Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 78

Ämne: Slö dator?

  1. #21

    Standard

    Gör en diskresning och ta bort alla temporära filer på C-disken, har du aldrig gjort det förut så lär du har några gigabyte där
    Om du har windows 7 så heter programmet "Diskrensning" så sök på det i windows-sökfält.

  2. #22

    Standard

    Tack för alla tips och råd!
    Jag kör Spybot just nu och diskrensning brukar jag göra med CCleaner men det kanske finns mer att ta bort Windows egen diskrensning men jag tror jag har kört den plus defragmentering för inte så länge sedan. När Spybot kört klart ska jag kolla upp det andra råd jag fått. Bland annat filen som ev. kunde vara virus. Trådlös HP skrivare har jag inte.

    /Mats

  3. #23

    Standard

    Det samlas en del skit genom åren! Spybot var ett program som hitta den en hel skräp. En sak som verkar ofrånkomlig är dock att minnet tycks belastas mest dom fösta fem tio minuterna efter start. Nu efter körning av Spybot och byte av virusprogram till AVG så har dock minnesanvändningen minskat och ligger just nu på 57%

    Om man skulle göra en uppdatering av minnet är det då ramminnet man uppdaterar i första hand?

    Tack alla för hjälpen så här långt.
    /Mats

    Ps vet inte om jag nämnt att datorn är en HP ProBook4520s

  4. #24

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Japp det är ram minnet som gäller. Det andra "minnet" är ju din hårddisk. Rätt säker på att du har 4GB minne, du kan kolla om du högerklickar på "den här datorn" och väljer egenskaper. Vilken version av Windows har du?

  5. #25

    Standard

    Nej jag har bara 2GB när jag kollar. Jag har Windows 7 professional.

    Om jag skulle uppgradera minnet är det något av dessa som kan passa? https://www.microshop.se/shop/showit...=4052&idx=n628 Jag har ganska nära till Microshop.

    När jag kollade ett youetube klipp där man utökade minnet på en likadan dator som min såg det ut som om det fanns en tom kortplats som dom satte minnet i. Kan det vara så att det finns en outnyttjad plats? https://www.youtube.com/watch?v=jTSZR3VjlSA

    /Mats

  6. #26
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Med all sannolikhet finns en tom minnesplats i din dator.
    Jupp. De har minnen som passar. Du kan köpa 2 eller 4 Gb. Jag rekommenderar starkt att spendera de extra ca 150 kronorna och köpa 4 Gb. Det gör absolut skillnad. Du kan maximalt gå upp till 8Gb genom att kasta det gamla minnet och köpa två 4Gb-kort.
    Här är den fulla specen för en 4Gb krets till just din dator:
    *
    Module Size: 4GB
    Package:*204-pin SODIMM
    Feature:*DDR3 PC3-10600
    Specs:*DDR3 PC3-10600 • CL=9 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1333 • 1.5V • 512Meg x 64 •

    Det är knepigt att köpa minnen. Bäst är att ha med det som sitter i datorn för att undvika misstag. Så öppna datorn och plocka ut minnet ur den. Ta inte i kontaktkanten. Lägg helst kretsen i något antistatiskt. Ta med kretsen och specen ovan så får du garanterat rätt minne.

  7. #27

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    För den som inte är insatt så är det så att när det fysiska minnet (internminnet) inte räcker till så använder Windows hårddisken som extra minne. Men eftersom hårddisken är många (t.ex. 50) gånger långsammare går hela datorn mycket långsammare medan det händer. Om man inte löser det problemet spelar det ingen större roll i längden om man rensar tempfiler eller avinstallerar nåt program, man kommer få problemet igen men kanske bara i vissa situationer, t.ex uppstarten. Många laptopar sälj nog avsiktligt med snålt med minne för att dom inte ska fungera bra så många år. Då finns det ju möjlighet att man köper en ny dator tidigare så dom tjänar mer pengar. Att lära sig uppgradera minne i en laptop är ett bra sätt att spara pengar.

  8. #28
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    CPU-Z Talar om vilket minne du har just nu. Du bör ha exakt likadant. Jag har t.ex. 8GByte DDR3 på 800MHz

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmklipp 2015-04-18 15.46.22.png 
Visningar:	76 
Storlek:	36,8 KB 
Id:	51855

    @HighFive, min hårdisk har accesstid på 8ms, och är 580000 ggr långsammare än minnet som har access efter 11 klockcykler vid 800Mhz.
    fredrik

  9. #29

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    @freddan_6 accesstid är bara hur fort det går att få läsa första byte:n i varje läs-begäran. När det gäller större mängder data så är hur snabbt (t.ex. MB/s) man kan läsa från minnet/hårddisken troligen mer intressant. Läshastighet alltså. För 15-20 år sen var skillnaden ca 50-60 gånger om jag minns rätt, jag har inte brytt mig om att räkna nuförtiden, det är ändå väldigt stor skillnad.

  10. #30

    Standard

    Så här ser det ut på min dator! Måste alla uppgifter om minnet vara exakt lika.
    Om man skirver ut och tar med sig uppgifterna till butiken borde det väl bli rätt.
    Om jag köper ett 4GB borde det väl bli en märkbar skillnad.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CPU-Z.png 
Visningar:	121 
Storlek:	75,5 KB 
Id:	51887

    /Mats

  11. #31

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jag hade tagit med datorn oxo. Bärbara datorer kan ha lite udda minnen

  12. #32

    Standard

    Problemet med min dator är att det inte finns någon behändig liten lucka att öppna utan man får skruva isär helt datorn och ta bort tangentbordet för att komma åt minnet. Men informationen från CPU-Z ska det väl gå att hitta rätt. Om jag åker på Microschop är personalen dessutom väldigt kunniga och vet vad dom håller på med.

    /Mats

  13. #33

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Jaha. Dom borde väl hitta rätt om du har modellnamnet på datorn med dig.
    Vet du om du har 32 eller 64 bitars version av Windows? 32bitars versionen stödjer normalt inte mer än 4GB minne.

  14. #34

    Standard

    Nu har jag varit på Kjell & Co och köpte Ram minne. Jag hade papperet med mig och en av expediterna insisterade på att jag skulle slå till på 2x4GB om jag ändå skulle uppgradera. Glad i hågen skruvade jag isär datorn och monterade i minnena iklädd antistatarmband. Men tro nu inte att det fungerade, nej datorn fastnade på Windows startar och sedan hände inget mer hur länge jag än väntade. Jag fick till stänga av datorn på strömbrytaren och när jag försökte igen ville den göra en reparation och söka efter fel men även då fastnade den och ingenting hände.

    Nu tog jag bort dom nya minnen och satte i det gamla och då startade datorn efter att länge sökt efter fel. När jag kollade på förpackningen igen står det Inte Core i5 och Intel Core i7 på den. Dessutom är det en nyare typ av Inte Core symbol. Min dator har Intel Core i3.

    Jag testade även minnen ett och ett samt ett nytt minne tillsammans med det gamla utan att det fungerade.

    Måste minnet vara anpassat till vilken version av processor man har? Det har jag inte läst någonstans när jag försökt sätta mig in i det här. Det står inte i specifikationerna när man kollar på olika ställen där dom säljer minnen. Tyvärr stod ju inte det på papperet jag hade med mig så jag kan förmodligen inte hävda att dom gett mig fel minne. Så nu har jag nog kastat tusen spänn i sjön. Eller kan det finnas någon inställning att göra som får det att fungera. Läste något om att uppdatera BIOS men det känns lite över min förmåga och lite riskabelt.

    Jag har även kollat hur mycket minne Windows 7 Professional klarar och det var väldigt mycket om man hade 64 bit. som jag har.

    /Mats
    Senast redigerat av senmathal den 2015-04-24 klockan 08:38.

  15. #35

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Det du kan göra är att kolla vad den nyare versionen av BIOS gör och om det känns värt att uppgradera, kanske har något med bättre minnestöd att göra. Men att Windows iaf försöker starta är ett gott tecken, värre hade det varit om du endast fått en svart skärm vid start.
    Det jag hade provat är att installera om Windows med det nya minnet och se om det hade funkat bättre.
    Senast redigerat av theailer den 2015-04-24 klockan 10:55.

  16. #36

    Standard

    Ok! Nu måste jag nog läsa på lite. Jag har ju inte Windows på någon lös enhet utan det fanns i datorn då jag köpte den. Men det kanske går att ominstallera från datorn.

    /Mats

  17. #37

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Oftast har tillverkaren lagt in en recovery partition på hårddisken från fabrik. Tror du ska kunna komma åt den från BIOS. Dock kommer all din data försvinna.

  18. #38

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Kollade lite på vad de hade ändrat i den nya BIOS versionen men det verkade inte ha något med minnet att göra, däremot så uppmanade de att uppdatera så snart som möjligt. Den senaste är version: F.50*(9 Jul 2014)
    Står även vilken version du har inne i BIOS, du kanske redan har den senaste.

  19. #39
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Tror du fått för snabba minnen som inte din dator klarar av att hantera, gå tillbaka till kc och berätta att du skall ha snarlika i hastighet t.ex. om du har ddr 10600 så bör du ha ett par som ligger nära den hastigheten
    Annars så fungerar datorn inte, den kommer inte att starta.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  20. #40

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Tror du fått för snabba minnen som inte din dator klarar av att hantera, gå tillbaka till kc och berätta att du skall ha snarlika i hastighet t.ex. om du har ddr 10600 så bör du ha ett par som ligger nära den hastigheten
    Annars så fungerar datorn inte, den kommer inte att starta.
    Hastigheten har ingenting med det att göra, det är enbart en specifikation på hur snabbt minnet kan köras utan problem. Däremot kan spänningen skilja mellan olika moduler men då borde inte datorn kommit förbi BIOS.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •