Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Copterdudes RD270

  1. #1

    Standard Copterdudes RD270

    Tänkte kunde lika gärna skapa en egen tråd istället för att posta i den "allmänna".
    Har inte varit nöjd med quaden fram tills nyligen men nu tycker jag den inte har några dåliga tendenser längre.

    Setup och bild.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RD270SPR.jpg 
Visningar:	340 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	51103

    Ram: RD270 med Speedracer arms som kommer med 10 graders vinklar ( fpv-reconn.com )
    Styrkort: Naze32 Black med Cleanflight
    Motor: Cobra 2208 2000Kv
    ESC: ZTW A-series 20A ESC SimonK 2013-05-15 firmware.
    Batteri: Nanotech 4s 2200mah 45-90C
    Prop: HQ6045
    FPV: Immersion 5.8Ghz och Fatshark Dominator V2
    Radio: Frsky Taranis 2.4Ghz
    Camera: Gopro 3/4
    FPV camera: Sony CCD Effio-V 800TVL Ultra WDR Camera 2.8mm


    Testade lite PC=0 och lägre expo än jag brukar ha för att få tillbaka "mini känslan". Helt annorlunda än med PC=2 och hög expo som jag hade innan.

    Den fick testa rejält då det blåste en hel del. Lite läskigt när man driver utåt i svängarna. Kom längre ut än jag tänkt mig flera gånger. Ville inte komma så nära båtarna egentligen. Tycker den klara vinden helt okej ändå.


  2. #2

    Standard

    Man borde inte se på dessa filmer... =)
    Vad gör du för att få lite mer grepp i kurvorna?
    Propellerbyte antar jag (till vad i så fall), eller lättning?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Mer kraft antar jag
    Inte ofta det blåser såhär när jag flyger så behövs nog inte göras något. Annars kanske nya HQ 6x4.5 bullnose kan vara något. Ska iaf testa när dom släpps. Dom har större bladyta än vanliga 6x4.5 men då kanske det blir sämre i vind..

  4. #4

    Standard

    Mer test av Rotorgeeks reglage och HQ Bullnose 6x4.5. PID tuning. Landade i förtid då jag inte har nån spänningsvarnare för tillfället efter senaste krashen men verkar som batteriet räcker 3min med denna körning.

    Ska försöka flyga på ett annat ställe nästa gång
    Minst 1.5 mil till nästa bra ställe så inte så ofta man pallar efter man kommit hem hehe.

    Har börjat spåna på att köra 5S. Byter man ut det ena reglaget med BEC så klarar dom upp till 6S. Så bara ett reglage som behöver bytas sen är det bara att köra. Men får se om det blir av. Den är ändå kul att flyga som den är och bra batterier är inte så billiga direkt.. Frågan är om det är värt det. Kanske bara blir pankaka lixom.

    Bifogar PIDs om nån undrar. Är inte så bra på tuning men dom känns okej iaf. Förhoppningsvis går det höja P ännu mer men får se.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PID.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	101,7 KB 
Id:	51559


  5. #5

    Standard

    Är det inte bättre att skaffa motorer med högre KV och/eller lämpligare proppar än att höja antalet celler?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Har testat med högre Kv men problemet är att dom är långsammare att ändra rpm. Antar man tappar "vridmoment" med högre Kv. Svårare att göra snabba manövrar när motorerna segar sig och bromsar långsammare när jag testade.

    Hoppas att högre spänning ska behålla vridet men högre rpm. Jag har dom "värsta" propparna redan. HQ 6x4.5 Bullnose, kom ut för två veckor sen. Min quad är gjord för 6".

    Får se ur det blir, känner ingen brådska att testa 5S men ska göra lite research iaf
    Är kul att ta sin utrustning till nästa nivå så att säga.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-04-02 klockan 22:53.

  7. #7

    Standard

    5S verkar ganska udda i den storleken jag söker och den enda återförsäljarn som har specialgjorda ack för miniquads skickar inte till Sverige...

    Det finns andra märken men dom kostar typ 600Kr styck plus frakt.
    Eftersom jag bara vill göra detta på prov tycker jag det är lite väl saftigt så jag köpte billigare Tyska Kokam 2100mah 5S som var nedsatta från 800Kr till 270Kr st just nu. Bara 60C burst dock. Kanske inte var så smart men mina Nanotech ackar blir knappt ens ljumna efter hård körning så tycker dom borde klara...Återstår att se.

    *edit*

    Kokam är tydligen skräp. Blev att avbeställa :/
    Får fortsätta leta.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-04-03 klockan 16:41.

  8. #8

    Standard

    Dubbla rejäla 3S istället så får du 6S och så kan du placera ackarna på sidorna så du får smartare tyngdpunkt och mindre vindfång. =) (det var nån diskussion om hur dumt det är med 6S-ackar eftersom de går åt så fort och kostar mer och jobbigare när en cell far av belastningen och vad det nu var)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Kan bli svårt att få plats, bara cm marginal mellan ramen och prop (bild nedan)
    Kanske blir 6S senare nångång men som det verkar är det för effekthungrigt. Blir som en dragster, man kan dra några fullgasrepor och sen dags att landa typ om batteriet inte gett upp innan hehe. Min laddare klarar att balansladda 2st 5S samtidigt men inte två 6S så blir smidigast så också.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RD270SPR.jpg 
Visningar:	340 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	51103

  10. #10

    Standard

    Okej, nu har man surfat runt endel och att hitta 5S batterier som passar var inte lätt.

    6S finns det däremot många fler alternativ då det är helikopterbatteri och jag har hittat ett batteri som skulle kunna funka. Om frakten är billig kan jag jue skaffa ett och testa försiktigt.

    Baserat på forumposter och youtube tror jag detta batteri kan funka. Dock tungt ! så frågan är om man ska gå ner i C eller mah värde och vikt.. Man vet jue inte förren man testat och jag har inga 6S batterier eller 3S kvar att köra i serie.

    http://www.rubinrc.se/gens-ace/10979...oblin-380.html

    Eller detta kanske men är rädd att det ska vara för klent/för lite kapacitet. Gence Ace lär specarna stämma bättre än Nanotech

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=73570



    Rotorgeeks verkar ändå inte utnyttja full effekt. Videon nedan är en som kör med 6S 2000Kv 6x4.5. Inte så jätteimponerande RPM om man lyssnar. Batteriet var iof litet så den kan kanske inte orkar hålla spänningen riktigt.


  11. #11

    Standard

    Kort urklipp från dagens flygning. Var inte beredd på att det skulle komma krossar så råka skära av ena lite väl nära kanske :P
    Kan säga att det var allt lite nervigt att flyga när man väl stog där och kolla ut över sandtaget. Ser alltid större ut i verkligheten. Dom där sand och grushögarna var brutalt stora så tror inte man ska flyga för lågt, iaf inte med 5.8Ghz.

    Aja, blir nog kul att testa 5 eller 6S där sen. Ska skippa PDBt och hoppas på bra tryck annars blir jag sne !

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-04-14 klockan 20:28. Anledning: Bytte till bättre redigerad variant av videon

  12. #12

    Standard

    Rå DVR direkt från Dominator2 glajjorna om nån vill se. Börjar vid 17s.
    Grymt svårt att landa med vinklad kamera och motorer på en kulle som synes i slutet hehe.

    Youtube pajar kvallen rejält så mycket bättre IRL såklart.

    Detta är med en Sony 600tvl 2.8mm lins. Totalförstörde min Effio i en krash förut så fick ta till reservkameran.


  13. #13

    Standard

    Liten update.

    Nu har jag dragit direkta kablar och skippat PDBt då det bara är gjort för 3-4S.
    Har även uppdaterat reglagen till BLHELI 13.2.

    Tänka jag skulle prova 5S först så fick bli billiga batterier att börja med. Zippy 5S 40C 2200mah.
    Om man ska tro några Hobbyking kommentarer så kör folk dessa i Funjets och nån skrev att dom drar 96A utan att det blir speciellt varmt. Om man ska tro på det är en annan femma. Får testa lite försiktigt och se vad som händer :P

    Har testat torrköra och det funkar fint iaf. Använder en dubbelbec som matar 5v/12v till komponenterna och stödjer 6S.

    Om detta projekt bli ett fiasko eller inte återstår att se hehe. Ramen är inte optimal för detta då den från början är gjord för betydligt lägre vikt och kraft så plattorna och dämparna flexar lite. Kanske får byta ram om jag ska prova 6S.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0148.jpg 
Visningar:	150 
Storlek:	81,3 KB 
Id:	52046

  14. #14

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr. Rosso Visa inlägg
    Spännande projekt!
    Tack, ja det ska bli spännande att se hur den flyger sen. Har lite småfix kvar att göra på den i veckan men hoppas på bra väder i helgen. Ska byta ut nylonskruvarna och muttrarna mot aluminium. Den har så mycket vikt uppepå med batteri och GP4 att nylonskruv går av för lätt om man skulle göra en hård landing. När dom går av krossas och dras saker sönder i onödan.

    Nackdelen är att ramen knäckts i värsta fall om inget ger med sig men eftersom denna ej är skogsracer så hoppas jag på att undvika det

  16. #16

    Standard

    Perfekt väder i söndags men vad händer jo Herr Murhy(s lag) kommer och knackar på och både laddare och kopter är nere för räkning. Helt sjukt.. Blev sur och packa undan allt och gav mig ut på ett par milscykeltur istället.

    Får se när jag orkar mecka med detta. Blir väl nån vecka eller två ipaus minst iaf. Just nu orkar man inte titta på grejorna :P

  17. #17

    Standard

    Update,

    Tydligen gillade inte mina Rotorgeeks 30A BLHELI 13.2. Gick tillbaka till 13.1 och nu funkar det bra så koptern är i luften igen. Kunde prova 5S också men bara en kort sväng med urladdade batterier då min 5-6S laddare är trasig.
    5S funkade bra iaf på urladdat batteri, var jue tvungen att testa och det känns att det är mer krut. Sjukt svårt att landa med mycket vinklad kamera och vinklade motorer dock haha. Ser inte ens marken när jag landar hehe.

    Jag måste iaf skicka tillbaks laddarn och få en ny på garantin med detta lär jue ta ett par veckor så jag funderar på att skaffa en billig laddare att ha sålänge... Irriterande minst sagt när man har batterier och kopter klarar så funkar inte laddarn !

  18. #18

    Standard

    Jag funderar på att installera en servo som man kan justera kameravinkeln med. Med en switch på radion ändra vinklen 45grader för landning/långsam proximiti. Har sett nån göra det på youtube.

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kimp Visa inlägg
    Jag funderar på att installera en servo som man kan justera kameravinkeln med. Med en switch på radion ändra vinklen 45grader för landning/långsam proximiti. Har sett nån göra det på youtube.
    Mm, kanske gör det nångång när jag känner mig byggsugen. Skulle va smidigt.

  20. #20

    Standard

    Fick hem ett gäng HQ6x4.5 Bullnose (gröna) glasfibermix. Hade Kolfibermix sen innan.
    Båda sorterna väger 25g för 4 proppar. Vilken ska man använda egentligen ? Både är väldigt styva pga. tjockleken så är nog ingen fördel där.

    Fick också hem en backupladdare. Blev en iCharger 106b-plus.
    Aldrig fel att ha en backup då det oftast tar ett tag att få ny på garantin vilket är fallet med min primära laddare Cellpro 10XP som är påväg till Österrike.. Köpte den där då prisskillnaden var väldigt stor.

    Mest regn på SMHI så får se när det blir något flyga av. :/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •