Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: ladda 12 volts bilbatteri från den egna bilens ciggaretuttag

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard ladda 12 volts bilbatteri från den egna bilens ciggaretuttag

    Kan man och finns det laddare som man kopplar till ciguttaget i bilen för att ladda ett extra bilbatteri i skuffen?Har en Toyota med ciguttag i skuffen.
    Klarar generatorn att ladda ett extra bilbatteri och finns det sådana laddare?
    Tacksam för svar
    Tobbe

  2. #2

    Standard

    Eftersom det troligen är ganska tunna kablar fram till uttaget i skuffen är det inte att rekommendera då laddstömmen kan bli ganska hög.
    Är det ett separat bilbatteri du vill ladda eller vilken typ av batteri är det du vill ladda?

    /Jonas

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan ju ladda blybatteriet med samma typ av laddare som vi laddar våra LiPo-batterier med och då kan du ju dessutom begränsa laddströmmen så jag ser egentligen inte bekymret - annat än att uttaget antagligen blir strömlöst när du slår av tändningen. Och då måste du manuellt dra igång laddningen av acken igen. För på nåt sätt så bör du nog begränsa laddströmmen p g a att kablarna till ladduttaget inte är speciellt grova.
    Roger

  4. #4


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Kolla hur dom löst det i husvagnar. Vet att Ctek har nån lösning för dubbla batterier.
    Sen att du kan använda cigguttaget i skuffen vet jag inte, det är nog avsäkrat 10 eller 15A och frågan är om det räcker.
    Annars går det ju att använda valfri RC-laddare som klarar blybatterier, då kan du ju ställa laddströmmern lagom så att cigguttaget klarar det.

  5. #5

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Den idén anammade jag nån gång på 80-talet med min Volvo 245:a, men med den skillnaden att jag drog ett par kablar från nåt baklyse direkt till ett cigguttag för att ladda batteriet i fältlådan under färd.
    Allt funkade jättebra, ända tills jag slog av tändningen..... trodde jag. Motorn gick fortfarande på tomgång!
    När jag drog ur pluggen i cigguttaget dog motorn.
    Den fick alltså tändningsström "baklänges" från batteriet i fältlådan.

    Dagens cigguttag i bagageutrymmet blir strömlöst när man slår av nyckeln, i alla fall i min Opel Vectra.
    Retroholic!

  6. #6


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Dagens cigguttag i bagageutrymmet blir strömlöst när man slår av nyckeln, i alla fall i min Opel Vectra.
    Det är är nog olika beroende på bil. Min Cittra har ström hela tiden i två av dom tre uttagen i bilen, varav ett är det i skuffen.

  7. #7

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Tobbe tackar för alla goda råd

  8. #8


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Du behöver ingen extra laddare för att ladda ett 12V blybatteri parallelt med befintligt. Bilens generator klarar max den strömstyrka som den är märkt med sedan mättas magnetkärnorna och spänningen sjunker så att strömmen begränsas. Generatorn brinner inte upp eller så.
    Stift 10 på nya släpvagnskopplingen har ständig +12V. Brukar vara avsäkrad med 20A (åtminstone på min Merca). Även om du inte har släpvagnskoppling bör det finnas ett kontaktstycke någonstans därbak för framtida anslutning av släpvagnskoppling. Kolla med en bilverkstad var kopplingsstycket sitter.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •