Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Flygfasberoende trim på Taranis Open Tx?

  1. #1

    Standard Flygfasberoende trim på Taranis Open Tx?

    Hur gör man för att programmera flygfasberoende trim från trimreglagen i Open Tx direkt i sändaren? (jag har hittat hur man gör det i Open Tx Companion, där heter det "egen trim" under respektive flygfasflik)
    /Leif

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    I default är trimmen (trim tabbarna för varje spak) indeviduel per Flight Mode, så där behövs ingen extra programmering.

    Om du känner att du vill ha en större justering på en viss flightmode, tex om du vill ha lite extra höjd i launch på en DLG, så kan du lägga in en mix med tex +10 på ditt höjdroder och spika den till ett vist flight mode (i mixen väljer du under vilka flightmodes som mixen skall användas).
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    I default är trimmen (trim tabbarna för varje spak) indeviduel per Flight Mode, så där behövs ingen extra programmering.

    Om du känner att du vill ha en större justering på en viss flightmode, tex om du vill ha lite extra höjd i launch på en DLG, så kan du lägga in en mix med tex +10 på ditt höjdroder och spika den till ett vist flight mode (i mixen väljer du under vilka flightmodes som mixen skall användas).
    Jag formulerade nog frågan otydligt. Det jag undrar är hur man ändrar trimtabbarnas funktion från att gälla alla flygfaser till individulellt per flygfas alternativt tvärt om (och som sagt direkt i sändaren). Kollade förresten några modeller som jag skapat och på dom är trimtabbarna inte flygfasberoende som default utan de "använder trim från flygfas 0".
    /Leif

  4. #4

    Standard

    På min DLG kan jag trimma roder olika oberoende av varandra för respektive flightmode - om det är det du är ute efter...

    Flightmodes är "Speed" "Cruise" och "Thermal" som styrs av en 3-läges spak. (SB)

    Utöver dessa är Trainerspaken aktivator för "Launch" som ställs in oavsett flightmode.
    Spaken är flyttad till vänster sida på radion och hålls upp när man startar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Heureka!
    Så här funkar det jag undrade över:
    Default gäller att alla Inputs hämtar sina trimtabbars värden från flygfas 0 d.v.s en trimning påverkar rodren i alla flygfaser gemensamt.
    Bilderna visar var man ändrar trimfunktionen dels i Open Tx Companion och dels direkt i Taranis. Exemplet visar ändrad funktion för höjdrodertrim i flygfas "Motor full"
    Bifogad fil 51166
    Bifogad fil 51167
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •