Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Helikoptern får eget liv!!!

  1. #1

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard Helikoptern får eget liv!!!

    Hej.

    Jag börjar bli riktigt trött på att laga min Trex 500 ESP hela tiden.
    Mitt problem är att helikoptern får fullkomlig fnatt i luften och lever sitt eget liv. Jag som pilot tappar all kontroll. Detta har hänt 3 gånger nu.
    En gång hann jag knappt lyfta. Helin for upp med full pitch började snurra och for sin väg ut på åkern.
    Idag hände samma skit igen. Jag lyfter och allt går bra. Kör några lugna svängar och ca 1-2 min in i flygningen så händer det igen. Full pitch uppåt och helin far åt alla kanter samtidigt. Precis som om alla servon får fnatt och ger utslag åt alla håll.

    Allt ser ut att funka när jag mark testar helin. Servon funkar som dom ska och gyrot funkar som det ska.
    Körde helin med 2 x 3s 2500mah lipos förut.
    Nu kör jag med 1 x 6s 2650mah lipo och mina problem är dom samma.

    Jag kör en Spektrum DX6i radio med Spektrum mottagare.
    Har även märkt nu sista gångerna att LED lampan i mottagaren blinkar, förut har den lyst konstant.


    Vad kan tänkas vara boven? Börjar bli dyrt att laga helin efter varje flygning.

    /Ronny

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Blinkande led på spektrummottagare betyder avbrott på radiolänk. Du måste göra range-check innan du flyger. Det gör jag varje gång på spektrum, och nästan varje gång annars. Jag har haft två olika fel på spektrum
    1) Antennen i sändaren har mattats ut och gått av. Man köper en reservantenn och byter själv.
    2) Sändarsteget i sändaren har gått sönder. Sändaren sänds in till Horizon i UK och de lagar sändaren.
    Nägra frågor till dig

    A) Pekar sändarens antenn åt sidan? Om den pekar mot helin så blir det sämre signalstyrka.
    B) Har du mottagarslav i helin? Mottagaren kan skymmas av batteri eller motor eller liknande i helin. För att flyga heli bör man ha mottagarslav om man har spektrum.
    C) Pekar mottagantennerna åt olika håll? De bör inte ha samma riktning då känsligheten är låg längs med antennen. De bör peka åt 90 grader jämfört med varandra.
    fredrik

  3. #3
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    378
    Jobb
    Webbutveckling, IT
    Klubb
    Eskilstuna flygklubb

    Standard

    Hade liknande problem förut med en 500 heli och då var fartreglaget boven, servon och motor drog så mycket ström och becen i reglaget var för dåligt så alla servon började leva sitt eget liv.

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    En 500 bör helt klart a en separat BEC, om den nu inte redan har det. Men blinkande diod på mottagaren tyder helt klart på tappad mottagning. Koppla ur fartreglaget, starta sändaren, starta helin och stäng av sändaren, vad händer med pitch etc? Beter den sig som när duen ballar ur?

    Du bör absolut fixa problemet. Har du ingen satellit kan det vara felet, det finns mycket alu och kolfiber i en 500 som kan komma i vägen för signalen, men du bör även ställa in failsafe. Min 500 har min throttle som failsafe, så att den i alla fall inte flyger iväg.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har aldrig kört separat bec på en 500a och har inte haft några problem alls.

    Tycker det låter som någon tidigare sagt, radioproblem, fel på radio,antenn,mottagare.

    För att testa om det är bec som gör något kan man göra stickbangingtestet, ( då utan blad och motor )
    fullt ös med alla stickor åt alla håll under en stund för att se om den spårar ur.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det kan vara att jag har fel =) Jag har fått lära mig att man bör ha separat BEC, men har man en bra ESC så ska det ju inte behövas egentligen.

  7. #7

    Standard

    Jag hörde förut om en regel att man ska ha UBEC om man har 5S eller mer. Ju högre ackspänning, desto oftare har man då en kraftigare last som drar mer spänning/ström så det blir större skillnader i spänningen till BEC? Bara en teori...

    Dessutom om motorn drar så mycket så BECen i ESCen inte pallar med riktigt, då får väl mottagaren fnatt med greyouts och sånt? Blink?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Fel är det inte . Men ett måste är det inte
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Tack ska ni ha allihopa för era tips.
    Jag ska prova alla tänkbara tips ni gett mig.

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Separat BEC eller inte beror på fartreglaget. Många kinareglage specar inte ett jota, andra specar begränsning av antal servo vid högre spänning än 3S, t.ex. tidiga hobbywing, och de dyraste t.ex. Castle klarar utan problem av att driva servo vid 5S. Vilket reglage är det?
    fredrik

  11. #11

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Jag är lite osäker på reglaget. Men det är ett Align reglage som följde med heli kitet.

    Ronny

  12. #12

    Standard

    Vad kör du för mottagare? Mitt tipps prova med en annan.

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ronny Visa inlägg
    Jag är lite osäker på reglaget. Men det är ett Align reglage som följde med heli kitet.

    Ronny
    Är det det här RCE-BL70G Brushless ESC (det som följer med) så funkar det utan extern BEC, jag har kört min minst 100 gånger utan problem.

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Har inte hunnit kolla närmare på vart problemet kan vara. Sitter och väntar på att en del reservdelar till 500'an ska dumpa ner i brevlådan.
    Däremot har jag vid närmare titt på radion upptäckt att antennen har fått sig en smäll precis där den böjer sig. Plasten vid "gångjärnet" har gått sönder. Kan det vara så att den har fått sig en törn och böjts åt fel håll, vilket sen har lett till någon typ av avbrott i sändningen.

    Men nu har jag iallafall köpt mig en ny radio. Fick tag i en FUTABA T7C sändare med 3 st tillhörande mottagare.
    Fick allt detta till ett mycket fint pris. Har hört att Futabas FASST teknik ska vara pålitlig och bra.
    Någon här som har erfarenhet av Futabas T7C sändare?
    Jag har fått bilden av att Futabas grejer ska vara av god kvalite jämfört med Spektrum.

  15. #15

    Standard

    Dsmx är lika bra som futaba. Allt handlar om hur man monterar grejerna.

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Futaba 7C är bra. Mottagaren R607F är obra för heli, då ska man ha R617. Spektrum har gått sönder för mig rätt mycket mer än futaba. Huvudsakligen handlar det om montage och test. Du MÅSTE göra rangetest när du byter sändare, och varje gång du monterar en ny modell och då och då ibland ellanåt. Jag har nästan alltid upptäkt radioproblem på marken. Enda gången i luften var en kalllödning.
    fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    27
    Jobb
    Restaurang
    Klubb
    Där det går att flyga

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Futaba 7C är bra. Mottagaren R607F är obra för heli, då ska man ha R617. Spektrum har gått sönder för mig rätt mycket mer än futaba. Huvudsakligen handlar det om montage och test. Du MÅSTE göra rangetest när du byter sändare, och varje gång du monterar en ny modell och då och då ibland ellanåt. Jag har nästan alltid upptäkt radioproblem på marken. Enda gången i luften var en kalllödning.

    Låter bra. Vilken tur att jag fick med 3 st R617 mottagare =)

    Rangetest kommer jag absolut göra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •