Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 78

Ämne: Slö dator?

  1. #41
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Minne köper man inte på Kjell&Co de har inte tillräcklig kunskap. Prova att lämna tillbaks.

    Om du skriver exakt datormodell här så blir hjälpen bättre (rekommenderat). Det finns en flik i CPU-Z för det. Varje datormodell/moderkortsmodell har en lista av supportade minnesceller. Bästa informationen om detta har moderkortstillverkarna (Asus, MSI, Gigabyte, ASrock, Intel). Sämre information kommer från de som bygger ihop datorn (typiskt HP, Fujisu, etc).

    Nya minnet bör ha samma Klocka som befintliga, samma eller snabbare av allt det andra. Får du olika klocka går det inte att blanda. Det kan fungera, men det beror på vilket moderkort det är. Det kan gå att blanda olika latency, men det beror på hur stödet i moderkortet är. Så vet vi vilket moderkort du har så kan du få bättre hjälp.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  2. #42
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag kom inte på ordet, klocka skall det vara.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #43
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Jag kom inte på ordet, klocka skall det vara.
    Egentligen klockhastiget (Engelska Clock Speed). Men det är så långt och krångligt....
    fredrik

  4. #44

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Minne köper man inte på Kjell&Co de har inte tillräcklig kunskap. Prova att lämna tillbaks.

    Om du skriver exakt datormodell här så blir hjälpen bättre (rekommenderat). Det finns en flik i CPU-Z för det. Varje datormodell/moderkortsmodell har en lista av supportade minnesceller. Bästa informationen om detta har moderkortstillverkarna (Asus, MSI, Gigabyte, ASrock, Intel). Sämre information kommer från de som bygger ihop datorn (typiskt HP, Fujisu, etc).

    Nya minnet bör ha samma Klocka som befintliga, samma eller snabbare av allt det andra. Får du olika klocka går det inte att blanda. Det kan fungera, men det beror på vilket moderkort det är. Det kan gå att blanda olika latency, men det beror på hur stödet i moderkortet är. Så vet vi vilket moderkort du har så kan du få bättre hjälp.
    mvh //Fredrik
    Jag tycker att jag har fått bra hjälp tidigare av Kjell & Co men nu vet jag inte. Om man frågar om hjälp att hitta rätt minne och dom uppgifter man har med sig inte är tillräckliga tycker man att det vore lämpligt att informera om det. Jag vet inte varför jag gick förbi Microschop och till K&C. Nu beror det väl helt och hållet på vilken expedit man råkar på, det finns säkert folk på K&C som har kunskapen också. Men ibland vet dom nog inte om att det finns datorer äldre än två år.

    Men det här med Klocka? När jag kollar Memory på CPU så är det flera värden som det står "cklocks" efter. Tänkte också på att det står Frekvens 532,1mhz på min dator och 1600 mhz och det är ju väldigt stor skillnad.

    Minnena jag köpte var de här http://www.kjell.com/sortiment/dator...ledInformation.


    Det här är vad jag får fram när jag klickar Main board i CPUZ
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	moderkort.png 
Visningar:	72 
Storlek:	41,2 KB 
Id:	51991

    /Mats

  5. #45

    Standard

    Jag lägger även in en bild på fliken CPU

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CPU.png 
Visningar:	68 
Storlek:	61,9 KB 
Id:	51992

    /Mats

  6. #46
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Då är det nog den här datorn
    http://support.hp.com/us-en/product/...ent/c03696308/
    Vill du kolla länken och säga ja eller nej?

    Den stämmer i alla fall på dina beskrivningar.
    HP skriver om minne till den datorn så här:



    • Dual channel memory architecture
    • Two 240-pin DDR3 UDIMM sockets
    • Supports DDR3 UDIMMs
      • PC3-8500 (DDR3-1066)
      • PC3-10600 (DDR3-1333)
      • PC3-12800 (DDR3-1600 with Ivy Bridge processors)

    • Non-ECC memory only, unbuffered
    • Supports up to 4 GB on 32-bit* systems
    • Supports up to 16 GB on 64-bit systems (with 8 GB UDIMMs)

      Så jag rekommenderar 4GByte med i en kapsel, eftersom du troligen inte har 64-bitars os t.ex.

      https://www.dustinhome.se/product/50...ry-blue-series

      Om du skulle våga installera om till 64-bitars OS så är det inget hinder att stoppa i mer minne med en likadan kapsel till nån gång i framtiden. Jag kör med 12-24GByte RAM i mina datorer....., det och SSD gör större skillnad än mellan iCore3 och iCore5.


      mvh //Fredrik
    fredrik

  7. #47
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag handlade mina grejer hos netonnet, fick tydligen tag i en kille som visste nåt och han avrådde mig från mitt planerade köp och hänvisade till en annan produkt, som faktiskt var billigare, med motiveringen att det kommer inte att fungera. Jag hade tur.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  8. #48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Då är det nog den här datorn
    http://support.hp.com/us-en/product/...ent/c03696308/
    Vill du kolla länken och säga ja eller nej?

    mvh //Fredrik

    Nej det är en bärbar dator som är ett par år gammal. Själva modellen heter HP Probook 4520s

    /Mats

  9. #49

    Standard

    Eller förlåt! Jag tyckte det såg ut som en stationär dator på bilden men det var kanske en bärbar.

    /Mats

  10. #50

    Standard

    Här är ytterligare lite uppgifter och vad jag förstår är det 64 bit.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kontrollpanelen.png 
Visningar:	66 
Storlek:	122,8 KB 
Id:	51994

    /Mats

  11. #51
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det finns fyra modeller av HP Probook 4520s. Tyvärr har några modeller DDR3L (1,35V) och andra har DDR3 (1,5V) minne.
    http://www8.hp.com/us/en/hp-search/s...robook%204520s

    Det ska finnas en produktguide installerad i din dator där du knappar in ditt produktnummer och får förslag på minne. Kolla om det står DDR3L eller DDR3. Köp sen 2x4GByte DDR3 eller DDR3L. Minne till bärbar heter SO-DIMM. Köp på en bra butik som har kända märken av minnen (Kingston, Corsair, Cruical, m.fl.)

    Eller kolla vad det står på det installerade minnet....

    mvh //Fredrik
    fredrik

  12. #52

    Standard

    Dom jag köpt heter Corsair DDR3 VENGERANCE, jag länkade till dem lite tidigare. Och när jag kollar med CPU-Z står det DDR3 men är det osäkert om man kan lita på det?

    Tyvärr är produktnumret helt bortnött så det går inte att se vad som står där.

    /Mats

  13. #53

    Standard

    Jag vet inte om det kan löna sig att bara sätta dit det ena och låta det gamla sitta kvar?

    /Mats

  14. #54
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    CPU-Z kan ej veta vilken spänning du har på minnet.

    Har du provat att installera hp:s programvara för att ta reda på serienumret?
    http://h20614.www2.hp.com/ediags/gmd/Install.aspx
    fredrik

  15. #55

    Standard

    Jag laddade ner programmet men sedan bara försvann det. Går inte att hitta på skärmen eller eller i programmenyn.

    /Mats

  16. #56

    Standard

    produktnumret är tydligen WT120EA

    Med tanke på att datorer kan i princip allt och att uppgradera ram. minne trots allt är ganska vanlig åtgärd: Hur svårt kan det vara att göra specifikationerna tydliga och lättillgängliga? Precis alla andra uppgifter om datorn kan man söka fram på olika sätt men vilket ram minne som fungerar är hart när omöjligt.

    Nu hamnade jag i alla fall på Dustins hemsida och hitta en snarlik dator där med hänvisning till lämplig utrustning. Där rekommenderar man följande minne.
    https://www.dustinhome.se/product/5010749084/ddr3l Ett DD3L

    En amerikansk sida där man kunde söka minne på produktnummer rekommenderar däremot 2 GB DDR3 utan L efter.


    /Mats



  17. #57

    Standard

    Ser ut som om jag ska ha 1,35 V minne. Är detta extremt ovanligt eftersom man inte frågar efter det på typ K&C och inte heller står det i minnets spec?

    /mats

  18. #58
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Hej
    Inte extremt ovanligt, men nya datorer som fokuserar på batteritid vill man ha så låg spänning som möjligt. Jag tror framtiden för bärbara är 1.35V
    mvh //Fredrik
    fredrik

  19. #59
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    produktnumret är tydligen WT120EA

    Med tanke på att datorer kan i princip allt och att uppgradera ram. minne trots allt är ganska vanlig åtgärd: Hur svårt kan det vara att göra specifikationerna tydliga och lättillgängliga? Precis alla andra uppgifter om datorn kan man söka fram på olika sätt men vilket ram minne som fungerar är hart när omöjligt.

    Nu hamnade jag i alla fall på Dustins hemsida och hitta en snarlik dator där med hänvisning till lämplig utrustning. Där rekommenderar man följande minne.
    https://www.dustinhome.se/product/5010749084/ddr3l Ett DD3L

    En amerikansk sida där man kunde söka minne på produktnummer rekommenderar däremot 2 GB DDR3 utan L efter.


    /Mats


    Detta minne fungerar, det är egentligen ommärkt (Kingston, Cruical, Corsair)...
    Det är 40% högre pris än originalmärkta.
    Jag skulle valt 2 st. Corsair Value Select, överst på

    https://www.dustinhome.se/search/ddr...333&sortby=asc

    eller direktlänk
    https://www.dustinhome.se/product/50...5/value-select
    fredrik

  20. #60

    Standard

    40% lägre pris hoppas jag att du menar. Nu tror jag inte att jag får lämna tillbaka minnena på K&C så jag låter det nog bero ett tag. Jag har gjort en del åtgärder efter tips här så att datorn i alla fall är användbara nu.

    Jag kollade in den här tråden på HP:s supportsida men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Det verkar som olika personer har fått det att fungera med olika minnen. Både 1,5v och 1,35v.
    http://h30434.www3.hp.com/t5/Noteboo...r/td-p/3779454

    Tack så länge alla som gett tips och råd!

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •