Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Modellflygets dag i Södertälje / Nykvarn, kristihimmelfärdsdag 14 maj 2015

  1. #1

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard Modellflygets dag i Södertälje / Nykvarn, kristihimmelfärdsdag 14 maj 2015

    MODELLFLYGETSDAG I SÖDERTÄLJE/NYKVARN,
    KRISTIHIMMELFÄRDSDAG 14 MAJ 2015.

    Traditionsenligt anordnar Södertälje MFK sitt årliga MFD på Kristihimmelfärdsdag den 14 Maj i Nykvarn, vid Påldalens vackert belägna flygfält.

    Evenemanget är ett mycket trevligt och uppskattat då vi genom åren alltid har en riktigt stor publik och vi bjuder på en trevlig dag med massor av flygplan, helikoptrar och även linstyrt combat.
    Nytt för i år är att vi har piloter som kommer att flyga Jet med start och landning på gräs. Det blir spännande att se för första gången i Påldalen.
    Vi har också under åren haft överraskningar såsom fullskalahelikopter,ultralätta flygplan och seglare som landat hos oss.

    Gästflygare, oavsett förbundstillhörighet är välkomna att flyga, enda kravet är att du har en gällande försäkring i något av dom 2 förbunden. Kaffebiljett & tilltugg bjuder klubben på.
    Som vanligt har vi en trevlig caféteria med kaffe, korv, burgare och läsk. Vi brukar också ha nöjet att ha några handlare hos oss som säljer det mesta inom modellflyg
    MFD börjar kl 11.00 med briefing kl 10.45, och vi beräknar att hålla på till kl16.00 därefter är det fri flygning hela kvällen.

    Hur hittar du till oss?
    Enkelt, gå in på vår hemsida
    www.sodertaljemfk.se så kan du läsa lite info om klubben och där finns också en vägbeskrivning till fältet, dessutom kommer det att vara skyltat från E20 vid Nykvarnsavfarten.
    Möjlighet till camping finns om du vill komma dagen innan.


    Vill du veta mera kan du ringa vår ordförande Janne Andersson 070-4976373 eller ställa frågor på vårt forum.



    Mera info kommer längre fram i tiden.

    VÄLKOMNA TILL EN TREVLIG DAG

    /Lelle
    Senast redigerat av Lelle den 2015-03-28 klockan 07:34.
    /Lelle

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Jag ser fram mot årets upplaga av modellflygets dag. Det brukar alltid vara ett mycket trevligt och välbesökt arrangemang.

    Något jag tänkte på förra året var att det hade varit bra om ni hade haft ett eller två bord öppna som prylmarknad för deltagarna. Detta för kompletta modeller så väl som för överblivna prylar. Jag tänker att det är bättre att någon annan får användning för mina överflödiga grejor än att de blir liggande hemma hos mig. Om ni rekommenderar säljarna att göra en frivillig donation av exempelvis 5% av köpesumman till klubben så tror jag nog att de flesta skulle göra så. Några kronor skulle ni säkert få in.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag ser fram mot årets upplaga av modellflygets dag. Det brukar alltid vara ett mycket trevligt och välbesökt arrangemang.

    Något jag tänkte på förra året var att det hade varit bra om ni hade haft ett eller två bord öppna som prylmarknad för deltagarna. Detta för kompletta modeller så väl som för överblivna prylar. Jag tänker att det är bättre att någon annan får användning för mina överflödiga grejor än att de blir liggande hemma hos mig. Om ni rekommenderar säljarna att göra en frivillig donation av exempelvis 5% av köpesumman till klubben så tror jag nog att de flesta skulle göra så. Några kronor skulle ni säkert få in.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dvogonen Visa inlägg
    Jag ser fram mot årets upplaga av modellflygets dag. Det brukar alltid vara ett mycket trevligt och välbesökt arrangemang.

    Något jag tänkte på förra året var att det hade varit bra om ni hade haft ett eller två bord öppna som prylmarknad för deltagarna. Detta för kompletta modeller så väl som för överblivna prylar. Jag tänker att det är bättre att någon annan får användning för mina överflödiga grejor än att de blir liggande hemma hos mig. Om ni rekommenderar säljarna att göra en frivillig donation av exempelvis 5% av köpesumman till klubben så tror jag nog att de flesta skulle göra så. Några kronor skulle ni säkert få in.

    Hej.
    Tack för ditt tips. Jag tar det till mej, och vi har internt talat om att ha flera bord utomhus, så det kommer nog att finnas flera i år. Så får vi hoppas att stormarna uteblir i år.
    Välkommen /L
    /Lelle

  5. #5
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Lelle Visa inlägg
    Hej.
    Tack för ditt tips. Jag tar det till mej, och vi har internt talat om att ha flera bord utomhus, så det kommer nog att finnas flera i år. Så får vi hoppas att stormarna uteblir i år.
    Välkommen /L
    Hur har det gått med din Corsair Lelle ? Klar o flugen antar jag -

  6. #6

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ivve Visa inlägg
    Hur har det gått med din Corsair Lelle ? Klar o flugen antar jag -

    Hej Ivve,
    Nej den är inte klar beroende på att det bl.a kommit en flytt emellan och avsaknaden av garage/hobbyplats i vårt nya hem. Kommer att återuppta bygget i höst och då kommer det bilder igen på forumet.

    Ser fram emot att få se både dej, Bokis och hela gänget på MFD. Ni är mycket välkomna. /L
    /Lelle

  7. #7

    Standard

    Finns det någon el på fältet så man kan ladda?

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jo, det kommer att finnas ett el-aggregat på plats från Onsdag kväll. Vi trodde att den permanenta elinstallationen skulle varit klar, men den är lite försenad till slutet av juni.

    Välkommen Reine
    /Lelle

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tack för igår,jättetrevligt!
    Och kul o se alla kända samt okända glada nunor,lika kul varje gång!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Bokis.
    Alltid lika trevligt när du gästar oss. Tack för att du kom, och välkommen tillbaka.
    /Lelle

  11. #11

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Ett stort tack.

    Södertälje MFK framför ett stort tack till er alla, piloter och publik, både långväga och från närregionen som gjorde vår flygdag så minnesvärd och underhållande.

    Årets väder kunde inte bli bättre.Vi hade haft spöregn i flera dagar, men så på självaste MFD så blev det kanonväder, helt otroligt egentligen. Det blev till slut lite lerigt påparkeringen och några bilar fick dras bort med hjälp av en 4-hjulsdriven Jeep. Vi vill verkligen tacka dej som hjälpte oss med den tjänsten.

    Det flögs i princip hela dagen från Kl 11.00 till showens slut kl 16.00. Därefter så flögs det under hela kvällen. Vår flightline hade lång kö under hela dagen av piloter som var riktigt sugna på att flyga.

    Att vårt MFD är en av favoriterna bland meetings i mellan-Sverige går inte att ta miste på, då vi som vanligt hade en stor publik och massor av bilar på parkeringen som gjorde vår dag så minnesrik. Traktens tidning LT, gjorde en helsida i dagens tidning, och det får vi tacka för.

    Vi hade altså världens tur medvädret och fram på dagen hade solen tänkt färdigt och sken på oss med sina värmande strålar, och vind-gudarna stannade vid ung 4-5/msek. Dom som inte blev tillräckligt varma av solen kunde stärka sig i vår cafeteria där tjejerna slavade över korvgrytor och kaffekokare. Stor eloge till er.

    Ni kom till oss med både stora och små flygplan såsom elkärror, helikoptrar,metanolare och stora bensinare, multirotorer och så kom då som vanligt Rolf Gauffin med sin fullskala helikopter HKP 6, (militär beteckning). Det är väldigt mäktigt när Rolf kommer in över fältet ställer sig 1 meter över marken och hovra inför den månghövdade publiken, för att sedan ställa ner den för allmän beskådan under några timmar.


    Till höjpunkerna får ändå nämnas förutom HKP-6, Janne Anderssons turbopropp som gjorde en finfin uppvisning, och inte att förglömma Lasse Palms (SRFK) flygning med Daniels Wiklunds Jet-Futura. Det var faktiskt premiär med en jetmaskin i den storleksklassen ute vid påldalen. Proffsigt fluget, fort och högt gick det!!

    Vi hade ett par handlare hos oss, Hasse från 3F i Nyköping och vår egen Ola gjorde också sitt bästa med fina fyndpriser och sälja sina flygrelaterade tillbehör och flygplan.



    Än en gång, tack till er alla. Tillsammans gjorde vi ett fantastisktunderhållande MFD igen!

    ( Vi hoppas att ni som tog mycketbilder skickar in .)


    Välkomna tillbaka nästa år igen.


    Södertälje Modellflygklubb
    Gm/ Lelle
    /Lelle

  12. #12

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack för en trevlig dag, får skärpa mig och ha med något flygbart nästa år.....

    Några av mina bilder finns på Nyköpings Modellklubbs hemsida:

    http://www.nykmk.se/index.php/2015-0...015-i-paldalen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •