Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: DJI Naza IOC

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard DJI Naza IOC

    IOC funktionen i naza systemen, har 3 lägen, off - home lock - course lock

    har jag förstått det hela korrekt om jag förklarar så här:
    aktiverar jag home lock så är detta i princip samma funktions om return to home dvs den flyger närmsta vägen tillbaka (om den landar vet jag ej)

    course lock så flyger den samma väg tillbaka som den flugit när den flög iväg? typ som när man spolar tillbaka det man spelat in? (vet inte om den landar här heller)

    eller man måste dra i spakarna på nå vis o ovanstående förklaringar för det ska fungera? eller de räcker med ändra på switchen på sändaren som jag aktiverat denna funktion på ?

  2. #2

    Standard

    De här funktionerna är till för att filma, de ändrar hur multirotorn reagerar på spakarna.

    http://wiki.dji.com/en/index.php/Naz...tation_Control

  3. #3
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Nja det bästa är nog om du testar det lugnt på lite höjd det är inte helt logiskt ,
    Courselock rör sig maskinen i den riktningen den var när du startade från framåt -bakåt oavsett hur den är i yaw axeln och du kan ändra yaw hur du vill , enkelt uttryckt är yaw flytande men maskinen rör sig i en förutbestämt fram -bak

    Du måste hela tiden själv styra den med spakrörelse

    Homelock - drar du spaken mot dig kommer den tillbaka mot dig tex om du tappar orientering hur den ligger


    Varken Courselock eller Homelock landar något själv

    Personligen tycker jag det är mer förvirrande att inte fram är bak osv och använder inte ioc öht men visst i ett nödläge kan det vara användbart
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #4

    Standard

    Är väl alltid bra med olika exempel på hur det fungerar, så jag upprepar på mitt sätt. =)

    Course Lock kräver väl kompass för att fungera, behöver inte GPS. Om du startar med nosen mot norr så är framåt alltid norrut, oavsett hur multicoptern är vriden och hur du själv står vriden med sändaren. Högerspak mot höger så far den åt öster, osv. Praktiskt om du ska filma norrut och vill glida från öst till väst.

    Home Lock utgår från startpunkten. Högerspak framåt är bort från startpunkten. Spaken emot är tillbaks mot startpunkten. Håller du spaken åt höger så cirklar den runt startplatsen åt det högra hållet (medurs), osv.

    Observera att detta inte funkar för nära startplatsen, finns nån minimisträcka du måste vara ifrån startplatsen för att det ska fungera. Dessutom ska du först flyga runt en liten stund så kompassen bättre vet var den är.

    Home Lock kan man ha nytta av när man inte vet vart fram och bak är, dvs slå i IOC Home Lock och så drar du spaken emot dig. Tadaa! Multin kommer mot startplatsen. Ska du filma dig själv och cirklar runt dig med kameran emot dig är Home Lock praktiskt.

    Jag var nyss och flögen Disco med Naza, dock ej testat IOC. Jag blev lite irriterad på hur krånglig Naza är jämfört med tex APM och denna "IOC"-funktion, så det får bli nån annan gång. Om du testar, skriv ner hur du gjorde. Jag har en switch som ställerde olika IOC-lägena, men i vilket läge kan man använda dem och hur programmerar man in riktningen och positionen osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    268
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemlös

    Standard

    ahh tackar för svaren och förklaringarna men de där struntar jag i ... de lät mer komplicerat än det gör nytta för min del.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •