18SZ levereras ej med någon aluminiumväska, som 18MZ, 14MZ levereras med.
    - 18SZ har ej inbyggs kamera (som 18MZ har).

    Futaba kunde förstås inte ta med alla funktioner från 18MZ över till 18SZ då flaggskeppet måste få stoltsera med något extra som skall locka till sig köpare av denna mer exklusiva radio.
    Jag tror att 18SZ kommer att få många köpare som kanske sneglat på 18MZ men tyckt den varit för dyr, och sådana som har en äldre Futaba som 12FG, 12MZ och 14MZ samt folk med 14SG som vill ha lite nyare och mer avancerad radio.

    Att Jeti kanske slår Futaba 18SZ med några funktioner tror jag ej är avgörande men visst är Jeti ett bra alternativ också i deras DC- och DS-14. Dock har Jeiti där gått över till en ny prismodell så att man kan köpa till extra funktioner via ny mjukvara - bra eller mindre bra?

    Från säker källa i USA kommer 18SZ att släppas slutet sept el början okt i USA. Gissar att den borde släppas ungefär då också i Europa?

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_18MZ_interior.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	140,3 KB 
Id:	54252   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_18SZ_interior.jpg 
Visningar:	198 
Storlek:	103,2 KB 
Id:	54251  
    Senast redigerat av bem den 2015-08-31 klockan 01:11.

  7. #27

    Standard

    - 18MZ är svindyr och 18SZ är dyr att införskaffa.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tack, ni övertalade mig att välja Jeti igen som min slav/gimbal radio.

    P.g.a. att det saknas viktiga detaljer och att displayen sitter på fel sida och inga ljud att konf. till switchar, möjligheterna att möblera om dessa och saknar ett antal switchar/sliders. Alla dessa är för mig ganska viktiga för mig.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tack, ni övertalade mig att välja Jeti igen som min slav/gimbal radio.

    P.g.a. att det saknas viktiga detaljer och att displayen sitter på fel sida och inga ljud att konf. till switchar, möjligheterna att möblera om dessa och saknar ett antal switchar/sliders. Alla dessa är för mig ganska viktiga för mig.

    Kenneth.... helt allvarligt, vad fan lider du av??

    OM nu inte DU gillar sändaren, OM nu just DU gillar Jeti bättre, varför ens besvära dig med så "tunga" inlägg ang Futaban?

    Där är ingen, absolut INGEN som ens övervägt att övertala dig om att köpa en Futaba, du får gladeligen flyga med din Jeti så länge JUST DU är nöjd med den.
    Och vilket jävla dividerande om att skärmen sitter fel, helt allvarligt.... gillar man att ha skärmen där Fuatab satt den på 18SZ så köper man väl radion, gillar man att ha skärmen där Jeti satt den så köper man väl Jeti då eller?
    Vem fan står ens och kollar på skärmen på radion när man flyger? Då flyger man FÖR högt och FÖR fjolligt i så fall.....

    Ungefär som att börja slänga käft om att VW fortfarande tillverkar Passat eller Golf när dom har Porsche i samma koncern, ge dig.

  10. #30
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Du, passa dig.

    Jag är seriöst ute efter en till radio och då jag har en j-kla massa futaba mottagare så tänkte jag att varför inte, men nu blev jag inte övertygad pågrund av att radio inte kan erbjuda det jag är ute efter. Men har du något illa att säga om mig som person kan vi spara det tills vi ses och då kan det bli personligt, jag bangar i allafall inte.
    Jävla dåre, som kommer med sådana påhopp.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #31
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Skärmen sitter förtjusande bra!
    ...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
    Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

    Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
    Vad jag förstår så går det utmärkt?
    "You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
    Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #32

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Skärmen sitter förtjusande bra!
    ...och jag är mer än sugen,ser precis ut som jag vill ha den!
    Enda abret är om det finns nåt sätt att flytta över modellerna jag har i T-12,skulle vara smutt om det gick..

    Bo,är det inte fritt fram vilken knapp jag använder till vilken funktion?
    Vad jag förstår så går det utmärkt?
    "You can assign the each functions to the switches depending on your taste" står det på Ålänningens bild..
    Har just önskat mig en sån i Julklapp av Gullan...

    Har oxå fattat det så, precis samma valfrihet som i 12FG, 12Z, 14MZ. Min är på väg i tidig julklapp tillsammans med lite annat.

  13. #33
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Den duger åt oss Kära Snickarjävel!!!


  15. #35

    Standard

    Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #36

    Standard

    Habegäret börjar bli stort på en 18SZ och skärmen är på rätt plats och jag blir mer och mer sugen på denna radio, ser precis ut som jag vill ha den men förståndet säger att min T14SG räcker länge men .......... vi får se hur det slutar.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  17. #37

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)
    Nä, du måste fråga lov

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Vilket liv det var här då. Om jag ska köpa ny sändare, får jag då välja vad jag vill ha? =)
    Nix det får du inte och en T14SG ska du ha (min) så jag kan köpa en 18SZ
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  19. #39

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Futaba får det inte helt lätt med den nya 18SZ: a) jag tror förväntningarna är rätt höga på den, b) den skall konkurera med liknande radio från några andra fabrikat ungefär i samma prisklass (Jeti DC-/DS-14, Spektrum DX18 Stealth, Multiplex Profi DX-16, Graupner MC-32) som kanske har något mer funktioner/finesser och c) så kommer den jämföras med deras egen 18MZ hela tiden som förstås har fler funktioner/finesser.
    Men man får väl försöka lista viktiga funktioner man "måste" ha och saknar 18SZ någon eller några sådana får man väl skippa den radion om man är på jakt efter en radio i det här segmentet, svårare än så är det väl inte.
    Jag tror nog 18SZ blir en storsäljare fastän den saknar några funktioner som jag personligen skulle föredra att den hade haft.
    Det blir ju ofta en kompromiss mellan pris och funktioner man önskar och även om 18SZ inte är direkt billig så är det väl heller inte dyrare än motsvarande radio hos konkurrenterna.
    Det blir spännande, tycker jag, att läsa mer hur 18SZ kommer att mottas ute bland vanliga användare sen när den på bred front släpps i Europa och USA (än så länge tror jag bara den finns att köpa i Japan).

    /Bo

  20. #40


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen är det väl så att sitter man redan med många Futaba-mottagare och annan Futaba-utrustning så byter man inte hela systemet bara för att en "bra att ha-funktion" saknas i den tilltänkta sändaren. Sen är det ju en annan sak om man börjar med ett "blankt papper" när det gäller övrig utrustning och skall köpa sändare men de som funderar över en sändare i denna klass har ju i de allra flesta fallen redan massor av annan utrustning sen tidigare vilket kommer att styra valet. Sen kanske man också skall fråga sig om alla "bra att ha-funktioner" verkligen är ett måste för att man skall kunna leva vidare som modellflygare... Det är lätt att fastna i ett "senaste tekniken-beroende"...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •