Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Polisen och Kustbevakningens drönare

  1. #1

    Standard Polisen och Kustbevakningens drönare

    http://www.idg.se/2.1085/1.619750/po...att-jaga-bovar

    Upphandlingsavtalet på polisens hemsida

    https://polisen.se/PageFiles/566755/...09.5322014.pdf

    Och en kopia är sparad om det tas bort...


    Detta kommer bli intressant då de garanterat skall användas för att kunna indentifiera folk från ovan, något som länsstyrelse och datainspektion ej tillåter

    Troligen kommer merparten av flygningarna ske i områden som vi andra undviker pga säkerhet och regler.


    Så frågan som återstår är:

    Hur mycket undantag kommer tas fram?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - den frågan är intressant. Skall dessa farkoster kunna användas professionellt och inte minst av polis, brandkår och kustbevakning så måste det rimligen bli nån form av omtolkning av kameraövervakningslagen. Även andra kommersiella företag måste ju vara mer eller mindre lamslagna i en stor del av sin tänkbara verksamhet med den tolkning som finns idag.
    Roger

  3. #3
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Undrar vilka frekvenser de skall använda sig av, 5.8 känns rätt meningslös i deras syfte. Jag förföljer en bil som svänger runt hörnet och där försvann videolänken.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  4. #4
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Men sedan tycker jag att den vikten är liten för en fullutrustad övervakningsmaskin med switchningar mellan olika kameror och zoomfunktioner, samt att den skall kunna flygas i alla väder. Det verkar inte som om de vet vad de behöver, utan sneglat på Phantom. Eftesom företaget som säljer dessa till polisen skall ha sålt till annan myndighet tidigare och dessa använts av dem i minst 100h, kan jag säga att då blir urvalet mycket begränsat, det är en parantes som man tar med när man redan bestämt sig och vill sortera bort övriga.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Standard

    Beror lite vilken sida av 7 kg Kategori 1B

    Obemannade luftfartyg med en maximal startvikt på mer än 1,5 kg men mindre än eller lika med 7 kg

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg

  7. #7

    Standard

    Så sant så - det betyder att de begränsar sig ännu mer om de går ner 1 kategori, vilket knappast är troligt, men man vet ju aldrig hur logiken fungerar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    [QUO
    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Detta kommer bli intressant då de garanterat skall användas för att kunna indentifiera folk från ovan, något som länsstyrelse och datainspektion ej tillåter

    Troligen kommer merparten av flygningarna ske i områden som vi andra undviker pga säkerhet och regler.


    Så frågan som återstår är:

    Hur mycket undantag kommer tas fram?
    Polisen har redan undantag för trafikövervakning och för att förebygga brott i lagen och om det är från en drönare, polishelikopter, bil eller fast monterad spelar ingen roll.

  9. #9

    Standard

    Det roliga blir om det är någon som kommer kunna sälja sina system och utbilda polis etc då de måste ta betalt för lektioner och annat och då krävs det tillstånd, vilket man inte får i Sverige haha =)

  10. #10

    Standard

    Det är inte några problem. Polisen åker ofta utomlands för att få utbildning.

  11. #11

    Standard

    Ja varför gynna Sveriges företagare när man kan gynna andra länders

  12. #12

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Visst går det testa och träna UAS bortom LOS i Sverige: http://www2.testcenter.se/index.php/...g/uas-provning

  13. #13

    Standard

    Anbuden uppfyllde inte samtliga krav.

    http://www.idg.se/2.1085/1.628283/po...s-pa-framtiden

    Föga förvånat
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  14. #14

    Standard

    Vi uppdaterar lite:

    Det blev tydligen Saab som skall bygga drönare åt polisen

    http://www.idg.se/2.1085/1.639597/saab-dronare

    Var de som kunde uppfylla kraven som Polisen satte upp tidigare ?
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har de fört en upphandling vid sidan av den ursprungliga?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  16. #16
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Har de fört en upphandling vid sidan av den ursprungliga?
    Det var sex sökande från början, tydligen med brister på kvalitén hos flera av anbuden. Man fick chansen att förbättra sig och fem svarade med nya eller förbättrade anbud. Saab vann på bäst pris för utrustningen och utbildningspaketet som polisen och kustbevakningen ska kunna träna och utvärdera användningen av drönare med.

  18. #18

    Standard

    Bra info där IngemarTH, tack för din input.

    Det skall bli spännande och se om polisen kommer åka någon form av gräddfil vad de får eller inte får göra vad gäller flygningar nu när det är en het potatis med tex Bromma.

    Flera av deras punkter är mindre bra, tex övervakning av demonstrationer som bryter mot lagar och regler i flera steg.

    Filma på allmän plats, flyga i bebyggda områden, flyga i CTR-zoner.


    Hur som helst så lär de komma upp i Luften...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  19. #19

    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    34
    Klubb
    MFK Skvadern, Sundsvall

    Standard

    Jag tyckte det skulle vara roligt att veta mer i detalj vad för flygmaskin SAAB kan erbjuda. Så jag begärde ut SAABs anbud från upphandlingen från Polisen.
    Tyvärr blev det grisnit på den. Fick först ut ett dokument där allt (inte numreringen av bilagorna, den var inte hemlig) var överstruket med svart. Efter överklagan fick jag ett utförligt juridiskt svar med stöd för varför alla handlingar är sekretessbelagda .

    Men tydligen kan man överklaga ännu en nivå. Om jag nu orkar göra det för att veta vilka propellerstorlek och batteristorlek de flyger med .

  20. #20
    Killenheladagens avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    1 394
    Jobb
    INtT.Licensierad Personlig Tränare
    Klubb
    söker efter klubb el sällskap

    Standard

    Haha, om myndigheterna får ett haveri med sina "drönare" (en drönare är för mig en insekt alt usa:s flygande dödsmaskiner)så skulle det vara extremt skoj om man hann dit först och glömde ringa polisen , vem skulle inte vilja ha statens multikopter, kan tänka mig att det sitter rätt skojiga kameror och mikrofoner däri!

    Vet någon om de tänker köra klassisk 4-rotor-setup?
    Känns spontant som de begränsar sig kraftigt med det, om de skulle ha någon form av VTOL med trust-vectoring så de skulle ändra mellan "helikopterläge" och flygplanläge med en del spännvidd i vingen skulle de få mer kapacitet ur farkosterna och mycket längre flygtid. Dock blir de väl mer väderkänsliga... jag tror det kommer bli rätt många olika modeller inom de olika branscherna inom rättsväsendet om de vet vad de gör. .....känns spontant som Ni alla skulle kunna bygga bättre alternativ..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •