Ang samma tillverkare till flera märken är vad man brukar kalla för binning. Samma princip används inom samma företag som tex Intel. Tillverkar mängder med chip men olika blir olika bra så de sorteras efter prestanda brandas och skeppas efter funktion och/eller kvalitet.

Annat exempel är paneltillverkaren som tillverkar de 2560x1440 IPS paneler som är i Apple Cinemadisplay och Apple iMac, Apple accepterar bara A++ sorteringen, medan de koreanska skärmarna Catleap och liknande använder sig av A+ sorteringen, dvs man kan inte se skillnad på bilden med blotta ögat men betalar en del skillnad i pris.

När det kommer till motorerna vet jag inte hur deras binningprocess ser ut men utöver gjutgodset kan jag gott tänka mig att det väljs olika lager för olika tillverkare och olika material till förgasare, nålar etc.

Utan att ha granska fler motorer av samma märke från samma fabrik, så är en kvalificerad gissning att det är närapå identiskt gods men allt från efterarbete till individuella komponenter borde kunna skilja en del.

Sedan finns det tillfällen där tillverkningstekniken är så bra att man får fler högkvalitativa produkter än vad som var planerat (normalt är att man scrappar de som inte når upp till förväntningarna och man får en del spill), detta resulterar i att de som skulle köpa "lågkvalitativt" får bättre kvalitet än de egentligen hade beställt och man kan få gyllene högpresterande produkter till kinapriser. Men det är lotto.