Flygakademien STPLN är ett pilotprojekt under sommarren 2015 där 10 ungdomar under 8 workshops lär sig konstruera och flyga radiostyrda flygplan av foamboard.
Vi träffas 1-2 gånger i veckan på Fabriken/STPLN där teori och praktiskt bygge varvas med flyglektioner i RC simulator. Förlagan till det här projektet är MESA RCFF


Alla får bygga vars sitt flygplan från grunden och lära sig hur och varför det flyger samt man får lära sig att lyfta, flyga och landa planet.
Under kursen får vi besök av rutinerade RC hobby-entusiaster som demonstrerar sina egna designer och visar bredden inom den luftburna RC hobbyn.

Vi riktar oss till ungdomar i högstadiet och gymnasiet och inga förkunskaper krävs, däremot är det viktigt att man åtminstone kan närvara 75% av tillfällena under sommaren 2015.


Första bygg och flyg kursen blir i Juni.
Anmäl er genom att PMa mig.
Infomöte på STPLN 29 april kl 19.
Stapelbäddsgatan 3, 211 19 Malmö

Parallellt har vi öppen verkstad en gång i veckan under sommaren.
Alla är välkomna, oavsett ålder.
Vi hjälps åt att laga plan, få rätt på radioinställningar, felsöker, experimenterar, har skoj. Ingen teori, bara bygge.

Under hösten åker vi även ut till skolor i Malmö och har endagsworkshops.

För närvarande har projektet enbart delvis finansiering. Vi har lokal och personal, maskiner och verktyg.
Jag, Radek Rembowski arbetar heltid med att etablera det här projektet, som jag hoppas fortsätter efter provomgången i 2015.
Tanken är att det ska vara gratis för ungdomarna att bygga sitt plan när de går kursen. Föräldrarnas ekonomi ska inte sätta stopp för en blivande flygingeniör.

På sikt är det tänkt att finansieringen ska ordnas genom bidrag från fonder, samt sponsring från tillverkare med fram tills att det är ordnat behöver vi hjälp med följande inför sommarkursen

Donationer i pengar eller följande prylar.

Foamboard,
smältlim,
hobbyplywood 1mm,
skjutstänger och annat småkrafs
servon 9g,
ESC 10-20A,
motorer (blue wonder 24g, eller lite större, minst 1200kv),
mottagare,
sändare,
lipo batterier 3s 1400-2200mAh
Imax laddare.
Simulator-dator
+ allt annat som kan framkalla en kreativ uppfinnaranda i en högstadieelev.