Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: CNC bygge modell större

  1. #1
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard CNC bygge modell större

    Ja nu när isjakten inte tar upp varje sekund av mina vakna timmar så kändes det lite tomt.

    Jag vet att jag vill göra en del större modeller så min första tanke var att låta ett företag göra de större jobben och sedan köpa en mindre cnc maskin. Men efter att ha gjort en grov kostnadsberäkning och sett kakakmannens cnc bygge så bestämde jag mig i höstats att jag nog ska försöka bygga en egen.
    Så då var det ju bara frågan hur jag skulle bygga den. Som vanligt så spårade det hela ur lite så den gick ifrån att vara väldigt lik kajakmannens cnc till detta ni kan se idag.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150101_221016.jpg 
Visningar:	457 
Storlek:	80,0 KB 
Id:	51482

    Jag börjar med 3 axlar men målet är 5 axlar om ett år eller två. Annars så är det Nema 34 (1600oz/in) på alla axlar. Fräs ytan är 250x120x60cm. Vilket styrkort det blir vet jag inte än men kravet är en usb port. Det lutar dock åt planet-cnc CNC USB controller Mk3.

    Alla lager kommer ifrån JBcnc.se och remhjul samt remmar kommer ifrån www.beltingonline.com

    Dagens arbete har mest bestått av att borra och gänga hål närmare 64st för att vara exakt.
    Eftersom vi har en vattenskärare på jobbet så har jag gjort det lätt för mig så alla plåt detaljer har skurits ut.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150328_214512.jpg 
Visningar:	447 
Storlek:	79,8 KB 
Id:	51483Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150328_214546.jpg 
Visningar:	356 
Storlek:	76,1 KB 
Id:	51484
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Intressant, detta kommer följas hängivet....

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Nice. Hur går det med bygget

    MVH, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Roligt att ni tycker det är intressant.

    Jodå, dagens arbete blev att flytta ramen till hobbylokalen. Det gick bra med två pallyftare det är ju trotts allt en 320kg klump. Efter det så blev det lite omdesignande och kanaler till kabelkedjorna.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Bygget går framåt. Det är en faslig massa borrande och gängande.
    Jag fick lite problem med lagerbockarna för Z axeln. Jag hade först tänkt att borra bort M6 gängan i lagerbockarna men det visade sig att de var härdade och ett vanligt borr repade ju inte ens ytan. Det fick bli M5 skruv istället och sätta i gänginsatser i stål plattan då jag tyvärr redan hade gängat den för M6.
    Både lådbalken till Y axeln och u balken till Z axeln fick jag lämna bort för planslipning så där försvann det en del dagar.
    Men nu jäklar är jag på gång igen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150509_212638.jpg 
Visningar:	286 
Storlek:	88,8 KB 
Id:	52264Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150509_212739.jpg 
Visningar:	320 
Storlek:	88,6 KB 
Id:	52265
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Snyggt bygge som Faan. En sk som jag reflekterar över är att din x-axel (axel på bredden med stegmotor och som vandrar på kuggremmar eller kuggstänger) har ett litet kuggremshjul på stegmotorn och ett lite större på axeln. Jag har samma samma princip på min x-axel och såhär i efterhand hade jag velat ha en anna utväxling men kan inte ha mindre drev på motorn eller större på axeln då det isåfall tar i undersidan av fräsbordet. Du har kanske räknat bättre på dina utväxlingar än vad jag gjorde. På min fräs gör detta att har för dålig upplösning på x-axeln. Set att förklara i text
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #7
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Jag har ett 18 hjul på motorn och 60 på axeln men sedan har jag bara 18 hjul ute vid remmarna. Jag hoppas på att det ska räcka för jag vill inte ha mer remmar än nödvändigt på motor sidan. Men jag har gott om plats ifall det skulle bli nödvändigt.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  8. #8
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    Lång ledigt men ändå får man inte så mycket tid över? Lite färg och montering hann jag med. Nu ska den bara skruvas fast i golvet och finjusteras. Annars så är det bara ett elskåp och styrkort kvar att inhandla.
    Jag har däremot lite svårt att välja var för material jag ska ha som fräsbädd. Antingen 22mm MDF skiva eller 6mm stål fast 12mm aluminium vore trevligast men ack så dyrt
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150517_202102.jpg 
Visningar:	269 
Storlek:	85,5 KB 
Id:	52369
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  9. #9
    JBs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    168
    Jobb
    Arcam AB
    Klubb
    Kungsbacka MFK

    Standard

    Jag använder 22 mm MDF. Det är förlåtande för fräsen när man kör lite för djupt. Lätt och billigt att byta med jämna mellanrum.
    Har även gjort en plåtbalja med ett maskinskruvstycket i mitten för att kunna köra med kylmedel när jag fräser 3D i aluminium.

    //
    Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •