Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hur många ampere klarar en mottagare?

  1. #1

    Standard Hur många ampere klarar en mottagare?

    Hejsan!!!

    Sitter o funderar över hur många ampere man kan mata rakt in i en spektrum mottagare någon som vet? Har jag tex en spektrum ar12000 med 8st digitala servon som säg nu skulle dra 3a styck konstant det vill säga 24a och matar det med en bec som levererar 24a skulle mottagaren klara av det? En vanlig jr kontakt vet jag inte skulle klara det men säg nu att jag matar in det med tre fyra st.. Hur mycket ampere klarar dom av innan man måste använda tex powerbox eller mata dom separat tex? Nu vet jag att de aldrig skulle dra 3a st hur hårt man en flyger men jag bara undrar teoretiskt ungefär vad dom klarar.. Jeti har ju multiplex kontakt in i mottagarna har jag sett och lär väll klara mycket ampere men vad gäller för spektrum?

    Martin
    Senast redigerat av Martin_s den 2015-04-14 klockan 03:04.

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns lösningar på problemet. Du kan skapa din egen "MPX-kontakt" enkkelt.

    Superhero

  3. #3

    Standard

    Jag brukar bli misstänksam när det står DSM2 på en mottagare, det betyder ju att den är ganska gammal och Spektrum hade problem med lite högre brownout spänning än konkurenterna på de äldre mottagarna. Det är kanske bäst att vara försiktig även om de borde ha tänkt till på en så stor mottagare.

    Med så många servon så får jag anta att det sitter minst två i varje vinge. Varför inte passa på att använda en MPX kontakt till varje vinge med separat matning direkt från BEC/batteri? Då belastar inte vingservona mottagaren och det blir enklare att koppla ihop på fältet. Annars är ju kortet som Henke länkade till en utmärkt lösning.

  4. #4

    Standard

    Tack för era svar!! Jag har inte problemet själv just nu men letat och letat efter info om hur mycket de kan klara men tycker inte jag hittar svaret.. Visst det finns ju andra lösningar på det som henke2 var inne på men tanken är bec till mottagare med amp in med 3-4st jr och sen servona rakt i mottagare alltså vad mottagaren klarar utan andra hjälpmedel och lösningar..

  5. #5

    Standard

    Det är inte mottagaren som är den svagaste länken men om du kopplar så att all ström måste gå via mottagaren så kommer radiolänken drabbas hårdare av problem på andra ställen i strömförsörjningen.

    Om vi säger att mottagaren lägger av vid 3.8v och du har ett spänningsfall i ledningar och kontakter på 0.5v vid max belastning så har du tex ungfär fyra gånger större säkerhetsmarginal om du kör 6v jämfört med 5v. Men om du inte kopplat servona via mottagaren så är skilnaden bara 2:1. Om du har HV servon och matar med 2S lipo så blir marginalerna ganska bra hur du än kopplar in servona.

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Futaba skriver så här på sin FAQ sida och det är min erfarenhet också att det är ack, brytare och kablar till mottagaren som är det viktiga. Någon Litiumtyp eller kraftigt Nickelhydrid batteri kan ersätta NiCd som är förbjudet att sälja i Sverige.

    /ingemar

    I am wondering about the amp draw on my receiver. I am using eight S9351's, three S9352's and one S9252's, each in its separate channel. What effect will these have on my receiver and can it handle the load?The receiver will not have a problem with the number or type of servos used. A large number of servos, such as the number that you are using, could cause the battery voltage to drop below what the receiver requires. You would want to make sure that your servo and battery wiring could handle the current needed from the servos without giving you much voltage drop. Many times this is why NiCd batteries are preferred, as they can deliver more current with less voltage drop than many other battery types.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Det är inte mottagaren som är den svagaste länken
    Vi tänker inte spänningsfall i första hand i bemärkelsen att mottagaren får dippar utan att ett katastrofalt fel inträffar, dvs matarkontakten smälter eller en kretskorsbana brinner av. OM varje servo drar 3A så blir det oerhört mycket genom en enda servokontakt där BEC ansluter in i mottagaren.
    Superhero

  8. #8

    Standard

    Nu var det iofs 3-4 JR kontakter som skulle strömförsörja mottagaren, med en enda JR kontakt som matning så blir det nog skitdåligt.

    Om fyra JR kontakter är jämnt fördelade över mottagarens matningsbana så blir det nog svårt att få banan inne i mottagaren att skadas med 24A. Det är nog ganska svårt även om man sätter de fyra matningarna i ena ändan av mottagaren och tar ut all strömmen i andra ändan. Sedan kan så klart JR har gjort bort sig ordentligt när de ritat mottagaren, för den här borde väl vara tillräckligt gammal för att ha ritats och tillverkats av JR?

    3A kontinuerligt per JR kontakt är väl det man brukar räkna med?

    Men jag tycker fortfarande att man bör undvika så mycket ström genom en mottagare. 6A känns mer lagom.

  9. #9

    Standard

    Jag tycker det är lite konstigt inte detta finns i specen till mottagaren men är det en mottagare med 12 kanaler ut tycker jag de borde klara som någon var inne på att leverera ca 3a som verkar standard i en jr kontakt ut på 12 kanaler så länge den har den spänningen in utan att kretskortet "brinner" upp..

  10. #10


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Kortet som Henke visar ovan har jag köpt.
    Först köpte jag det I svedala.
    Det kom i molekyler. Jag ville inte löda så fina prylar så jag returnerare det.
    Sedan köpte jag det monterat fr utlandet. Blev svindyrt då jag åkte på alla omkostnader som fanns.
    Nu sitter det i planet i alla fall.
    Eget motsvarande bygge i lösa delar måste vara ganska lätt att fixa om man sätter sig ned i lugn och ro.
    Fördelen är ju att man vet säkert att mottagaren skyddas fr höga belastningar.

    // Mats W
    Flygsmurfen

  11. #11

    Standard

    Vart köpte du det som var färdigt?

  12. #12

    Standard

    Intressant läsning skulle kunnat startat denna tråd själv!! Sitter här med en decathlon med spännvidd ca 2,8m jag just funderat omkring detta med mottagaren en del men av div läsning ansett att det inte kan vara något problem för mig, inga 24amp dock.

    I dagsläget funderar jag på eller funderar. det är nästan på plats i flygplanet en Jeti max bec 2 http://www.hab.se/jeti-max-bec-2-p-9053-c-326.aspx som jag tänkt på 6v ut ska med tre st JR in i en spektrum ar10000 driva 7st servon direkt (hitec 7695mg) varav två till flaps och matas av två st 2s lipo, Vad tycker ni och tror om denna setup i en så stor kärra? Jag anser att det inte kan vara minsta problem och ska funka hur bra som helst men era synpunkter och tankar välkomnas..

    Power board kan du hitta bla på servocity.com

    Martin om du tycker jag (tog över) tråden nu med mitt inlägg och fågor så säg till så raderar jag men rör sig ju om lite av samma sak i stort
    Senast redigerat av MrOnk den 2015-04-16 klockan 00:39.

  13. #13

    Standard

    Inga synpunkter på min setup? :-)

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Min åsikt, du kan uyanproblem köra direkt från mottagaren, i mina ögom inte ett tillräckligt stort flygplan för att behöva powerbox. Se bara till att använda 0.5mm2 kablar till servon.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Ja det borde väll inte vara minsta problem? Kärran väger 8,5kg så belastning kommer det bli på servon men svårt o tänka mig inte mottagaren klarar av strömmen som kommer behövas

  16. #16
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det skall inte vara några problem med den belastningen från mottagaren, du stålar inte alla servona på en gång om du inte kör i 600km/h rakt mot marken och försöker göra en snapproll med flapsen ute.
    Tror du kommer upp i max 6A vid din vildaste flygning. Störst betydelse har också hur du installerar servona i relation till roderna, här kan du spara mycket energi om du gör rätt. Som sagt tidigare, använd grova kablar från batteri till servon och du är safe.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •