Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Någon som har erfarenhet av AS3X?

  1. #1

    Standard Någon som har erfarenhet av AS3X?

    Frågan är i rubriken. Jag har snöat in på att skaffa ett nytt plan och ser massa trevliga från E-flite, Parkzone etc. Med tanke på att det nästan alltid blåser något, (Känns så iaf), så undrar jag lite kring AS3X. Hjälper det när det blåser?

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det trollar bort vinden kan man säga. Det blir som att flyga i simulatorn. Men som alltid gäller det att ju duktigare man är bakom sparkarna och bakom sin programmering desto bättre går det.
    Superhero

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Ja, jag har flugit en del med det.

    På modeller som tex j35 draken som kan vara lite flaky om den är av mindre modell gör det enorm skillnad. Modellerna beter sig väldigt stabilt. Även en BF109 jag flög innan och efter fungerade väldigt mkt bättre med lite vind.

    Dock har jag hört folk som har haft problem när dom programmerat..

    Något att notera är att om du kör med olika flight modes, och du har en kanal reversed, måste detta göras för båda flightmodes. Det finns nåra tube-filmer på när folk crashar rätt illa pga reversed ailerons etc..

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Ja, jag har flugit en del med det.

    På modeller som tex j35 draken som kan vara lite flaky om den är av mindre modell gör det enorm skillnad. Modellerna beter sig väldigt stabilt. Även en BF109 jag flög innan och efter fungerade väldigt mkt bättre med lite vind.

    Dock har jag hört folk som har haft problem när dom programmerat..

    Något att notera är att om du kör med olika flight modes, och du har en kanal reversed, måste detta göras för båda flightmodes. Det finns nåra tube-filmer på när folk crashar rätt illa pga reversed ailerons etc..
    Det lät som du recenserade ett eftermarknadsgyro och inte AS3X
    Superhero

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Njae, den jag kört med är AR636 så mig veteligen är det nog allt AS3X.

    Men ja, LemonRX eller OrangeRX stabilizers har nju liknande funktion, även om det är lite inställning för att få det att bli exakt som man vill.

  6. #6

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Njae, den jag kört med är AR636 så mig veteligen är det nog allt AS3X.

    Men ja, LemonRX eller OrangeRX stabilizers har nju liknande funktion, även om det är lite inställning för att få det att bli exakt som man vill.
    Ugh... Ar 636 har as3x men den åkte ur min sukhoi illa kvikt.Stretade emot i alla manövrar för att komma tillbaks i planflykt. Safe var ju även den helt meningslös i mitt tycke.Satte i en vanlig ar 610 och ljusår bättre..
    Har även testat ar 635 och även den sög...
    Däremot är as3x guld värt i umx kärrorna som flyger helt fantastiskt med denna teknologi...

    //Pierre

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    Jo, tredjeparts (lemon o orange) kan man ju ställa ner ratesen på rätt rejält om man flyger mer agressivt. Så det kanske är att föredra då. På edf modeller så stretar den inte emot så mkt vad jag kan märka. Inte iaf på nåt med kortare vingar, tex j35.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Ugh... Ar 636 har as3x men den åkte ur min sukhoi illa kvikt.Stretade emot i alla manövrar för att komma tillbaks i planflykt. Safe var ju även den helt meningslös i mitt tycke.Satte i en vanlig ar 610 och ljusår bättre..
    Har även testat ar 635 och även den sög...
    Däremot är as3x guld värt i umx kärrorna som flyger helt fantastiskt med denna teknologi...

    //Pierre
    Det låter nästan som att du flög i det självstabiliserade läget? Sukhoien har ju ett gäng olika flight modes, varav ett tvingar planet i planflykt så fort man slutar röra spakarna. Annars har jag hört mycket gott om det planet, men smaken är ju som baken =)

    Hur som helst har jag själv bara en umx p40, och på den är as3x'en hur bra som helst. Jag kan flyga i mer vind med den än med mina dubbelt så stora plan utan stabilisering.

  9. #9

    Standard

    Oj, en massa snabba svar, tackar. En följdfråga. Ni pratar om programmering, kommer de inte förinställda ifall det är ett BNF plan?

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    128
    Jobb
    Geni (enligt visitkortet)

    Standard

    När jag menar programmering menar jag på sändarsidan, alltså din radio

    Och nej, din sändare är inte förinställd för BNF, det kan dock finnas profiler att ladda ner för dom.

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av finnen Visa inlägg
    Det låter nästan som att du flög i det självstabiliserade läget? Sukhoien har ju ett gäng olika flight modes, varav ett tvingar planet i planflykt så fort man slutar röra spakarna. Annars har jag hört mycket gott om det planet, men smaken är ju som baken =)

    Hur som helst har jag själv bara en umx p40, och på den är as3x'en hur bra som helst. Jag kan flyga i mer vind med den än med mina dubbelt så stora plan utan stabilisering.
    Jo det fanns 3 flightmodes programmerade och kärran flyger kanon men jag insåg ganska omgående att det inte var as3x utan min motorik på spakarna som var avgörande hur väl den flyger därför åkte mottagaren ut nästan omgående
    Däremot har jag haft ett gäng umx kärror där i mitt tycke as3x gjort underverk och då särskilt i blåsiga förhållande.
    Den lilla habu edf kärran och även geebeen flyger galet bra..

  12. #12

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har aldrig använt olika flightmodes på mina BNF.
    Köper man en Visionaire eller Sport Cub eller annat så är det bara att binda, se till att allting går på rätt håll och flyga.
    laddar man ner profilen från nätet till sin radio behöver man inte ställa något alls mer. Kan knappast bli enklare.
    Att flyga i vind är en vanesak. Viktigast är att inte dra av på gasen i medvinden - då hjälper ingen AS3 eller något annat.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boar Visa inlägg
    Men ja, LemonRX eller OrangeRX stabilizers har nju liknande funktion, även om det är lite inställning för att få det att bli exakt som man vill.
    Därför man kör Skoda och i synnerhet på F1 tävlingarna, bara lite inställningar så funkar det lika bra. Får man det inte att funka så får man väl justera mera bara. :-)
    Superhero

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Därför man kör Skoda och i synnerhet på F1 tävlingarna, bara lite inställningar så funkar det lika bra. Får man det inte att funka så får man väl justera mera bara. :-)
    Henke - vad tycker du att du vinner med den typen av ironiska kommentarer ? Det är ju inte direkt första gången det händer...
    Roger

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Henke - vad tycker du att du vinner med den typen av ironiska kommentarer ? Det är ju inte direkt första gången det händer...
    Roger
    Nej och det är inte första gången man tror de billigaste komponenterna är samma som de mer kvalitativa produkterna. Världen består av mer än delaykings produkter och då behöver referensramen vidgas.

    Gain som justeras mot hastighet exempelvis.
    Superhero

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Hej!

    AR 636 AS3X Har hur mycket inställningar som helst. Appen har galet mycket funktioner som man kan/ måste programmera för att få det att lira. Jag har inte testat om det funkar att programera om BNFkärrorna då jag tycker de fungerar bra som de är (har 3st). Däremot har jag inte mycket till övers AR 636. Den är för instabil för att jag ska våga rekommendera den. Har bytt en mot en ny efter att den låst sig och nu har det hänt igen. Dock så har den alltid fungerat bra vid själva flygningen. Jag misstänker att den är känslig för kringutrustning som fartreglage och servo.

    /Magnus

  17. #17
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Kastade ut AS3X ur min Apprentice trainer igår. Gyrot valde att göra planlösa tvära kast med roderna. Främst med höjdroder men även skevrodret fick spatt ibland. Verkar hålla samma tveksamma kvalitet som en del andra produkter från E-Flite..

  18. #18

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matwes Visa inlägg
    Kastade ut AS3X ur min Apprentice trainer igår. Gyrot valde att göra planlösa tvära kast med roderna. Främst med höjdroder men även skevrodret fick spatt ibland. Verkar hålla samma tveksamma kvalitet som en del andra produkter från E-Flite..
    Kan bara instämma...
    Har flugit en del med både ar 635 och 636 pga att de följde med kärrorna men de ersattes omgående med vanliga mottagare.
    Gyro på de mindre UMX-modellerna funkar kanon där det behövs pga storleken men på de större kärrorna tycker jag bättre om att spaka kärran själv om man får säga så.
    Ingen (autopilot) här inte.... Har för avsikt att utvecklas som pilot helt enkelt
    Lägger man kärran i knivegg så vill man ju spaka för att hålla den där om man säger så.

    //Pierre

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    ...så undrar jag lite kring AS3X. Hjälper det när det blåser?
    Ja absolut, jag hade en BNF UMX Beast med AS3X och den fungerade utmärkt trots sitt lilla format, även i blåst. Inga justeringar behövdes mer än att ställa utslagsriktningarna i sändaren.
    /Leif

  20. #20
    Matwess avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    41
    Klubb
    Eslöv & Löddeköpinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Kan bara instämma...
    Ingen (autopilot) här inte....
    Jag har installerat detta i min P-47 idag, helt nytt från Mikado.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	88350572c0d790f0f0409becace26ad3.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	131,3 KB 
Id:	51708

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •