Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varför glappar motorn?

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard Varför glappar motorn?

    Jag har DYS 1806-motorer på min Quad. Har även RCX-kopior samt ZMR alla i 18-storlek. Alla har jag fått ersätta med nya när de plötsligt börjar glappa någon eller några mm. Hur kommer detta sig? Är det den lilla mässingsringen som sitter på axeln inuti motorn eller är det låsringen/Clippsen som ger med sig, eller vad är det?
    Peter

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Ska man slänga de motorerna eller finns det något man kan göra? Är det kullagrena?

  3. #3

    Standard

    Utan att veta säkert kan det vara Klockan som glidit på axeln.
    Klockan brukar sitta mot axeln med en setskruv.
    Du kan kolla om det går att Spänna om det.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    tack! ska kolla det. svårt att hitta rätt insex, hade ingen hemma som passade.
    Fann denna på youtube. Precis samma symtom som jag har https://www.youtube.com/watch?v=c5F-f4bgF8E

    I kommentarerna hävdar någon också att man shimma, antingen vid clipsen eller slå till axeln något så glappet minskar

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peter1 Visa inlägg
    tack! ska kolla det. svårt att hitta rätt insex, hade ingen hemma som passade.
    Fann denna på youtube. Precis samma symtom som jag har https://www.youtube.com/watch?v=c5F-f4bgF8E

    I kommentarerna hävdar någon också att man shimma, antingen vid clipsen eller slå till axeln något så glappet minskar
    Jag brukar knacka till dom när det glappar för mycket.

  6. #6

    Standard

    Sitter C-clip:et kvar på baksidan så är det på framsidan det blivit glapp. Troligen sitter insex-skruven som skall hålla fast mot axeln inte så hårt. En liten insex och blå loctite fixar det.
    Senast redigerat av UndCon den 2015-03-23 klockan 21:48.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Clippet sitter kvar. Jag har försökt skruva på insexskruven, men fattar inte vilken storlek jag ska använda. Jag har prövat flera, men det går inte; antingen för liten eller för stor. Det kanske är imperialmått. Jag knackade på axeln och det verkar ha gått bra. Får väl hålla koll på den efter flyningarna. Tack för alla svar! Man lär sig en hel del

  8. #8

    Standard

    Kan vara så att lite material skafts bort av vibrationer så skruven inte sitter lika tight mot axelfästet längre även om skruven i sig sitter stenhårt med locktite.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Nej, det gick inte. Knackade på axeln, men klockan satt lite snett så motorn gick väldigt oregelbundet och krashade efter en halv minut. då kom det skit i en annan motor som nu går oregelbundet och tjuter när den går. börjar bli lite trött på att saker går sönder väldigt lätt. Körde FPV så klöverantennen brast och plötsligt funkar inte videotx på 800mw av märket partom. Köpte nya grejer från rmrc, men väldigt dyr frakt. Det rinner verkligen pengar från plånboken.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •