Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Dji Inspire köpa eller icke köpa?

  1. #1

    Standard Dji Inspire köpa eller icke köpa?

    Har tänkt sälja min multirotor jag har i dagsläget och skaffa mig en inspire 1 istället men är lite i valet och kvalet så tänkte vända mig till folket här för lite tips/råd om det verkligen är en inspire jag bör köpa.

    - Är ute efter något som man får upp i luften fort från det att man plockat ur den från sin väska/what ever.
    - Byggd för lång flygtid
    - Räckvidd mellan 1-2km och forfarande ha kontakt med kameran
    - Kunna styra kameran med separat radio då multirotorn kommer användas mer eller mindre enbart för filmning
    - Vill slippa massa kablar/inställningar osv. Visst, uppdatera mjukvaran men vill ha det så underhållsfritt som möjligt
    - Ska finnas antingen med eller som tillbehör (och som inte kostar flera tusen) transportväska så man kan ha den på flyg/undanplockad hemma
    - Gps ett måste
    - Waypoint m.m stort plus
    - Goprokamera/likvärdig är minimum kravet. Allt över det är egentligen bara en bonus om man kan montera men medför en merkostnad då jag måste köpa såna kamera prylar. Gopro finns det ett helt gäng av att använda.

    Detta är mina kritierier. Dji är ju dock duktiga på att ta betalt för sina prylar så som själva inspiren, batterier osv men det är ju också väldigt smidigt att mer eller mindre bara plocka ur och flyga + fyller väl egentligen alla krav jag har. Men med 2 radios, 4-5 batterier så hamnar man ju på 45 tusen ungefär vilket ändå känns på hobbykontot.

  2. #2

    Standard

    Inspire 1 är en ny produkt. Är den färdigutvecklad? Kolla runt om den fortfarande har barnsjukdomar. Man hittar alltid problem om man letar, men som sagt, ny produkt. =) Snabbt googlat på sånt som är vanligt: Lösa ben, batteriproblem, gimbalproblem, IMU-problem osv. Man måste tänka på att mycket är pga fel handhavande.

    Men du har rätt i att DJIs grejer är lättanvända jämfört med Walkera Tali500 och dylika (vad jag har hört och läst av de som har bägge). Jag har själv en DJI Phantom 2 Vision som bara är att ladda och flyga i stort sett.

    Titta på filmer om den är lättuppackad (vet om en på www.helisweden.se som har en).

    Räckvidd... varför ska du plocka upp multirotorn på ett ställe och sedan flyga 2000 meter bort för att filma? =) Du får längre flygtid om du filmar i närheten där du startar, tar ju en stund att flyga 2000 meter bort.

    Hur gör du när den går sönder? Plockar fram din andra Inspire 1 eller skickar iväg den och väntar... eller lagar du själv eller har någon annan att hjläpa dig för en billig peng?

    Inspire 1 har väl redan en 4K-kamera, eller? Jag minns ej. Tror till och med den inte har vansinnes-fisheye som gör alla filmer amatörmässiga.

    Man får vad man betalar för. Ska det dessutom krånglas till med ihopvikbara grejer för att man ska få rum med allt i en liten bil så blir det genast mer som kan gå sönder/krångla. Allt funkar hoppeligen bra när det är nytt. Det ska ju gärna hålla ett tag också, för mycket användning, utan problem. Jag hjälper en firma som flyger med några multicoptrar för ortofoto/punktmoln-fotografering och det är en del underhåll. Senaste problemen: Magneter börjar lossna i motorerna, lager börjar låta, gimbalgrejer glappar mer och mer osv. Dvs kvalitet -> längre livstid.

    45 tusen för att komma igång är en del pengar, men räkna med att det kan bli mer om nåt händer som inte går på garanti.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det finns en som säljer sin för 25000kr på FB, fotografering med radiostyrd helikopter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4

    Standard

    Köpte en på Webhallen för 22000 i veckan (demoex, ej flugen, kunde inte låta bli). Ska flyga första turen idag om det spricker upp, men jag har grävt väldigt mkt om denna produkt (och andra), och jag har svårt att föreställa mig mer "bang for the buck". Ser man till de krav du ställer på din maskin känns I1:an mer eller mindre skräddarsydd, bortsett från att den inte flyger waypoints (ännu).

    Det man ska ha med sig är att det finns väldigt många produkter som gör något av det som Inspire gör och bättre. Men få, om någon som gör allt som Inspire gör till samma pris. En kompis till mig har en S900 och en S1000, och han har sett mkt på nätet vad man klarar av med en I1:a, och nej, inte samma kvalitet som med en kamera för 20 tusen... men i hans ögon är skillnaden lite för liten för att han ska vara helt nöjd med att ha flygmaskiner som kostar 3-4 ggr så mkt en Inspire, som definitivt inte levererar 3-4 ggr bättre material.

    Min slutsats är denna:
    - Behöver du en proffsrigg där det levererade materialet ska kunna ha avsevärt bättre kvalitet än GoPro, köp inte en Inspire. För även om den har en rektangulär lins och du slipper fisheye-perspektivet från GoPro så är det fortfarande avsevärt mindre lins och lägre bitrate än en Canon 5D / Panasonic GH4.
    - Är du kunnig i program som Photoshop, Lightroom, och kan förbättra video och foton på ett proffsigt sätt, klarar du dig med en Inspire.
    - Som Ålänning skriver ovan är detta fortfarande en ny produkt. Det innebär barnsjukdomar. Så man behöver nog vara på sin vakt lite. Och det har rapporterats om flyaways som inte kunnat förklaras. Detta gjorde att jag tvekade.
    - Samtidigt är det uppenbart att det är DJIs nya flaggskepp. Inte sett till pris utan till fokus. De verkar investera mkt i denna produkt då den riktar sig till en så oerhört mkt större kundgrupp än S-serien då du slipper väldigt mkt inställningar etc. Detta gör att de ser en enorm potential i produkten och verker utvecka den därefter. Så jag tror att vi endast sett en bråkdel av vad den klarar av idag.
    - Walkera släpper ju inom kort en klon på Inspire:n kallad "Voyager" som ska vara en billigare variant men som ska ha liknande specs. Det som jag har svårt med Walkera är att de förefaller ha haft problem med deras FC samt generella kvalitetsproblem, där tror jag DJI är bättre. Men prislappen å andra sidan blir väldigt mkt läggre, då kanske den är ett alternativ.

    https://www.youtube.com/watch?v=AzGO6WlM_5M

    Summa summarum: för ca 30.000 med HD-livefeed, uppfällbara landningsställ (så du slipper filma landningsställ), och som framförallt kan flyga ett par minuter efter att du öppnat lådan är något jag inte sett på marknaden just nu. Å andra sidan, utvecklingen springer fram just nu, och om bara några månader kanske läget är ett annat. Så har man tid att ha is i magen har man nog många tusenlappar att tjäna.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Eh, du kan komma tillbaka när du flugit den och recensera. Har själv flugit med min okto idag och var tre km bort som längst sittande i en varm bil upptäckte gårdar och marker jag inte visste om tidigare. Och en jäkla hård vind på det. Klara i1 det skall jag ha en.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Massa bra text..
    Det fanns/finns fortfarande en del barnsjukdomar men känns också att då det inte är en leksak som vem som helst köper så är forumen fyllda av folk som vill utveckla och göra maskinen så bra den kan = mycket hjälp finns av kunnigt folk.

    Räckvidden är egentligen mest för att möjligheten ska finnas beroende på vart man är i världen och flyger. 1 km är ju trots allt rätt så långt bort men känns samtidigt som om maxgränsen på sakerna ligger på 1 km så kanske man börjar få problem redan vid 7-800m. Ligger däremot gränsen på 2km så är 1 km inga problem om du förstår hur jag menar =)

    Ihopvikbar samt viktigt med en bra transportväska är dels för att kunna ha maskinen med på flyg men även kunna ha den ordentligt packad (och inte ta upp allt för mycket plats) i bilen på div långresor. Har en bil byggd för jorden-runt resor och planerar en hel del 1-2-6 månaders resor och då är det viktigt att utrustningen är välpackad då det inte direkt är fina motorvägar man åker på men även att den inte tar upp halva bilens packningsutrymme.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Arne_Anka Visa inlägg
    Massa mer bra text
    Jäkla skit att man inte såg att dom hade en sån till salu förra veckan då =)

    Har kollat på s900/1000 också men av någon anledning så har jag inte riktigt fastnat för en sån. Vet inte om det är pga mer kostnaderna som tillkommer i att köpa ny systemkamera m.m eller vad det kan vara.

    Kommer inte jobba med maskinen på något sätt utan det är enbart för hobbybruk men med fokus på stabilitet och bra filmer helt enkelt.

    Klart man alltid kan vänta då det säkert tagit något mer kliv om någon månad men samtidigt, om jag väntar 6 månader så har det säkert kommit något bättre, 12 månader något ytterligare bättre osv. Ska man tänka så får man ju aldrig köpa leksaker till sig själv ju =)

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Eh, du kan komma tillbaka när du flugit den och recensera. Har själv flugit med min okto idag och var tre km bort som längst sittande i en varm bil upptäckte gårdar och marker jag inte visste om tidigare. Och en jäkla hård vind på det. Klara i1 det skall jag ha en.
    Vad är det du flyger? Vet att jag läst det någonstans men kommer inte riktigt ihåg just nu.

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heurlin Visa inlägg
    Jäkla skit att man inte såg att dom hade en sån till salu förra veckan då =)

    Har kollat på s900/1000 också men av någon anledning så har jag inte riktigt fastnat för en sån. Vet inte om det är pga mer kostnaderna som tillkommer i att köpa ny systemkamera m.m eller vad det kan vara.

    Kommer inte jobba med maskinen på något sätt utan det är enbart för hobbybruk men med fokus på stabilitet och bra filmer helt enkelt.

    Klart man alltid kan vänta då det säkert tagit något mer kliv om någon månad men samtidigt, om jag väntar 6 månader så har det säkert kommit något bättre, 12 månader något ytterligare bättre osv. Ska man tänka så får man ju aldrig köpa leksaker till sig själv ju =)
    Var ute och flög idag, måste erkänna att det var lite nervöst, jag har aldrig flugit en så dyr multikopter tidigare.

    Första intryck:
    - Kompetent. Snabb som attan (> 80 km/h enligt vissa). Men kontrollerbar. Inte ettrig. När du är i GPS mode.
    - Tappade ganska mkt GPS-kontakt, och då stod jag upp på ett berg och flög med fri sikt 360 grader. Inga problem att flyga utan GPS, men man hade gärna sett att man fick en varning i form av ljud, speciellt om man är långt ut. Detta är ett känt problem som kommer att åtgärdes (inte samma problem i versionen innan tydligen).
    - Tog endast bilder, ingen video, och jag kan varmt rekommendera att man är bra på photoshop/lightroom eller liknande. Om inte, lär dig, du kommer uppskatta det.
    - Väskan som medföljer är riktigt bra. Finns säkert bättre, men att lägga 4000 känns inte alls motiverat, köper hellre 2 st extra batterier.
    - Appen där du kan ser kameran och kan styra allt fungerar även den riktigt riktigt bra. Jämfört med min polares S1000 med en liten skärm och några siffror känns detta ljusår före.

    Har kollat lite på S900 också, men vet inte. Dels känns det som att det tar lång tid att få den startklar. allt ska trimmas in. Svår att transportera. Plus att jag tror det lätt blir problem när man ska integrera saker från olika märken; kamera, sändare, drönare. För Inspiren är det bara iPad:en som är av annat fabrikat, och dessa lirar verkligen bra tillsammans. Men det är bara högst personliga åsikter.

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Eh, du kan komma tillbaka när du flugit den och recensera. Har själv flugit med min okto idag och var tre km bort som längst sittande i en varm bil upptäckte gårdar och marker jag inte visste om tidigare. Och en jäkla hård vind på det. Klara i1 det skall jag ha en.
    Rekordet än så länge är drygt 11 kilometer. Med bibehållen videolänk. Men då med moddade antenner och över vatten.

    https://www.youtube.com/watch?v=CGk8sCkaCx0

  11. #11

    Standard

    Bild från dagens flygning, inte särskilt bra, men fokuserade inget på kamerainställningar alls, bara tryckte av lite. Glömde dessutom ND-filtret...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sthlm lowres.jpg 
Visningar:	135 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	51479
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Sthlm.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	51478  

  12. #12

    Standard

    Antar att du har senaste firmwaren? Kan du stänga av max höjd/längd man läst om iochmed senaste uppdateringen.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Min senaste bild, nyligen tagen.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1 natt.JPG 
Visningar:	102 
Storlek:	170,5 KB 
Id:	51480  
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Med i1?

    Citat Ursprungligen postat av Arne_Anka Visa inlägg
    Rekordet än så länge är drygt 11 kilometer. Med bibehållen videolänk. Men då med moddade antenner och över vatten.

    https://www.youtube.com/watch?v=CGk8sCkaCx0
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Heurlin Visa inlägg
    Antar att du har senaste firmwaren? Kan du stänga av max höjd/längd man läst om iochmed senaste uppdateringen.
    Japp, senaste. Har ingen maxhöjd inställd, men som sagt, var inte så långt ut.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Med i1?
    Ja. Men som sagt, med moddade antenner, kolla i början av klippet ser man dem.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Min senaste bild, nyligen tagen.
    Är det ditt sätt att säga att min var ungeför lika bra som din...? Du har säkert rätt, vet att jag har en massa att lära

  18. #18
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Passa dig så det inte blir en fly away, vilket är ett känt problem för inspire. Och det skall tydligen inte hjälpa med att slå över till manuellt för att få tillbaka kontrollen, så håll dig nära och då går det säkert bra.

    Skulle nog kunna säga att jag är startklar inom en minut med minst 7 sat. Så det argumentet biter inte på mig, visst är det kul med nya leksaker, men spara tro tills du vet och flyg lite mer med i1 och kom med faktiska kommentarer om dina framsteg och motgångar, det skall bli roligt att läsa.
    Ken


    Citat Ursprungligen postat av Arne_Anka Visa inlägg
    Var ute och flög idag, måste erkänna att det var lite nervöst, jag har aldrig flugit en så dyr multikopter tidigare.

    Första intryck:
    - Kompetent. Snabb som attan (> 80 km/h enligt vissa). Men kontrollerbar. Inte ettrig. När du är i GPS mode.
    - Tappade ganska mkt GPS-kontakt, och då stod jag upp på ett berg och flög med fri sikt 360 grader. Inga problem att flyga utan GPS, men man hade gärna sett att man fick en varning i form av ljud, speciellt om man är långt ut. Detta är ett känt problem som kommer att åtgärdes (inte samma problem i versionen innan tydligen).
    - Tog endast bilder, ingen video, och jag kan varmt rekommendera att man är bra på photoshop/lightroom eller liknande. Om inte, lär dig, du kommer uppskatta det.
    - Väskan som medföljer är riktigt bra. Finns säkert bättre, men att lägga 4000 känns inte alls motiverat, köper hellre 2 st extra batterier.
    - Appen där du kan ser kameran och kan styra allt fungerar även den riktigt riktigt bra. Jämfört med min polares S1000 med en liten skärm och några siffror känns detta ljusår före.





    Har kollat lite på S900 också, men vet inte. Dels känns det som att det tar lång tid att få den startklar. allt ska trimmas in. Svår att transportera. Plus att jag tror det lätt blir problem när man ska integrera saker från olika märken; kamera, sändare, drönare. För Inspiren är det bara iPad:en som är av annat fabrikat, och dessa lirar verkligen bra tillsammans. Men det är bara högst personliga åsikter.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #19

    Standard

    ND-filter är väl ett måste om man ska flyga inspire dagtid? Kan förstå känslan. Vet när jag köpte min första för 2,5 år sen eller så när gimbaler fortfarande kostade 4500:- osv och körde upp den första gången själv och skiten gick åt fel håll mot vad jag trodde den skulle gå och i panik körde ännu fortare åt det hållet i hopp om att den skulle komma tillbaks och kraschade in i ett träd 25m upp i luften och sen såg hela paketet falla ner mellan trädgrenarna.

    Lutar mer och mer åt inspire hållet ju mer man läser om olika maskiner och kollar priserna..

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Passa dig så det inte blir en fly away, vilket är ett känt problem för inspire. Och det skall tydligen inte hjälpa med att slå över till manuellt för att få tillbaka kontrollen, så håll dig nära och då går det säkert bra.

    Skulle nog kunna säga att jag är startklar inom en minut med minst 7 sat. Så det argumentet biter inte på mig, visst är det kul med nya leksaker, men spara tro tills du vet och flyg lite mer med i1 och kom med faktiska kommentarer om dina framsteg och motgångar, det skall bli roligt att läsa.
    Ken
    Jag kan bara uttala mig baserat på vad jag sett, och min kompis S1000 är inte klar på någon minut. Det är inget jag tror. Han har själv funderat på att skaffa I1an just därför.

    Vidare har jag aldrig påstått att jag kan en massa. Det jag lärt mig har jag läst, klämt och känt, jämfört med andra. Men jag är glad att flera delar med sig av vad de lärt sig, utan att de nödvändigtvis flugit just den modellen tusentals timmar. Heurlin frågade frågor, och verkar inte vara så många här med erfarenhet av just I1, så jag svarade. Förstår inte varför du behöver vara dryg. Om du har en rigg som är långt mkt bättre än Inspiren, perfekt, kul för dig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •