Jag upptäckte just en grej. Jag har en Walkera G-2D gimbal med en GoPro och även om den för det mesta fungerar bra så hände det ibland att den liksom välte ner i ändlägena i roll-riktning, som att det var en puckel i mittläget där det var svårare att stanna än i ändlägena. Ramlade den väl ner i ett av ändlägena kunde den inte ta sig därifrån för egen maskin.

Jag trodde det berodde på att roll-motorn fick för lite ström så ikväll gav jag mig f*n på att jag skulle justera in det. Walkeras manual är inte precis ett under av klarhet men jag lyckades ställa upp strömmen efter lite trial and error.

Inte hjälpte det.

Efter en massa googlande var det en bild som gav mig svaret. På bilden var armen som går från roll-motorn till tilt-motorn horisontell, kanske till och med lutade lite nedåt.
Min arm lutade uppåt!
Det gör ju att tyngdpunkten för allt som roll-motorn bär hamnar över dess axel vilket precis förklarar ovanstående beteende.
Jag har i och för sig noterat att kameran välter över i ändläget när strömmen stängs av men jag trodde det skulle vara så.
Armen såg inte alls ut att gå att justera men jag nöp åt om roll-motorn (med fingrarna, kändes väl brutalt att gå på med polygrip) och böjde armen nedåt. Jodå, den böjde sig allt.
Nu är tyngdpunkten strax under roll-motorns axel, kameran centrerar sig själv utan ström och problemet är helt borta.

Förmodligen har jag landat så hårt någon gång att kameran slagit i backen och böjt upp gimbalarmen utan att jag märkt det.

Det här är ju en sån där grej som är svår att hitta men lätt att lösa så jag tänkte att jag postar ett inlägg om någon annan har samma problem.