Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 57

Ämne: Vilka grejer kör ni 1.3 Ghz med?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard Vilka grejer kör ni 1.3 Ghz med?

    Jag kör med en Foxtechkopia som videoenhet. Partom FPV 1.2G 1.3G 8CH 800mw Wireless AV Transmitter And Receiver från Banggood. Videolänken håller inte mer än 300 meter,sen börjar det flimra. Vilka grejer bör man ha för att få stabil länk med 1.2 - 1.3 Ghz? Eftersom jag har Dom HD vill jag ha bättre Tx och Rx än de jag har nu.

    Köpte klöverantenner från Rc-flight för 1.3 Ghz som jag kör med.




  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om det är antenner som ser likadana ut som hobbykings så börja med att slänga dom eller lämna tillbaka dom till dom , riktiga skitantenner
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Tack för svar!
    Ja, det kan nog stämma att det är liknande HK-antenner http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2364,
    men vilka föreslår du?

    Jag måste ju inte ha superlång räckvidd, utan mer för 250-körning runt buskar å träd, men gärna stabilare länk än den på filmen.
    Senast redigerat av Peter1 den 2015-03-20 klockan 07:03.

  4. #4

    Standard Vilka grejer kör ni 1.3 Ghz med?

    Kika runt på t.ex readymaderc, dem har riktigt shyssta antenner från både video aerial systems och circular wireless.

    Säger samma som Simon, skrota hk-antennerna mot anntingen kvalitets klöver eller patch, helical osv. Rekommenderar själv en minst 3 varvad helical.

    Om du kör 2.4 på kontrollinken så är ett low pass filter att rekommendera.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag kör oftast med denna på marksidan http://www.readymaderc.com/store/ind...oducts_id=2951
    Grymt liten och smidig och förvånandsvärt bred loob

    och någon vas antenn på maskinen. typ nått sånt här. http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=503

    Händer att jag har samma på båda sidor
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Intressant! Jag beställde
    http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=457
    Så att jag fick till både rx och tx i ett set. Får börja med dem. ska bli kul å testa om det blir bättre. Jag kör ju inte särskilt långt men vill ibland utforska området längre bort än 150-200 meter.
    Leo, jag kör med 433 på kontrollen. För övrigt har jag fått en refund på min APM 2.8 som du frågade efter förut och som du kan få. Du ville ju se om du kunde hitta felet. Hör av dig så skickar jag den
    Peter

  7. #7

    Standard

    Något jag upptäckt med 1,3 GHz är att det kan variera kraftigt i räckvidd beroende på var man flyger. Har (på landet mitt ute i skogen) varit 1km bort med god videolänk men strax utanför staden där jag bor kan länken flimra redan efter 100m. På ett område var det helt hopplöst. Kom 40 m innan det flimrade. Sannolikt misstänkt för störningar är kraftledningar. Mest uppenbart är luftledningar i närheten, men även ledningar i mark. På mitt vanligaste flygställe har jag några mindre luftledningar åt ena hållet, och så fort jag närmar mig dessa så flimrar bilden. Åt andra hållet är det inga problem 500m +.

    Andra saker som kan uppträda, men som inte visar sig som "störningsflimmer", är om sändaren blir överhettad pga dålig kylning. Visar sig som en "blödande" störning. Bilden grötar ihop sig och blöder bort slutligen. Har märk detta när man har länken igång på mekarbordet och den inte får kylning. Brukar bli duktigt varm sändare och bilden brukar kollapsa i samband med detta. Verkar för övrigt som att vissa sändare (exemplar) blir betydligt varmare än andra. Har en 400mW nu som blir glödhet. Har haft 800mW också och den visade inga tendenser på överhettning ens på mekarbänken.
    Senast redigerat av Aner den 2015-03-21 klockan 09:51.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Ja, jag körde på ett fält i Vällingby, så det är klart, mycket störningar kan säkert uppstå där, det bor ju en 200k-300k människor runt omkring plus rätt mkt trafik i luften. Ska testa ute på Ekerö också, det är inte lika tät bebyggelse där. Det är fantastisk roligt med en 250 och FPV.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Köpte precis Remsans patchantenne som kommer från RMRC, den helvita som är kalibrerar för 1280. Ska bli spännande å se vad den kan göra med bildstabiliteten. På sändaren kör jag med clover från RMRC.

  10. #10

    Standard

    Man ska väl heller inte glömma att det kan finnas andra entusiaster i området (=radien 3km+...) som kör på samma frekvens och stör din signal. Trösten är väl att störningarna lär vara ömsesidiga...

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Sist jag körde på samma ställe som videon är tagen hade jag patchantennen och CL från Ibcracy på tX, då gick det bättre kunde flyga bort mot 300-400 meter med klar bild. Kunde säkert köra längre, men testade inte det. I helgen åkte jag till landet och flög. Det börjar flimra redan efter 50-100m. Vi bor rätt ensamma där, så det borde inte vara särskilt mycket störningar. Det enda jag kan tänka på är en telefonledning som går i luften, men den används inte. Jag bytte patchantennen till en skewplanner på mottagaren, men det var precis samma problem. Brukar ni också ha problem med flimmer eller är det något fel jag gör? RC-kontrollen körs på 433mhz med notchfilter och VAS 433Mhz UHF semi-rigid dipole. Jag har också den 4-kanalsmottagare som Simon någonstans varit positiv till från RMRC. Tycker jag har säkrat upp rätt bra, men får inte den bild i HD-brillorna som jag förväntar mig. Eller är det bara så att man får räkna med problem lite då och då, att det hänger mer på tur?

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    57
    Jobb
    montör
    Klubb
    tbs disco club

    Standard

    så dåligt som på filmen har jag aldrig varit med om faktiskt, det skall inte bli så med fritt fält.
    jag kör dragonlink 433mhz och readymaderc prylar, ungefär som man skrivit i nedre kommentarer.
    det enda som stör min video är att jag köpte ny antenn till DL då stock var lite dålig, droppade ofta på rssi men med den nya händer det aldrig men däremot får jag störningar om jag hamnar mellan heli och basstation. får ofta stå med ryggen mot basstationen.
    men jag flyger mest lågt och bland träd, byggnader mm och då räcker det inte långt, särskildt inte när det blir löv.
    det lönar sig med bra och rätt prylar, även om det kostar lite mer.







    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Jag kör med en Foxtechkopia som videoenhet. Partom FPV 1.2G 1.3G 8CH 800mw Wireless AV Transmitter And Receiver från Banggood. Videolänken håller inte mer än 300 meter,sen börjar det flimra. Vilka grejer bör man ha för att få stabil länk med 1.2 - 1.3 Ghz? Eftersom jag har Dom HD vill jag ha bättre Tx och Rx än de jag har nu.

    Köpte klöverantenner från Rc-flight för 1.3 Ghz som jag kör med.




  13. #13

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Näe, så dåligt är det inte längre på den platsen med ny set up med grejer från RMRC. Men på landet blev det endast 50 till 100 meter med samma set up.

  14. #14

    Standard

    Köpte mina cloverleaf från ebay, kör 1.2ghz 700mw och får ut max 6km. Antennerna mäts ju upp och är anpassade för en viss kanal för att få bästa prestanda, så kolla vilken kanal dina antenner är gjorda för. Är det flimmer på samtliga kanaler eller är det bara på en?

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jsg kör med readymaderc 200mW tx på min octa och har nått över 3 km med bluebeam antenner från ibcrazy.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Jag kör med den här:
    http://www.readymaderc.com/store/ind...roducts_id=924 och klöver gjorda av Ibcrazy.
    Som ni ser är det bara en kanal 1280, så jag kan inte testa andra kanaler. Min andra tx från Partom 800mw pajade helt utan anledning och jag har fått ny grejer av Banggood. RMRC har liknande tx men säkert bättre gjorda. Imorn ska jag testa allt igen.

  17. #17

    Standard

    1.3Ghz bandet är ämnat för Amatörradio och du sitter med en sändare som du tycker är stark med 800mW.

    Någonstans i stockholm sitter det kanske en eller flera amatörradioentusiaster och dessa får alla ha sändare på upp till 1000W!

    Det betyder att om någon av de startar en sändare så ligger du illa till och får i bästa fall bara störningar på bilden. I sämsta fall försvinner bilden helt.


    Visst är det bra att vi kör vår bästa video på dessa band
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Ja, uppenbarligen finns det en hel del störningsfaktorer, men på landet hade jag sämst överföring och då bor vi ganska isolerat från andra. Men det är klart att det kan finnas någon radioamatör inom 3km avstånd även där. Samtidigt läser jag och ser videos på vårt och utländska forum hur bra bild och långt de kan flyga, men inte jag. Nästa alla ställen jag prövat på så tycker jag att jag borde få bättre bild och utan störningar, men det är kanske önsketänkande. Nu har jag ivarje fall en eagleeye och en nyinköpt pepperbox (som kommer idag) av Magnus strömqvist. Det hjälper inte särskilt mkt mot amatörradioaktörer, men har däremot elimineraten en del andra felkällor.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jsg kör med readymaderc 200mW tx på min octa och har nått över 3 km med bluebeam antenner från ibcrazy.
    Det låter ju fantastiskt! Det finns hopp. Det är bara att försöka igen och kanske på andra platser. Var flög du då? Nära bebyggelse eller långt ute på landet?

  20. #20
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    Det låter ju fantastiskt! Det finns hopp. Det är bara att försöka igen och kanske på andra platser. Var flög du då? Nära bebyggelse eller långt ute på landet?
    Kan säga att jag haft med den i bilen och flugit i Norge/Danmark och upp till Uppsala i Sverige, samma resultat över allt. Vissa master kan störa videosändningen, men inget att skrika högt om bara att byta höjd eller förflytta sig i sidled. Viktigt att du har ren strömförsörjning till VTX samt att alla kablar är tvinnade så hårt som möjligt eller skärmade.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •