Reklam

 
Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: Slö dator?

  1. #61
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag menar att står det HP på minnet så kostar det mer än om det står Corsair eller Kingston eller Cruical. HP tar BRA betalt för att kolla upp att minnet fungerar med någon av deras datorer. Men eftersom minnestillverkarna gör detsamma (alla tre har validator för din datrmodell) så är det inget mervärde.

    Om butiken prackat på dig 1.5V minne när du ska ha 1.35V så bör det ta tillbaka även om du provat.
    Cruicals "find memory" säger 1.35V på alla HP Probook 4520s.

    Kolla förresten SPD-fliken av CPU-Z.
    SPD är det lilla chippet på minneskapseln som talar om data för minneskapseln.
    Det är alltså data tillverkaren av minneskortet stoppade in, som sen läses av datorn och det som står på memory-fliken är vad som används. Att data skiljer mellan flikarna är normalt. Men Du kan läsa upp vilken spänning minneskapseln vill ha.
    Det verkar vara en djugel. Till min dator säger Cruical 1,5V, Corsair 1,35V och tillverkaren 1,5V. Det minne som sitter i är 1,35V (fast SPD-fliken säger 1,5V).
    Jag skulle ha valt 1,35V om jag skulle uppdatera.
    fredrik

  2. #62

    Standard

    När de gäller att få lämna tillbaka så beror det väl på om jag har uppgett de uppgifter som beövdes för att hitta rätt. Men å andra sidan borde dom ju inte ha rekommenderat något minne alls om dom inte ansett sig ha fått de uppgifter som behövdes.

    Om man söker lite hittar man allt fler trådar som handlar om huruvida 1,5 eller 1,35 v spelar någon roll. Som du säger verkar det vara en djungel. http://h30434.www3.hp.com/t5/Noteboo...1037893/page/2

    http://forum.crucial.com/t5/Crucial-...ory/ta-p/71731

    /Mats

  3. #63

    Standard

    Det känns lite som en tillfällighet om minnet man köper fungerar. Efter att ha läst lit olika trådar kan jag omöjligt hitta något gemensamt för de minnen som fungerar och de som inte fungerar. Men något måste det ju vara som gör skillnad.

    /Mats

  4. #64

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Ja det är rätt jobbigt att hitta rätt med minnen, är lite lättare på en stationär med ett hyfsat moderkort då man oftast själv kan ställa in spänning och klockhastighet. Lättast är ju att köpa ett HP minne, men då blir det som sagt dyrare.

  5. #65

    Standard

    Ja jag tänkte att man kunde ringa HP-support men då rekommenderar dom väl bara sin egna. Det finns några med likadan dator på olika forum som lyckats hitta rätt. Men frågan är ju då om dom har exakt samma dator. Min känsla är att det trots samma namn på datorn finns ett antal olika varianter.

    /Mats

  6. #66

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Lite lurigt. Är det samma moderkort men olika cpuer på modellerna så bör samma minnen fungera. OBS bör

  7. #67

    Standard

    Tar upp min gamla tråd igen!

    För att fatta mig kort handlar tråden om svårigheter att hitta ram-minne som fungerar i min min bärbara HP-dator. Jag köpte 2x4 GB men datorn ville inte starta med dessa minnen. För någon dag sedan kom det via HP-support en uppdatering av BIOS. Nu undrar jag om det kan ha någon inverkan på det hela. Har läst någonstans rekommendationen att uppdatera BIOS om inte minnet fungerar. Vad tror ni, är det värt ett försök?

    /Mats

  8. #68


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - varför skulle du inte uppdatera burken med en ny Bios-version ? Kan mycket väl lösa de problem du haft.
    Det är ju trots allt en relativt enkel operation.
    Roger

  9. #69

    Standard

    Datorn är redan uppdaterad med ny BIOS så min undran var om det kunde lösa kompatibilitetsproblemet med ramminnet. Jag ska göra ett nytt försök med ramminnena som ligger och skräpar.

    /Mats

  10. #70

    Standard

    Är det rätt sorts minne till din dator?

    Uppdatering av BIOS löser inte det.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #71
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det brukar finnas en release-note till varje bios som talar om vad de gjort. De kan finnas utökad kompatibilitet med minneskretsar.
    fredrik

  12. #72

    Standard

    UndCon: Det har tydligen varit problem att hitta minne till min datormodell vilket jag fått klart för mig när jag sökt efter svar på nätet. En sak som har diskuterats är bl.a. minnets drivspänning men det märkliga är att det inte verkar vara konsekvent vad som har fungerat och inte. En del har lyckats få det att fungera andra inte men det går inte att hitta någon riktig gemensam nämnare för vad som fungerat.

    Freddan: Jag har sökt efter release noter till uppdateringen men inte kunnat hitta just till denna. Jag vet inte om jag har sökt på fel sätt men jag hittade andra. Jag har testat minnet nu men det fungerade inte. Vid uppstart kommer datorn till "Wnodows startar" men sedan händer inget mer.

    Det man möjligen skulle kunna göra är väl att ta kontakt med HP support och fråga vilket minne dom föreslår. Men då blir det väl original till dubbla priset.

    /Mats

  13. #73


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 223
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Jag skulle uppdatera min stationära burk med mer RAM.
    Fick kretsar på Mediamarkt som skulle fungera.
    Datorn tvärdog straxt efter uppstart med de nya kretsarna.
    Visade sig ha fel "frekvens" ??
    Fick lämna tillbaka dem.
    Supporten på webbhallen fixade fram nya då jag mailade beteckning på de befintliga.
    Det är tur att man har lite att pyssla med på fritiden :-)
    Hoppas det löser sig för dig?

    // Mats W
    Flygsmurfen

  14. #74

    Standard

    är det någon etikett på de som sitter i så kan du väl ta ett kort på den så skall vi se vad vi kan göra.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #75
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    @UndCon, problemet som @senmathal råkat ut för är i princip att HP har samma beteckning på olika datorer. Därför säger HP olika saker, som t.ex. att det ska vara 1.5V-minneskretsar på ett ställe i supporten, men 1.35V-minneskretsar på ett annat. Det är lite marigt att hjälpa i detta fall. Det är inte ens säkert att datorn supportar större minneskretsar än de befintliga.
    fredrik

  16. #76

    Standard

    Jag har en gammal bärbar HP med 64 bitars CPU men resten av datorn klarar bara 32 bit....det säger en hel del om företagets kunskaper.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #77

    Standard

    Jag ringde supporten nu och fick utifrån serienumret ett OEM nummer på minnet. När han på supporten sedan skulle kolla om det gick att hitta lämpligt minne utifrån numret fick han hålla på en god stund. Till slut hittade han ett ersättningsnummer. Detta kanske tyder på att det inte är helt enkelt med just min dator.

    Nu är väl frågan om man verkligen kan lita på att det skulle fungera om man beställer ett nytt minne utifrån de uppgifter jag fick. Upp till 8Gb ska i alla fungera. Det här var de nummer han fick fram. spare part nr 578178-001 ersatt 641369-001 Det är inga problem att hitta minnen med hjälp av ersättningsnumret.

    Här är i alla fall lite uppgifter på min dator.

    Serienummer: 2CE0511N2R
    Microprocess: Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 370 @ 2.40GHz
    Minne: 2GB Hynix 1333MHz
    Moderkort: 1413 KBC Version 57.37
    BIOS: 68AZZ Ver. F.60

    /Mats

  18. #78

    Standard

    En liten uppdaterin.

    Enligt de specifikationer jag fick från HP:s support beställde jag minnen som skulle passa datorn men det fungerade inte ändå. Som ett sista försök Googlade jag på exakt samma minne som det 2 G som suttit i datorn sedan den var ny. Jag fick flera träffar bland annat på Tradera där en kille flera uppsättningar av dessa minnen, begagnade men inte så dyra så jag gjorde ett sista desperat försök och beställde ett par 2G. Petade först i ett av dessa på den tomma platsen och datorn startade som vanligt och fungerade hur bra som helst. Har läst någonstans att det är bäst om minnena tillhör samma par så jag bytte ut mitt gamla mot det andra jag köpte. Datorn är märkbart snabbare och laddar internetsidor snabbare. Särskilt då man öppnar nya sidor och har flera öppna samtidigt. Jag tycker även att det går snabare att starta datorn.

    När jag kikar i aktivitetetshanteraren på prestanda så ligger fysiskt minne hela tiden över de 2G jag hade tillgång till tidigare medan processoranvändningen verkar ha sjunkit. Vet inte om det har något samband.

    Efter att ha installerat mer RAM minne har jag också gjort flera försök att uppdatera till Windows 10 men inte lyckats. Gissningsvis är det något med Grafikkortet som inte fungerar. När datorn startat om och börjar uppdatera blir skärmen helt svart efter ett tag och inget verkar hända. Har väntat länge men till slut stängt datorn på strömbrytaren. När jag sedan startat så har den gått tillbaka till Windows 7.

    /Mats

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •