Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: Futaba T18SZ

  1. #41
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ....ungefär så mitt resonemang går Roger,jag la en beställning på en sån där radio igårkväll,tror den kommer att funka för mig ,den har det jag behöver,den passar till det jag har och jag förstår Futabas programtänk så jag slipper
    "lära om" samt vad gäller det viktigaste för mig,driftsäkerhet så håller jag Futaba högt.
    Hoppas jag kan klura ut eller att det finns ett sätt att konvertera filer från min T12 till den här,det skulle vara grädden på moset om jag kunde få till det..
    För den sortens flygning jag gör så klarar jag mig bra utan ljud och att titta på en skärm går helt bort,det skulle resultera i kvaddar,garanterat..
    Jag har testat ett par andra apparater men det blir för trassligt för min hjärna och jag blir osäker när jag ska göra div. mixar m.m,inte deras fel,mina grå celler funkar inte..
    Så jag hoppas o tror att det här blir OK för mig!


    Whoppi!!! Hittat!!!!

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    bokis,
    När du säger T12 är det då en 12Z du menar?

    När det gäller överföring av "modeller" från en Futaba till en annan har Futaba ett program som heter Futaba Model Data Converter.

    T ex från 12Z (och 14MZ) till 18MZ går det kopiera modell data på SD kortet direkt till 18MZ via USB utan att behöva gå via Model Data Converter.
    Förhoppningvis går det även till 18SZ.

    Med Futabas Model Data Converter:"Converts data between the 12FG, 12Z, and 14MZ(FX40)"
    Och kan du konvertera över till 14MZ borde det nog gå att sen föra över till 18SZ gissar jag.
    Men kanske säkrast (bäst) att skapa modellerna på nytt i 18SZ. Det kan ju finnas risk att inte allt önskvärt kommer med över vid en konvertering.

    http://www2.ripmax.net/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=FMDC

    Kanske kommer ett nytt konverteringsprogram, det befintliga är rätt gammalt.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-08-31 klockan 16:40.

  3. #43
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ja,i Sverige så hette de T12 och T14 (inte MZ men det är samma sak) och jag är ganska säker på att det kommer att funka lika att överföra filerna till både MZ/SZ.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #44

    Standard

    Jag tror jag har runt 15 st FASST-mottagare (4, 7, 8 och 14-kanals) till min T10CP och den klarar dessutom 35MHz som jag har kvar i några gamla modeller. Blir ju ett f-n om man ska byta märke för mig. Så 60% orsak för mig skulle bli att vara kvar i Futaba-träsket. Men visst skulle det vara intressant med annat märke för att man är en nyfiken lurk. =) Men det funkar så klockrent med Futaban så där är väl 30 andra procent och vill hålla mig kvar hos Futaba. Det är inte lätt byta märke alla ggr... :-( Saknar jag funktioner? Inte än...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #45

    Standard

    Jag har flugit med 8fg, 14sg och 18mz alla har varit superbra. 8fg liten och nätt. 18mz större och tyngre och 14 Sg där imellan. 18mz högtalare tycker jag var skitbra.
    Jag tror inte att jag använt en tredjedel av finesserna.

    Nu flyger jag med jeti ds-16 och den är också konstigt nog jättebra. Lite bättre på något och lite sämre på något. Lite annorlunda att hålla än futaba.

    När mina flygplan gått i backen så har det alltid varit skit bakom spakarna.

    Jag tror 18sz kommer vara hur fin som helst.

  6. #46

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Nu har Tower Hobbies i USA fått upp 18SZ i sin onlinekatalog och går att beställa i alla fall, leverans "late Oct" står det.
    Men vi i Sverige får vänta tills den finns tillgänglig i Europa och CE märkt (de i USA blir FCC märkta för den amerikanska marknaden bara).

    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin...=18sz#complete

    /Bo

  7. #47

    Standard

    Radio set 18SZ/R7008SB FASSTest September hos minicars
    http://webshop.minicars.se/Welcome/D...t=true&pid=756
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #48

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Nu finns info (på engelska) om 18SZ på Futaba USAs hemsida:

    http://www.futabarc.com/systems/futk9510.html


    /Bo

  9. #49

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Engelsk manual (för USA marknaden):

    http://www.algonet.se/~boem/Manual/F..._US_Manual.pdf

    /Bo

  10. #50

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Tack Bo !
    Väntat länge på detta. Enl. Skånehobby kommer radion i slutet på denna/ början på Okt.
    Mvh
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

  11. #51

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Nu är tydligen 18SZ godkänd av FCC (Federal Communications Commission) i USA för den nordamerikanska marknaden så då lär det väl inte dröja så jättelänge innan den börjar säljas där av Tower Hobbies m fl.
    Kan väl heller inte vara långt borta innan Ripmax (som tog över efter Robbe som Futabadistributör) i England får hem 18SZ med CE märkning och kan börja distribuera ut till återförsäljare inom EU.

    För den som är intresserad av att kika på hur en 18SZ ser ut inuti (en PDF fil):
    http://www.rcgroups.com/forums/showa...7&d=1443134676

    /Bo

  12. #52

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Intressant, då är den alldeles snart på gång

  13. #53

    hadass avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    74
    Jobb
    Busflyer
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap o Ripa MFK

    Standard

    Hämtade min Futaba T18SZ i fredags. Allt verkar fint, och man känner igen sig i menyerna. Härligt !
    Ett problem har jag dessvärre stött på och det är att samtliga mina "piratmottagare" (Orange 8 kan) inte fungerar med denna nya radio. Kan vara handhavandefel. Dom går att binda men servona hackar sig fram och den gröna lampan lyser med olika styrkor. Kanske någon som har samma problem ?
    Använder jag Futaba´s mottagare funkar allt glasklart !

    MvH
    Lasse
    Full Fart Spar Tid

  14. #54

    Standard

    Senaste firmware till T14SG (version 5.0) så gjorde att endast Futaba-mottagare fungerar i CE-märkta eller vilket området det nu var. Något sådant?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Detta blir absolut en värdig efterträdare till min slitvarg T12FG, bara att lägga en order, blir spännande med telemetrin, hur jag nu klarat mig utan denna funktion de sista 20 åren..........Såg även en ny Futaba mottagare med inbyggd powerbox för anslutning av 2 accpaket direkt i mottagaren.

    Äntligen finns ett bra alternativ till min nuvarande slitvarg T12FG.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  16. #56

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Fick min 18SZ i lördags och i och med det så pensioneras min 12FG. 18SZ verkar ha allt jag behöver och möjligen lite till.

  17. #57


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    42
    Klubb
    Jönköping RFK

    Standard

    Jag undrar om ni som fått den nya radion köpt dom i Sverige
    Leif

  18. #58

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av feffe Visa inlägg
    Jag undrar om ni som fått den nya radion köpt dom i Sverige
    Leif

    Ja, via Skånehobby

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Pratade med Per på minicars idag som är svensk importör av denna fantastiska manick, de första leveranserna är redan slutsålda men ha förtröstan det kommer fler leveranser, radion verkar bli väldigt populär med tanke på volymerna.

    Dags att beställa sitt eget ex.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  20. #60
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Nu har den anlänt 18sz och känns perfekt, men är det någon som lyckats med att flytta modeller från T14sg till 18sz? Flyttar man sd kortet från 14sg till 18sz så får man ett meddelande att sd kortet är fullt, Fast det inte är det.
    återkom om någon har ett tips, känns lite så där att programmera om allt....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •