Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Störningar från videosändare?

  1. #1

    Standard Störningar från videosändare?

    Hur känsligt är det?
    Jag har följande på en TBS Discovery:
    - RC-mottagare: Futaba R6008HS (2.4GHz FASST)
    - GPS-"mottagare": DJI Naza-M Lite med dess GPS
    - Videosändare: Minns inte vad den heter, men den är 1.3GHz 600mW (köpte fel förut, skulle vart 250) med cloverleaf-antenn

    Utöver det så har jag en bunt ESCar, motorer och kablar för matning, men Discon har avskärmad topp-platta.

    Ser ut så här:
    http://forum.motorportalen.net/downl...e.php?id=10940
    Jag vill ju inte borra en massa hål... och den där tokstora antennen är inte lätt få på plats.
    Ingen tjusig lösning, men bilden är ruggigt stabil (har ej flugit än dock).

    Borde jag flytta om allt? I så fall, hur tänker ni, hur är "reglerna" osv?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Jag har inte bra erfarenhet av 1.3GHz video med 2.4GHz RC.

    Vid första försöket så använde jag en flight controller med inbyggd Spektrum mottagare. Resultatet var mycket lovande med tanke på att mottagaren satt inne mellan kolfiberplattorna i ramen och att den definitivt inte var en full range mottatare. Vid test på 1-2meters höjd så kom jag 300 meter innan det blev failsafe.

    Jag monterade sedan en Orange 615X, det gick inte alls. Den verkar ha diversity som tycks nöja sig med att det är en kraftig signal på någon antenn. Oavsett om det är störning eller signalen den egentligen skall lyssna på. Eller så var det något helt annat som påverkade...

    Efter de försöken så har jag hållit mig på närmare håll även med Spektrum original mottagare när jag kör 1.3GHz.

  3. #3

    Standard

    1.3 och 2.4 är ju inte multiplar av varandra, så det måste i så fall vara 1.3GHz-sändaren som stör elektroniken i mottagaren, inte 2.4GHz-mottagningen, eller? Jag har använt samma RC-mottagare och samma videosändare på en annan multicopter tidigare. Då med omnidirectional antenn och avståndet mellan mottagare och videosändare var då mindre, men antennerna åt olika håll. Inga problem där i alla fall. Men jag flög sällan mer än 300-400m bort... är ju rätt stark sändare. Har ej för avsikt att flyga långt bort, blev bara lite fel grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Jag vill tror att det är diveristyn som ställer till det på billigare mottagare. Om VTXen ser till att en av antennerna får en starkare signal hela tiden så kommer mottararen bara lyssna på den antennen.

    Jag vet inte hur mycket dämpning man kan räkna med ens på en välutvecklad mottagare som din Futaba när frekvenserna ligger precis på varandra som 1280MHzX2 och ca 2440MHz (där centerfrekvensen för RC verkar ligga).

    Men Futaba kanske ser till att den förstår signalen från varje antenn innan den använder den antennen? Precis som Spektrum gör när man använder satellitmottagare.

  5. #5

    Standard

    Ja nu när du säger det så är ju 1.3 och 2.4 rätt nära... vet du/nån spannet på 1.3GHz-videosändare (man verkar kunna välja mellan 16 olika kanaler på den med enkel knapptryckning och display) och 2.4GHz? Man tycker ju att 1.2 och 2.4 är värre, men tillika... spannet/intervallet så kan ändå vara stort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Själv har testad 1280MHz och 2.4GHz Futaba och kom upp till 1km utan störningar. Dock kör jag en notch filter mellan antenn och sändare.
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  7. #7

    Standard

    Notch-filter? Alltså LC-filter? Eller? Såna har jag ingen koll på... var får man tag på och hur vet man vad man ska ha? Måste vara rätt kontakt förstås, men resten?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    remsans avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    595
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Rcff

    Standard

    http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=1206

    eller

    http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2618

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Notch-filter? Alltså LC-filter? Eller? Såna har jag ingen koll på... var får man tag på och hur vet man vad man ska ha? Måste vara rätt kontakt förstås, men resten?
    Senast redigerat av remsan den 2015-03-03 klockan 12:31. Anledning: lagt till från rcflight
    .................................................. .............
    http://www.youtube.com/user/picmovmedia

  9. #9

    Standard

    Tackar! =) Det va en smidig pryl. Ska kolla vad jag har för kontakter på mina Fatshark och ImmersionRC.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •