Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kortslutning men var?

  1. #1

    Question Kortslutning men var?

    Har en Q450 med intergrerad pcb platta. Eftersom ett par av kablarna från fartreglagen satt löst efter en tidigare krash lödde jag fast dom - tyvärr gjorde jag misstaget att sätta fel polaritet och när jag kopplade in acket så poffade det till, och ja nu är quadden stendöd.

    Undrar vad det är som nu är trasigt? Är det kontrollerkortet eler fartreglaget? Förslag på åtgärd?
    Extrem otur nu när det är påsk och man ville ut och flyga, well shit happends...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	49725.jpg 
Visningar:	60 
Storlek:	113,3 KB 
Id:	51535

  2. #2

    Standard

    Har du tur är det "bara" det reglaget som du lödde fel som gick, eventuellt även någon kopparbana på ditt PCB.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Kan kk kortet ha gått sönder? och kan jag haft så tur att bara pcb kortet är trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Har du tur är det "bara" det reglaget som du lödde fel som gick, eventuellt även någon kopparbana på ditt PCB.
    /Jonas

  4. #4

    Standard

    Om du har ett KK2 och fartreglaget du kopplade fel var motor 1 kan kortet tagit skada.
    Men att veta är att mäta, så anslut allt separat och kontrollera att allt fungerar innan du kopplar ihop det igen.
    / Jonas

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om du har ett KK2 och fartreglaget du kopplade fel var motor 1 kan kortet tagit skada.
    Men att veta är att mäta, så anslut allt separat och kontrollera att allt fungerar innan du kopplar ihop det igen.
    / Jonas

    tänkte göra det med fartreglagen för det är ju enkelt men hur gör jag med kk:t? Hur testar man det utan att ha en fungerande quad?

    Och japp det är ett kk2 hobbykings egna.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Om du har ett KK2 och fartreglaget du kopplade fel var motor 1 kan kortet tagit skada.
    Men att veta är att mäta, så anslut allt separat och kontrollera att allt fungerar innan du kopplar ihop det igen.
    / Jonas
    Det var 2st fartreglage som gått sönder, beställt detta och ny pcb-platta, men hur kontrollerar man kk kortet?

  7. #7

    Standard

    Är det ett KK2 kan du antingen koppla 5V till röd och svart för motor 1 eller ansluta den till datorn via USBASP, tänder displayen och den svarar på knapparna borde det fungera, hade du batteriet kopplat till koret för att få lågspänningslarm kan den porten vara grillad.
    Är det någon annan flygkontroller borde den gå att verifiera genom att koppla in den till datorn.

    /Jonas

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Är det ett KK2 kan du antingen koppla 5V till röd och svart för motor 1 eller ansluta den till datorn via USBASP, tänder displayen och den svarar på knapparna borde det fungera, hade du batteriet kopplat till koret för att få lågspänningslarm kan den porten vara grillad.
    Är det någon annan flygkontroller borde den gå att verifiera genom att koppla in den till datorn.

    /Jonas

    Tacksam för svaren Jonas! Inväntar fartreglagen så ser jag enkelt om kk2 funkar. Återkommer om så behövs, trevlig fortsättning på påsken!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •