Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljeblandning

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Oljeblandning

    Hej såg att enligt instruktionsboken till min evolution 10cc bensinmotor så ska det vara 5%olja är detta normalt låter väldigt mycket ?.någon som har erfarenhet av detta ?.

  2. #2
    Matsas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    617
    Jobb
    UH-Tekniker på Holmen Paper
    Klubb
    Spinn, Söderköping

    Standard

    Det låter mycket, men kanske den motorn inte har nållagrat på vevslängen? då bör man ha lite mer olja i.
    Jag kör med 3% i mina DLE snurror, många tycker det det är för mycket, men för mig har det funkat fint.

    Matsa...

  3. #3

    lennart wiklunds avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    274
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Aspen färdigblandad 2%kör jag min Dle 40 boxer på. Fast Dle rekommenderar 3.3%ser jag i manualen,dock så tänker jag fortsätta med denna Aspen
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Evolution bensin är väl precis som vissa andra (t.ex. saito) omgjorda metanolare med ny förgasare. De har ofta glidlagrade vevstakar och behöver därför rejält med olja. Jag skulle inte underskrida de 5% evolution rekommenderar.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •