Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Multi-laddare till Hubsans batterier

  1. #1

    Standard Multi-laddare till Hubsans batterier

    Jag är helt ny på sånt här och kan ingenting om batterier, men tycker att det är sjukt kul att flyga Hubsan X4 så batterierna tar slut snabbare än min enda laddare klarar av att ladda upp dom. ;-) Laddkabeln som följer med ska laddas via USB och det tar ca 1 timme (ibland upplever jag att det tar mycket längre tid) för ett batteri.

    Funderar på att köpa en multiladdare så att jag kan ladda alla (för närvarande) tre batterier samtidigt. Någon som har tips på en lämplig laddare och ställe där jag kan köpa den? Kallas den typ av kontakt som sitter på Hubsans batterier (finns även på Syma), så jag vet vad jag eventuellt kan söka efter?

    Är det något speciellt jag bör tänka på angående laddning av batterierna? T.ex. köra slut dom helt innan laddning, vänta (låta de svalna) mellan laddning/användning m.m. för att de ska hålla så länge som möjligt? Är det någon skillnad att ladda med den medföljande USB-laddsladden i en iPhone- eller iPad-väggladdare jämfört med att ladda genom datorns USB-port?

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

  3. #3

    Standard

    Att "köra slut helt" är det samma som att ta död på batterierna...
    LiPo batterier bör inte laddas ur mer än 80% av kapaciteten vilket betyder att du bör ha minst 3.74V kvar i batteriet efter flygning då batteriet har svalnat.
    Laddning ska göras med 1C så om batteriet är på 250mAh ska det laddas med 250mA.

    /Jonas

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    De där USBkabel-laddarna som följer med alla små leksaker är hopplösa. Oftast tar de onödigt lång tid på sig att ladda. Dessutom är de inte direkt precisionstillverkade. I värsta fall överladdar de batteriet och förkortar livslängden. Jag brukar lägga dem direkt i elskroten, utan att ta dem ur påsen.

    Jag använder istället en HobbyTiger-laddare från Banggood för mina Hubsan-batterier. Den fungerar mycket bra för mig. Den laddar upp till 6 batterier samtidigt och var och ett av batterierna övervakas individuellt. Jag har mätt resultatet och åtminstone mitt exemplar laddar med bra precision. Laddaren har ett metalhölje och är hyfsat välbyggd. Här är en länk: http://www.banggood.com/HobbyTiger-6...-p-941158.html
    Det tar ca en halvtimme att ladda upp alla sex batterierna, vilket är OK. De allra flesta batterier tål att laddas med lite högre fart än vad som rekommenderades tidigare (1C, dvs ca 50 minuter för ett inte helt urladdat batteri). Kostnaden ligger på straxt över en hundring med frakt.

    Det finns ännu billigare laddare på Ebay, men jag tycker de ser tveksamma ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •