Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: T15 kolibri startar inte...

  1. #1

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard T15 kolibri startar inte...

    Tjopp.

    Skulle idag göra en motorstart innan smygpremiären av draken men det gick inget vidare.
    Den tänder på gasen men varvar inte upp till mer än 35000rpm för att stanna där ett tag och sedan slå av startmotorn, detta utan att jag får ett felmeddelande till ECUn... Har testat 3 olika accar till startmotorn/pumpen, en ny, en jag vet jag funkat innan samt en liggandes. Tänkte om det kan vara accen som inte orkar? Kanske en helt ny acc inte är helt ok?

    Någon ide om vad det kan vara?

    Film på en av starterna


    //Sebbe
    Senast redigerat av administrator den 2015-04-08 klockan 21:21.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Dutta en 2S acke på soppapumpen 3ggr á 0.5sek. *Dutt-dutt-dutt*

    Prova utan bränsleventil.

    och ha brandsläckaren närmare, det går foooort om något händer!
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  3. #3

    Standard

    Ganska säkert beror det på att ECU:n får fel varvtalsinformation från varvtalssensorn som sitter i turbinen. Detta i sin tur beror på att du får störningar i varvtalsensorn genom dess kabel från tändstiftkablen. Var noga med att sära på kablarna som handhar strömmen till stiftet så långt ifrån varvtalsensorkabeln och övriga kablar. Du ska inte ha dem i en härva eller tvinnade tillsammans utan särade så långt ifrån varandra som möjligt. Det som händer för dig iom. att du inte får någon felinformation från ECU:n och varvtalet är så lågt som 35000 när ECU:n slår ifrån turbinen är att ECU:n tror att turbinen redan går. Om du kikar på varvtalet under uppstart utan att ha skiljt på kablarna så kommer du antagligen att se att du får varvtalsspikar (som beror på störningarna från strömkablarna till stiftet) som ligger lika högt eller mycket högre än det varvtalet som måste uppnås först för att pumpen ska börja spruta in bränslet när den ska övergå från gas till fotogen. 99% säkert att det är störningar i varvtalssensorn som du har. Sära på kablarna så kommer du att få igång den.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  4. #4

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Flyer Visa inlägg
    Ganska säkert beror det på att ECU:n får fel varvtalsinformation från varvtalssensorn som sitter i turbinen. Detta i sin tur beror på att du får störningar i varvtalsensorn genom dess kabel från tändstiftkablen. Var noga med att sära på kablarna som handhar strömmen till stiftet så långt ifrån varvtalsensorkabeln och övriga kablar. Du ska inte ha dem i en härva eller tvinnade tillsammans utan särade så långt ifrån varandra som möjligt. Det som händer för dig iom. att du inte får någon felinformation från ECU:n och varvtalet är så lågt som 35000 när ECU:n slår ifrån turbinen är att ECU:n tror att turbinen redan går. Om du kikar på varvtalet under uppstart utan att ha skiljt på kablarna så kommer du antagligen att se att du får varvtalsspikar (som beror på störningarna från strömkablarna till stiftet) som ligger lika högt eller mycket högre än det varvtalet som måste uppnås först för att pumpen ska börja spruta in bränslet när den ska övergå från gas till fotogen. 99% säkert att det är störningar i varvtalssensorn som du har. Sära på kablarna så kommer du att få igång den.
    Hej!

    Det låter rätt vettigt, varvtalskabeln hamna faktiskt lite tvinnad när jag drog igenom den från motorutrymmet.
    Men jag har ingen vettig lösning på att dra denna kabeln löst från de andra, alla går genom samma kanal in till cockpit. Kan jag skärma av kabeln med ex.vis aluminium tejp?


    //Sebbe

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Hej!

    Det låter rätt vettigt, varvtalskabeln hamna faktiskt lite tvinnad när jag drog igenom den från motorutrymmet.
    Men jag har ingen vettig lösning på att dra denna kabeln löst från de andra, alla går genom samma kanal in till cockpit. Kan jag skärma av kabeln med ex.vis aluminium tejp?


    //Sebbe
    Försök att sära på dem så mycket som möjligt. Det som är viktigast är att låta strömkablarna till stiftet (både plus och minus) ligga så långt bort från sensorkablarna som du har möjlighet till. Det hjälper också lite om du tvinnar ihop plus och minus till stiftet. Det kanske bara behövs lite omtänk och omorganisering i av kablarna i kärran. Det kan räcka med att kablarna ligger emot på något ställe för att det INTE ska funka. Testa genom att dra ut någon kabel utanför kärran för att se om du får igång den. Jag är rätt säker på att det är det här problemet du har för jag har haft exakt samma problem till 100 % som du beskriver. Trodde jag skulle bli tokigt på det innan jag började sätta mig in i hur min ECU funkade och sen kom fram till vad som var fel. Läste inte manualen ordentligt vilket jag ju skulle ha gjort innan.
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

  6. #6

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej, har kört några Kollibrier T25 och T35, kablarna från turbinen har lagts ihop med buntband som en härva utan bekymmer, motionera soppapumpen som beskrevs ovan samt gör en kontroll på ECU´n att rätt kabel sitter på rätt plats och polariteten är ok.
    Har haft bekymmer en gång då jag vänt en kabel fel fick liknande problem som du beskriver, texten på ECU är mikroskopisk där det framgår vilken kabel som ska in på vilken plats (använder förstoringsglas när jag pluggar in dem i ECU´n numera).
    Har även förlängt kabel till varvtalssensorn med tvinnad vanlig servokabel ca 30cm utan bekymmer tidigare.

    Lycka till MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    191
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Ja, ibland är det enkelt. Efter ha pillat ur kablaget, dragit om någorlunda OK, fått tillbaka sladdhelveterna. Gått ut och gjorde 2 startförsök med samma resultat. Konstaterar att pumpen och ventilen fungerar. (dessutom lyckats dränka 2! nytvättade brallor med JET A1) Humöret var inte på topp. Men iden slår mig att en slang kanske är vikt vid motorn. Tar och skruvar loss hvetet och lyckas ploppa bort en inslagsmutter motorn sitter i=EGT i huvudet börjar bli rätt hög... Hittar dock att bränsleslangen vikt sig några CM innan motorn.. Åtgärda detta, i med motorn och NU fan starta den så fint! Hvete vad mycket snabbare den startar än min T35! Riktigt gött insugsljud från planet också! Next up, maiden!

    Lyckade starten!



    //Sebbe
    Senast redigerat av administrator den 2015-04-08 klockan 21:21.

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Gött mos, lät precis som soppatorsk nämligen :-)

    T35 är nära gränsen för vad som är möjligt i ett så litet skal. T15 är en walk in the park om man kan säga så, med bättre aerodynamik på insidan och mindre roterande delar, en trevligare motor för all del om man inte behöver kraften i T35.

    Glöm inte mycket expo!
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9

    Standard

    Bra att det löste sig och härligt att se tummen upp i filmen
    Såld på allt som går att styra med radio...utom båt såklart!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •