Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bränslemängd till P80SE?

  1. #1
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard Bränslemängd till P80SE?

    Hur stor tank brukar man ha till en maskin med en motor av P80SE storlek?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  2. #2
    darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

    Standard

    Den sörplar i sig 275 ml /minut så minst 2 liter bör du ju ha....

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    3 liter har jag haft i de lite större maskinerna, timer på 6 min ger säker landningsmängd

    K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Börjar även vela när det gäller konfigureringen av tankarna! två tankar på 1 liter och en på 0,5 liter!
    Ska man ha 1 literstankarna i serie eller parralellkopplat?

    K-Å det var en som undrade om jag hade 21an kvar! är det någon som hört av sig till dig om den?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag gissar på seriekopplat, motivering, inbillar mig att om du har paralellt och få tomt i en tank så kommer du att få luft i systemet och det kan ju inte vara bra.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  6. #6

    Standard

    Jag läste en tråd på rcuniverse jets om parallellt mot seriellt kopplade huvudtankar för ett tag sen och de flesta verkade förorda parallellkoppling med exakt lika långa slangar både mot uat och ventilering. Parallellkoppling ger halva sugmotståndet jämfört med en stor tank och vid seriekoppling blir det dubbla motståndet, tror jag var anledningen (så länge det är samma slangdimensioner i alla fall). Lågt undertryck på sugsidan minskar risken för spontan bubbelbildning i bränslet.

  7. #7
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Har funderat en stund och kommit fram till att i mitt fall är den enda nackdelen med seriekoppling att dom stora tankarna ligger på var sin sida om insugsduckten ca 160 mm
    från centrumlinjen, om man tömmer en tank i taget så kanske skevtrimmen ändras lite, men det borde i så fall vara marginellt.
    Jag har 6 mm pneumatikslang mellan tankarna och fram till pumpen, den är ca 4,5 mm invändigt.
    Om jag parallellkopplar så är jag rädd för att tömma ena tanken till den andra om t,ex, man flyger mer vänstervarv än högersväng, då tankarna ligger så långt från varann, ca 320 mm.
    Vad tros om det?
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Ingen har hört av sig på J21 den senaste tiden.

    Körde parallelt i en F15, funkade utmärkt 2x1 liter och en 1x1 liter innan hoppertanken

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  9. #9

    Standard

    Bägge varianterna funkar nog bra.
    Men så länge du inte flyger rejält orent på "sladd" i svängarna som med en inomhusare (ingen risk för det med din flygning) eller en massa knivegg borde det inte bli så mycket sidokrafter att soppan vandrar mellan sidorna heller.

  10. #10
    PGAstroms avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Inlägg
    246
    Klubb
    Skvadern Sundsvall

    Standard

    Jag har provat båda varianter och de fungerar med sina fördelar och nackdelar båda två. Vid serie så blir risken
    med luftinsug till hoppern mycket mindre då tank 1 är i stort sett full hela flygningen och klunken i tanken kan hänga eller
    lägga sig vart den vill utan problem. Någon större vikt ojämnhet har jag inte upplevt. Förlusterna i sugledningen blir
    större då soppan måste passera en tank till med slangar där i mellan. Kraftigare slang löser det problemet.

    I parallel så blir förlusterna i sugledningen mindre och trycket lägre vid tankning lägre men det problemet kan ju enkelt lösas med strypning i tankslangen och större slangar i modellen när man kör serie.
    Jag föredrar nog serie med tanke på att tank 1 blir som en extra luftfälla.

  11. #11
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Tack för era svar! Jag kommer att köra 3st tankar på totalt ca 2,5l i serie så får vi se om det funkar, jag har 6mm slang mellan tankarna.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •