Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Variabel Pitch Propeller

  1. #1

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard Variabel Pitch Propeller

    Det var ju inte så länge sedan Bokis stolt visade sin självstart.
    Är det inte väldigt underligt att inte alla moderna motorer har det?
    Verkar som att modellflyget befinner sig där sportflyget var på 30-talet eller tidigare.

    Och en sådan enkel sak som en propeller som ställer in stigning.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vari.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	114,8 KB 
Id:	51775
    Sedan har vi ju det där med stora modeller - inte heller det är ju nytt.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kromo.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	142,1 KB 
Id:	51776

    Båda artiklarna finns i tidningen Looping maj, nummer 5 1954.

    Tidningen finns att läsa på www.modellflygnytt.se som drivs av SMFF Bredd.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Har sett en del servodrivna variabel pitch propellrar men aldrig någon automatisk. Skulle vara intressant med mer information om den. Såg några varianter för fullskala som såg rätt invecklade ut för att omsätta mekaniken rakt till modellverksamhet.

    Någon som har mer info om Elmer?
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Någon borde veta mera om automatiskt ställbara propellrar.
    Utan att vara helt säker så tror jag att något liknande används i F1B.
    Här har jag faktiskt inte sett något i svenska modellflygtidningar och jag är nog lite off när det gäller utländska friflygtidningar.
    Tittar man på det gamla patentet som man får upp om man söker http://www.google.tl/patents/US2682926 så ser man att det är en fjäder som ställer om vinkeln, säkert beroende av momentet.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  4. #4
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Intressant lösning där (notera hur spak 39 försätter bladen i princip noll pitch för tomgång utan drift)
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  5. #5

    Standard

    Frågan är om behovet verkligen finns för en variabel pitch propeller inom modellflyg idag.

    I fullskalavärlden åtnjuter man inte lika bra vikt-till-dragkraftsförhållanden som på modellsidan, på riktiga motorplan kan man till exempel få bra startprestanda med "lägre utväxling"/låg pitch för att sedan gå över på högre pitch vid cruise. Där har man även problemet med övervarvning på effektstarkare drivlinor att ta hänsyn till, då kommer constant-speed propellrar in som fungerar som en slags varvtalsregulator beroende på belastning. Men för modell, nja förmodligen bara onödig vikt och mer som kan gå sönder.

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Undrar vad som menas med "Automatic"?
    Man vill väl ändå (manuellt) styra hur mycket drag man vill ha... Och på en av skisserna ser man ju också en spak för att (manuellt) ställa om bladvinkel.

    För små elkärror finns en hel del olika lösningar, t.ex: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...riable%20pitch
    Används främst för s.k. "4D", dvs att kunna reversera. Backa, hovra med nosen ner mm mm.
    Kolla här vad Donatas kan göra: https://www.youtube.com/watch?v=GfXOlfyQz7w

    Finns även de som experimenterar med variabel stigning på större maskiner: https://www.youtube.com/watch?v=JgZRslQnnAo
    /A

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Finns kanske inte så stora behov för det, utöver att det är en spännande lösning.

    Personligen skulle jag iofs gott kunna tänka mig testa en automatisk variabel pitch propeller på höghastighetsplan tex en hotliner. Liten prop där man försöker kalibrera efter att få maximal pitch utan att bränna ESC på en elektrisk variant för att nå högsta möjliga hastighet för en given belastning. Kanske inte så effektivt men hade varit spännande att prova.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •