Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Test av Libelle DLG från Dream Flight

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Test av Libelle DLG från Dream Flight

    I höstas så testade jag diskusseglaren Libelle för tidningen Radiostyrt. Tyvärr visade det sig att det blev det sista numret av tidningen, den lades ner. Hoppas att det inte var min artikel som var orsaken :-)

    Eftersom tidningen nu är nerlagd så ser jag inte varför jag inte skulle kunna dela med mig av texten och bilderna från testet. Håll till godo!

    /Anders

  2. #2

    Standard

    Dream Flight Libelle

    Segelflygplan har alltid fascinerat mig. Tjusningen med att glida omkring tyst och leta termik eller
    att swischa runt på ett hang är svårslagen. Elmotorns inträde gjorde trasslet med gummirep till ett
    minne blott men lite av segelplanens enkla elegans försvann. Antalet bra hang i Östergötland är
    lätträknade och de få som finns har inga vidare landningsplatser så sköra flygplan i balsa eller
    kolfiber göre sig icke besvär.

    Diskusseglare har funnits ett antal år och jag har sneglat på dem men ännu inte slagit till.
    Flygegenskaperna verkar vara bra och enkelheten att kunna flyga utan gummirep, elmotor eller
    hang är tilltalande men kostnaden har hittills avskräckt mig. Vad jag skulle vilja ha är en seglare
    som kan få plats i bakluckan på bilen, som tål hårda landningar på hanget och som jag kan ta med
    ut i parken hemma för att flyga när tillfälle ges. Diskusseglaren Libelle från Dream Flight skulle
    kunna vara en gyllene medelväg mellan pris, flygegenskaper och robusthet. Följande påståenden,
    fritt översatta, finns på tillverkaren Dream Flights hemsida:

    •ARG - Almost ready to glide. Kom i luften snart med en snabbyggd design.
    •100% självriktande delar ger ett välflygande flygplan för alla.
    •Precisionsgjutna EPO- och kompositdelar ger en enkel montering och bra prestanda.
    •Kolfiber i stjärtbom, vingbalkar och stötstänger ger ett lätt och hållbart flygplan.
    •Högeffektiv och elegant design för flygning i svagt lyft.
    •För alla kunskapsnivåer. Byggtid 1-3 timmar.
    •Manualen erbjuder stöd för bygget och tips vid intrimning och flygning.


    Det låter ju lovande men låt oss granska påståendena:


    •ARG - Almost ready to glide. Kom i luften snabbt med en snabbyggd design.

    Lyfter man på locket så ser det lovande ut. Byggsatsen kommer väl förpackad i bubbelplast i en
    stabil kartong. Vingar, stabilisator och fena är av EPO och har förmonterade kolfiberbalkar och
    förstärkningar. Kroppen är förmonterad och består av en kolfiberbom, en nospod av EPO och är
    förstärkt med svart plast på undersidan. Den som har byggt en Alula eller Weasel från samma
    tillverkare känner direkt igen sig. Luckan över RC-utrymmet sitter fast med förmonterade magneter.
    Två kolfiberstötstänger med monterade z-bockar i ena änden, en påse med diverse hårdvara och
    en manual är allt som följer med. Intrycket är att bygget kommer att ta relativt kort tid.


    •100% självriktande delar ger ett välflygande flygplan för alla.

    Stabben är löstagbar och sitter med en nylonskruv medan fenan limmas på plats. Som hjälpmedel
    för fenmonteringen finns ett urtag i stjärtbommen men syfta eller mät för att få den helt vinkelrät
    mot stabben. Tyvärr satt stjärtbommen något snett monterad i nospoden så när vingen lagts på
    plats och skruvats fast så linjerade inte stabben och vingen helt. Prestanda påverkas marginellt
    men estetiskt ser det inte hundraprocentigt ut. I övrigt så passar alla delar bra. Stötstängerna har
    rätt längd, luckan klickar på plats med förmonterade magneter och det känns som att det ligger en
    hel del tankearbete bakom byggsatsen.


    •Precisionsgjutna EPO- och kompositdelar ger en enkel montering och bra prestanda.

    Vinghalvorna monteras med två platsbitar som ger vingen rätt V-form. Biltemas cyanoakrylatlim
    med acceleratorspray fungerar bra. Se upp bara så att det inte flödar in lim i skruvhålen.
    Kontrollera att servona fungerar och se till att justera rotationsriktning och centrering innan de
    limmas in i vingen och i nospoden. De rekommenderade Hitec HS-35HD passar perfekt i urtagen.
    Två av fyra servon var dock trasiga och leverantören fick skicka nya fungerande. En snabb
    googling visar att det finns fler som har problem med jittrande och snurrande HS-35HD-servon. Ett
    alternativt servo kan vara Dymond D47 men som tyvärr inte passar direkt i urtagen utan man får
    karva lite i skummet.

    Urtag för en kastpinne finns i båda vingspetsarna och passar således både höger- och
    vänsterhänta kastare. Tvinga inte dit kastpinnen utan slipa ner diametern något innan den trycks
    på plats, då går det att byta sida på pinnen.

    Vingar och stjärtparti är tillverkat av EPO och håller jämn kvalitet både på ytor och kanter. De har
    små ingjöt på undersidan och jämfört med de Multiplexmodeller med samma tillverkningsmetod
    som jag har erfarenhet av så ser ingjöten något mindre ut. Jag bedömer att det vore bortkastad tid
    att slipa bort dem.


    •Kolfiber i stjärtbom, vingbalkar och stötstänger ger ett lätt och hållbart flygplan.
    •Högeffektiv och elegant design för flygning i svagt lyft.

    Diskusseglare för tävlingsbruk är byggda av stor andel kolfiber för att hålla ner vikten. I
    tävlingsklassen F3K är spännvidden begränsad till 150 cm och planen har en typisk vikt på
    230-300 g och de är optimerade för svagt lyft men knappast för att landa i ett stenröse med.

    Libelle marknadsförs som en diskusseglare för alla och med det i åtanke är den konstruerad på ett
    sunt sätt. Hyggliga prestanda i ett kompakt och stryktåligt paket.


    •För alla kunskapsnivåer. Byggtid 1-3 timmar.
    •Manualen erbjuder stöd för bygget och tips vid intrimning och flygning.

    Det handlar inte om något regelrätt modellbygge utan mer montering av färdiga delar. En timme
    känns ganska sportigt om man vill göra ett noggrant bygge men det kanske går om alla delar och
    verktyg är framlagda och förberedda. Den engelska manualen på 32 sidor börjar med att gå
    genom medföljande delar och vad som behövs utöver dessa och fortsätter med att beskriva
    monteringen steg för steg med bilder och text. Manualen avslutas med RC-programmering,
    intrimning, diskuskastteknik och flygteknik för termik och hang. Språket är bra, layout och bilder är
    tydliga och följer ett logiskt flöde så manualen får högt betyg.


    Avvägning och RC-programmering

    Det rekommenderade tyngdpunktsläget är 0-5 mm bakom vingbalken och max 6 mm bakom. För
    att väga av Libelle på bakersta läget (6 mm) så behövdes bly i nosen och det finns färdiga urtag
    bredvid acken. Lägg gärna en tejp över acken så att den inte flyger ur vid diskusstarterna. Totalt
    väger planet flygklart 270 gram inklusive 14 g bly och 10 g vingförstärkningsplast.

    Sida, höjd och skev installeras som vanligt. För diskusstarten så har jag valt att ställa skevrodren
    ca 1 mm uppåt. I termikläget står skevrodren ca 2 mm nedåt och i landningsläget 15 mm nedåt.
    Jag gillar att flyga med exponentiella utslag och använder 40% på skev, höjd och sida. För att
    svänga renare har jag mixat så att sidorodret följer skevrodren till 50%


    Första flygningen

    Första lätta kast för att få en känsla för tyngdpunkt och trimning var fullständigt odramatiskt. Planet
    behövde några snäpp höjdtrim och i övrigt flög den rakt och fint och efter ett par kast var det inga
    problem att landa den i handen. Den har ett bra glidtal och förutsägbara egenskaper. Försöker
    man provocera den i lågfart så dippar den nosen rakt fram och visar inga tendenser till att klippa.


    Diskuskast

    Här börjar det bli lite intressant. Hur högt kommer man? Hur högt borde man komma? Efter lite
    övning så hamnar planet i trädtoppshöjd men dom där 50-60 metrarna som tävlingskastarna gör
    känns avlägset. Jag tvivlar dessutom på att det här flygplanet skulle hålla för en sån övning. Men
    för lite avslappnat svingande i parken funkar den riktigt bra. Någon termikblåsa lyckades jag inte
    hitta men flygandet gav mersmak.

    Så här långt känns det som den här maskinen skulle kunna bli en långkörare i arsenalen. Nästa
    steg blir att studera kastteknik på Youtube och nöta in rörelsen för att få ut några höjdmeter till.


    Hangflygning

    Det lilla kullen vid motorstadion är känd för att vara ett ganska turbulent hang och landningsplatsen
    är i en kohage mellan buskar och träd. Ett perfekt testhang för Libelle.

    Första kastet är alltid spännande. Ska hanget bära? Var finns lyftet och var finns sjunket? Efter
    några svängar visar det sig att trädridån till höger ger lyft medan till vänster sjunker det rejält. Det
    blir några halvhårda landningar innan mönstret är helt tydligt. Libellen klarade landningarna utan
    problem. Jag har slagit på ganska stora roderutslag för att kunna bända runt planet när buskar
    eller träd blir för närgångna. Några tvära upptagningar för att akta någon enstaka buske blev det
    också och då ser man att vingen bågnar uppåt en del av belastningen. Det här är inte en maskin
    som man lastar i 200 gram bly i för att zooma runt i halv storm. Lite kan man säkert lasta ner den
    för att öka drivet men ta det lugnt med vingen i upptagningarna.

    Som sällskap kommer en sida/höjdseglare i samma storlek och vi upptäcker att vi har jämförbara
    prestanda vilket gör det ännu roligare att jaga varandra. Vi stöter i varandra lite då och då men
    lyckas hålla oss från frontalkrockar. Det blir tydligt att Libelle som har skevroder går att svänga runt
    lite tajtare än den andra seglaren.

    En bit ut över åkern stiger det och där är det termik och inte hang som ger lyft. Det går att cirkla
    snävt i termiken och den visar tydligt när det stiger. Jag provar att fälla skevrodren lite uppåt för fart
    och lite nedåt för extra lyft men känner ingen tydlig skillnad. En viss placeboeffekt har det säkert
    men det får utforskas mer senare.

    Busklandningarna lämnade naturligtvis några små märken i skumplasten. Vingförstärkningsplasten
    som säljs som tillbehör rekommenderar jag till de som någon gång har tänkt att flyga Libelle på
    hang. Flyger man uteslutande termik på ett fint gräsfält så kan man spara tio gram på att utelämna
    plasten.


    Flipp eller flopp?

    Jamen, är den något att ha då? Jag började artikeln med att beskriva vad jag ville ha: Ett segelplan
    som passar i bakluckan, på hanget och i parken. Jag värdesätter användbarhet, robusthet och
    enkel design. Libelle har en genomtänkt konstruktion, bra flygegenskaper och är prisvärd.
    Flygplanet har inte prestanda som en tävlingsmaskin men det är heller inte syftet med den. Den är
    kul att flyga och inbjuder till att testa ens egna gränser och nya hang.

    Med den utgångspunkten upplever jag att flygplanet passar mig bra och kommer att få hänga med
    i bilen även när modellflyg inte är resans huvudsyfte. Kanske till lunchflygning eller för att testa
    något hang som dyker upp längs vägen. Jag är nöjd.



    ———————————————————————————————————
    Faktarutan

    Spännvidd 1200 mm
    Vingarea 21,3 dm2
    Vikt (angiven) Från 278-290 g
    Vikt (verklig) 270 g (inkl 14 g bly och 10 g vingförstärkningsplast)
    Vingbelastning Från 13-13,6 g/dm2
    Sidoförhållande 6,8
    RC 4 servon (höjd, skev, sida, flaperons)
    Pris 960 SEK
    Tillverkare www.dream-flight.com
    Svensk leverantör www.rcteknik.se
    Ingår inte i byggsatsen
    4 servon, exempelvis Hitec HS35HD
    Mottagarack ca 300 mAh NiMH
    Minimottagare 4-6 kanaler
    Sändare
    Skarvsladdar ca 120 mm till skevroderservon!
    ———————————————————————————————————

    Uppmätta vikter
    Vingar 50 + 50 g
    Stabbe 11 g
    Fena 5 g
    Kropp 55 g
    Diverse hårdvara 15 g
    Summa 186 g

    Servon 18 g (4 st Hitec HS35HD)
    Mottagare 7 g (Multiplex RX-5 Light)
    Mottagarack 32 g (300 mAh NiMH)
    Summa 57 g

    Vingförstärkning 10 g
    Bly 14 g
    Skarvsladdar + lim 3 g
    Summa 27 g

    Totalt 270 g

    ———————————————————————————————————

  3. #3

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-1.jpg 
Visningar:	210 
Storlek:	87,3 KB 
Id:	51437
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-2.jpg 
Visningar:	195 
Storlek:	51,2 KB 
Id:	51438   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-3.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	43,4 KB 
Id:	51439   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-4.jpg 
Visningar:	184 
Storlek:	44,7 KB 
Id:	51440   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-5.jpg 
Visningar:	178 
Storlek:	39,7 KB 
Id:	51441   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-6.jpg 
Visningar:	202 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	51442  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-7.jpg 
Visningar:	207 
Storlek:	28,7 KB 
Id:	51443   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-8.jpg 
Visningar:	214 
Storlek:	39,3 KB 
Id:	51444   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-10.jpg 
Visningar:	206 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	51445   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Libelle_sm-12.jpg 
Visningar:	242 
Storlek:	103,7 KB 
Id:	51446  

  4. #4

    Standard

    Som info kan jag ju tillägga att servona som rekommenderades (Hitec HS35HD) inte är nåt vidare. Ett efter ett har pajat och nu sitter det D47or runt om hela planet.

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Bra recension!
    Vad är det för kärra din kompis flyger?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Standard

    Det är ett hembygge.

  7. #7
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Ja, tycker jag känner igen den från nån byggtråd...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  8. #8

    Standard

    jag gjorde en liten tråd om samma kärra tidigare.

    Gillar den skarpt, jag tejpar alltid fast huven på den efter ett misslyckat kast där mottagaracken ramlade ur och blev hängande i kabeln, det var lite svårt att landa men det gick

  9. #9
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Länk?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Instämmer i att den är bra. Väldigt roligt att gå ut på baksidan av huset och kasta runt den, och robust är den med. Som nybörjare på motorlöst flygande har det blivit några stallar på låg höjd, och mindre snälla landningar. Inga andra problem än små märken i plasten (jag har gjort en förstärkning på vinginfästningen i förebyggande syfte).

    Jag vet dock inte vad jag gjorde för fel när jag byggde den, min hamnade på 295g =( Får kolla på vad som kan skalas bort, men först måste jag få ner den från trädet den sitter i =)

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    295 g - det var tungt... Visserligen är den något större än Elf men den väger flygklar runt 90 g...
    295 g är väl ungefär vad en fullstor DLG väger.
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    295 g - det var tungt... Visserligen är den något större än Elf men den väger flygklar runt 90 g...
    295 g är väl ungefär vad en fullstor DLG väger.
    Roger
    275 är vad libellen hamnar på normalt, så så högt ligger jag inte.

    Elfen är väl på ca 100cm, libellen är 120, men har rätt hög AR, så jag har för mig vingytan är ungefär samma som på en fullstor DLG.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - du har nog rätt i att vingytan är ovanligt stor för spännvidden på Libellen så även om den inte är riktigt lika stor som på en fullstor DLG så är den ju helt klart avsevärt större än på Elf. Men Elf är nog ändå ovanligt lätt och det är ett mycket elegant bygge. Elf har en vingbelastning på rätt exakt 8 g/kvadratdecimeter medan din ligger runt 13,5--14. Jämförelsevis ligger en Vladimir Models Blade 3.5 runt 11--12 enligt deras datablad. Sen är ju inte vingbelastningen på nåt sätt hela sanningen...
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •