Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SimonK = vad?

  1. #1

    Standard SimonK = vad?

    Hej!

    Har förstått följande, rätt mig om jag har fel:
    Simon K (minns ej efternamnet) är en snubbe (SimonK på RCGroups) som rensat eller gjort egen kod (Firmware) till ESCs som plockar bort allt bjäfs man inte vill ha för bland annat multirotorer (även till tex bil har jag förstått). Som tex CutOff är helt avstängt. Och en del annat. Dvs allt är gjort för att ESCen ska få arbeta så snabbt som möjligt utan evaluerande tröga funktioner. Detta ger snabbare respons.

    Och en fråga jag har nu... hur vet man om en ESC har fått SimonK inkört? Märker man det på pipljuden om man kör tex max-min programmering och lämnar throttlen kvar i max-läget för att lyssna vidare (piper nog, men inte så mycket som det borde om det var vanligt firmware tycker jag!?)? Jag har 18 3DRobotics ESCs som lär ska vara SimonK-kodade. Men efter jag hade hört att en större batch ESCs gått ut från 3DRobotics under sensommaren 2013 utan SimonK-firmware'n fast det står så på dem, så vill jag ju gärna testa.

    Så mycket mer vet jag inte om SimonK-firmwares... :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    Nån som vet hur man kan testa om man har SimonK inkört på en ESC eller inte?

    Jag har en teori... om man lägger dem i programmeringsläge, då börjar de ju pipa och berätta vilka settings ESCen har. Som tex Brake, Cutoff, Li/Ni, Timing, Startup, osv. Men med SimonK är flera av dessa borttagna och således borde det "pipa kortare stund" om man förenklar förfarandet. För så gör en ESC för mig som det "booorde" vara SimonK på, fast det inte står (beg ESC så jag vet inte). Det är bara två-tre inställningar, sen börjar allt om.

    Orsaken: En bekant köpte en octa från 3DRobotics med 3DRobotics ESCs år 2013 i augusti och i de månaderna så verkar SimonK-firmwaren missats att ha körts in, så fast det är tryckt text på ESCarna att de är SimonK'ade, så är det inte det. Vill bara kolla.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3
    magnusvrs avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    161
    Jobb
    Servertekniker
    Klubb
    MFK Viking

    Standard

    Hej!

    Poängen med SimonK är dels att de stänger av LiPo Cutoff, men framför allt, den stora saken: Högre refreshrate. Ett standard fartreglage kommunicerar på (jag vet inte, 50-100Hz?), medans SimonK kör på 400 (eller 490Hz? Teoretiskt max för frekvensen är 500Hz).
    På ett flygplan spelar det ingen roll, men på en multikopter som lever på att hålla propellrarna i exakt rätt hastighet, så gör det stor skillnad. Den kan mycket snabbare justera hastigheten och det är högst märkbart. Den blir mycket lugnare, skuttar mindre, känns med exakt.
    https://www.youtube.com/watch?featur...&v=FLKIOPbXVnM

    Ni kan kanske testa genom att göra ungefär som i klippet ovan?

    Edit: Jag hade själv vanliga på min stora Octo, och fick kämpa lite med att stå still och hovra. Sedan bytte jag till HK Afro och skillnaden var enorm. Den var helt stilla när an hovrade, som smör istället för gelé.

    /M

  4. #4

    Standard

    Hehe, skoj test. =) Men det känns som ett hästjobb på det sättet att gå igenom 28 ESCar som redan är monterade. ;-)

    Ni som har lite vana av ESCar, tror ni inte det borde gå att "lyssna" sig till om det är SimonK eller inte?
    Alltså: På med sändare, full throttle, koppla i ack så ESC och motor för ström. Då piper en ESC typ på
    följande sätt: Först en "intro-pip", sen max-läge, sen musik att den går in i programmeringsläget och
    sen kommer det en lång följd av olika parametrar och deras inställningar. Tar en stund. Jag reagerade
    på att en ESC som borde ha SimonK bara pep några inställningar sen började den om. Tänker jag rätt?
    Det är bara att koppla ur en kabel per ESC och koppla in i en annan mottagare som jag testar med.
    Lätt gjort.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Ingen som vet hur ett SimonK-ESC ska låta i "beep mode"/programming mode?
    Tänkte det kunde vara ett lätt sätt ta reda på det...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •