Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: radio inställning bensinmotor

  1. #1

    Standard radio inställning bensinmotor

    Hej hållet på med min första bensinkärra. På vilken switch på radion brukar ni vana bränsleåkare ha killswitchen för som jag har fattat det så kan den vara på vilken ledig kanal som helst eller?. Samma gäller flapsen vilken plasering rek. Ni.har en turnigy 9xr radio.tacksam för svar. Andreas

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har ingen bensinare, men kör Heli och där har jag alltid Throttle Hold på upp till vänster, en tvåpositions switch.

    Det viktiga är inte var den sitter, utan att den är koncekvent med alla modeller. Att ha en T-Hold är något som är en lämplig säkerhetssak på alla modeller, även el. Dvs propellern står still även om du kommer åt gasspaken, en sk saftey switch.

    Rekommenderar att du implementerar en killswitch/throttlehold/killswitch på alla dina modeller på samma spak, och vänjer dig vid att använda den aktivt så det sitter i ryggraden var den är.

    Edit;
    För bensinare kan det till och med vara intressant att ha den på en 3poistion, FUllt uppåt så går den på Throttlespaken, i mitten är den i idle oavsett position och helt mot dig dödar motorn?

    Tror jag hade gjort så i alla fall.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    E god regel brukar vara att manövrera flaps, hjul och andra "extragrejer" med vänster hand så att man aldrig behöver släppa höjd/skev-spaken under pågående flygning. Killswitch/throttlehold, däremot, hanteras ju normalt aldrig under pågående flygning så den kan ju placeras på högra sidan.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  4. #4

    Standard

    Jag började på en DX6i och har throttle hold längst upp till höger. Man inte mycket att välja på om man vill ha flaps, flight modes och annat på vänster hand på en instegsradio.

    På min nya radio så har jag fyra brytare på varje sida men även där krockar det lite på vänstersidan när jag tar hänsyn till alla mina modeller. Det är sällan jag använder alla fyra vänsterbrytarna på en modell men jag vill inte ha flaps på en brytare som är flight mode på en annan modell så throttle hold blir kvar på högersidan.

  5. #5

    Standard

    Det kan även vara bra att den sitter så att man inte råkar slå till den av misstag när man t. ex. ska aktiverar flaps eller landningsställ.

    /Mats

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Föredrar att ha den på vänster bak, just för att slippa släppa högerspaken utifall nödfall.

    Haveri i luften, döda motorn och försök rädda folk, egendom och i sista hand flygplan. Känner att det ger bäst kontroll.

    Flaps kör jag oftast på mitten vänster fram, långt från T-Hold.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  7. #7

    Standard

    Jag valde att lära om till att flyga med tummarna när jag nästan fått kläm på att flyga med tumme-pek. Jag tyckte inte att jag blev tilräckligt snabb på throttle hold annars. Det är ju ganska viktigt när man flyger helikopter.

    Kan det inte vara en ide att ha killswitchen på en momentan brytare på en bensinmotor? Det är ju inte lika viktigt att vara snabb på den som throttle hold på en helikopter och man vill absolut inte komma åt den av misstag.

    Det blir rörigt med många olika modelltyper:

    Höger längst upp: Throttle hold, alla modeller.
    Vänster längst upp 2 läges: Launch mode för DLG, maximal headspeed på helikopter, RTH på quad.
    Vänster mitten ytterst, 3 läges: Flight mode/dual rates på planka, låg, mellan hög headspeed på helikopter, flight mode på quad.
    Vänster närmast ytterst. 3läges: Flaps på planka, flight mode på helikopter gyro, flight mode på quad.
    Vänster närmast innre: Landningsställ på planka, gyro gain på helikopter.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    170
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Om man bara har tillräckligt med kanaler så är det bra att ha en huvudregel när man placerar sina kanaler.
    Gasman har rätt i att det är bra att lägga alla extragrejor på vänster sida för att slippa släppa styrspaken.
    Dessutom har jag som huvudregel att "Rör aldrig högerspakarna under flygning", där ligger choke, killswitch etc, som orsakar haveri om man rör dom i luften.
    Det finns landningar , och så finns det ankomster

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •