Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: Futaba T18SZ

  1. #61
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Fuck.... fick detta från futaba

    There is no way to copy models from any other radio to the 18SZ. These would

    have to be entered one by one by hand.



    Only files from one 18SZ can be copied to a different 18SZ.

  2. #62

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    WHY kan man undra

  3. #63


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Förmodligen för att det finns så många olika sändarmodeller med olika programvara. Men nån enstaka modell skulle man väl kunna tänkt sig att de borde fixat - t ex T14SG som väl varit ett naturligt alternativ att uppdatera sig ifrån.
    Sen är frågan om man ändå litat på att allt skulle fungera...
    Roger

  4. #64

    Standard

    Finns det ingen konverterare? Bägges modellminnen kan ju föras över till datorn, med FFS för T14SG.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #65
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    Konverterare fungerar inte, jag provade med negativt utfall. Troligen helt ny programmering i radion.
    Fick känslan från futaba att inte ens 18mz kan konvertera till 18sz.

  6. #66

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Från 14SG har det varken förr eller senare gått att konvertera till nån annan Futaba sändare (utom mellan 8FG -14SG).
    Det Futaba Model Converter program som finns idag kan konvertera till/från 12FG, 12Z, 14MZ, FX-30, FX-40.
    Mellan 14MZ och 18MZ är det lättare för 18MZ kan läsa direkt modeller från 14MZ så där behöver man inte ens göra nån konvertering.
    Jag har inte sett nån information om att det finns eller kommer nån konverterare som konverterar till 18SZ men kanske Futaba jobbar på det, vem vet. Om den skulle komma en konverterare som kan konvertera från18MZ till 18SZ så kanske det borde funka att konvertera med nuvarande konverteraren och konvertera till 14MZ, och eftersom 18MZ kan läsa direkt från 14MZ modeller så då borde väl 14MZ kunna konverteras till 18SZ. Bara en spekulation/gissning.
    Det är nog inte så lätt att hålla bakåtkompatibiliteten så att det går att konvertera från äldre sändare och modeller i dessa till nyare generation sändare. För tidiga 18SZ användare är det nog bara bita i sura äpplet och lägga upp modell för modell manuellt i 18SZ. Man får väl se det som en del av inlärningsprocessen med en nya sändare.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-10-09 klockan 10:41.

  7. #67
    Brills avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    19
    Jobb
    VV-vessare
    Klubb
    EFK

    Standard

    O herregud vilken skillnad mellan T14sg och 18sz.... har flyttat över modell från 14sg till 18sz och nu förstår jag varför det inte finns någon konverteringsprogram pga. Helt annan programvara i nya 18sz. Tillochmed nivåerna och upplösningarna på utsignalen från spakarna kan ställas som jag ser som ett lyft.

    Var lite pillrigt att ställa om allt till F3b kärran med motor då det vara flera inställningar som påverake neutralläget på roder.

    Var ett riktigt lyft av futaba med nya radion som förmodligen kommer bli en storsäljare och slippa alla jävla undermenyer som ingen fattat sig på, enkelheten är bäst......

  8. #68

    Anders_Ns avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    10
    Jobb
    Teletekniker
    Klubb
    Ripa Modellflygklubb

    Standard

    Hej Lasse
    Har också skaffat denna nya radio och har exakt samma problem med FRSKY mottagare har en del som sitter i lite modeller som man inte är så rädd om. Har fungerat Kanon med min 14MZ men med 18SZ så hackar de och fryser var ute och flög idag allt gick bra men när jag skulle flyga en andra gång hände exakt samma med en original Futaba 6208HS servona hackade och höll på trodde först det var fartreglaget men när jag kom hem och band mottagaren till min T8FG och till min 14MZ fungerade de utmärkt. Det jag såg hände var att lampan på mottagaren som normalt lyser grönt ändrades till rött och när den var röd fungerade det inte alls. Så min första tanke var måste vara radion som är kass. Har provat med ett antal olika mottagare nu och det jag kommit fram till är Futaba ok utom den 6208HS som satt i modellen. Samtliga FRSKY jag har är TFR8SB och alla dessa funkar ej. Orange har jag 2st GA7003XS och de verkar funka felfritt. Uppdaterade min radio till den senaste mjukvaran innan jag började använda den. Är lite lätt orolig då den inte känns helt stabil ens med en speciell Futaba 6208HS mottagare. Ingen av dessa mottagare har någonsin varit i backen eller liknande för då slänger jag dom.

    Vore roligt att höra fler idéer om vad som är problem med denna nya sändare --- Till piratmottagare.

    Mvh Anders

  9. #69

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ny uppdatering version 3.0 till Futaba T18SZ har nu kommit (2017-08-31) som man kan ladda hem från Ripmax hemsida i England.
    Det är 4 nyheter i denna version 3.0, som ni kan läsa i den PDF fil som finns på nedladdningssidan:

    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZ

    Om man har T18SZ Sport (den som ej har helikopter och Multikopter) så finns en speciell uppdatering 3.0 för den:
    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade...GID=T18SZSPORT

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2017-09-01 klockan 14:58.

  10. #70

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ny uppdatering till Futaba 18SZ kom igår på Ripmax hemsida:

    http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T18SZ

    /Bo

  11. #71

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Nu kommer Futaba 18SZ i s k Potless version. Spakarna har alltså inga traditionella potentiometrar.
    Det borde vara hallsenorer i spakarna.
    Även Futaba FX-36 (pultversionen av 18SZ) finns i Potless version.

    Läs mer här (bara på tyska, ladda in länken i Google translator om du vill ha den översatt till annat språk):
    18SZ Potless:
    http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fern...s-stks-m2.html

    FX-36 Potless:
    http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fern...sb-2-4ghz.html

    Kul att Futaba hänger på racet med att börja gå ifrån potentiometrar i spakarna.

    /Bo

  12. #72

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    För finsmakaren kommer nu Futaba 18SZ i Futaba 70-års jubileums Limited Edition.
    Nya aluminiumspakar (lite oklar exakt vad som ändrats) och ny färg "black pearl" vad det verkar.
    Om den kommer till Europa och Sverige har jag ingen aning om.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Futaba_18SZ_70th_Anniversary_Edition.jpg 
Visningar:	201 
Storlek:	85,9 KB 
Id:	65853  

  13. #73

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    ~
    ~
    FX-36 Potless:
    http://www.ripmax.de/rc-anlagen/fern...sb-2-4ghz.html

    Kul att Futaba hänger på racet med att börja gå ifrån potentiometrar i spakarna.

    /Bo
    Nu börjar det likna något...stöder den OpenTx också
    /Leif

  14. #74
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ang uppdateringar, räcker det med att installera senaste utgåvan (vilket jag tycker borde räcka) eller missar man något då som varit i nån av de tidigare uppdateringarna? Tänkte lite som med mobiltelefoner som ibland vill ladda ner tidigare uppdateringar o installera innan de tar den senaste versionen?
    Min T18SZ är uppdaterad men en klubbkompis köpte en ny för ett par månader sen o där var det typ version 2.1 eller nåt sånt, så där kan ju behövas en liten update =)
    Våga vägra Powerbox!

  15. #75

    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    82
    Jobb
    Jobbar inom plast/formsprutnings industrin.
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb ÖMFK

    Standard

    Du får med alla tidigare uppdateringar när du uppdaterar med den senaste.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •