Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Slö dator?

  1. #1

    Standard Slö dator?

    Chansar att slänga in en datorfråga här.

    Jag har en bärbar dator som är otroligt slö första gången jag startar den för dagen. Nästan hopplöst när man ska surfa då den fastnar och har sig och ska man skriva in något i sökraden kan man inte platser markören där och när det till slut går så kommer bokstäverna förhoppningsvis 10 sec. efter att man tryckt på knappen. Ibland försvinner wbbsidan helt och skrivbordet visas varefter webbsidan kommer tillbaka om en stund. Ibland blir liksom hela sidan alldeles blek och allt fastnar.

    Det lustiga är att om man endera stänger ner webbsidorna man har framme och börjar om går det bättre och stänger man datorn och börjar om så fungerar det hur bra som helst. Då är datorn plötsligt inte det minsta seg.

    Min gissning är att någon schemalagd minneskrävande process drar igång när jag startar datorn första gången men jag kan inte räkna ut vad? Är det bara Norton som gör en genomsökning eller kan det vara något skitprogram som försöker rensa mina bankkonton?

    Jag har sökt lite på datorforum men det är så avancerade förklaringar och jag förstår inte terminologin. Så förklara enkelt


    /Mats

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Tjenis, till att börja med så kan jag rekommendera att ställa motsvarande fråga på Sweclockers.com (svenskt forum) och vara tydlig med enkel hjälp och säga ifrån om det inte är något du förstår. Alla har olika baskunskap inom oplika områden, inget konstigt med det.

    Microsoft Essential kan lösa en hel del stygga saker (kan ersätta Norton) och är gratis.
    http://windows.microsoft.com/sv-se/w...tials-download

    En god sak skulle vara om du har möjlighet att ta datorn till någon som är rätt datorkunnig och gå igenom autostarten på datorn och se till att inga onödiga processer startas, rensa bort onödiga program etc.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Det blir lättare att ge tips om du talar om vad du har för processor, mängd minne och operativsystem.
    / Jonas

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Så där brukar datorer uppföra sig när minnet utnyttjas till 100%. För att kunna skriva till minnet kastas "gammal" information ut och lagras temporärt på hårddisken. Om sedan något annat program behöver den "gamla" informationen så läses den tillbaka varvid något annat kastas ut. Om det vill sig illa så använder datorn i princip hela sin kapacitet till att läsa och skriva minne till hårddisken.

    Virusscanners ställer ofta till med det du beskriver. Det blir etter värre av att de läser upp stora delar av hårddisken till minnet samtidigt som operativsystemet kastar ut delar av minnet till hårddisken.

    Elaka program som virus och spionprogram brukar oftast inte ställa till denna typ av problem.

    Prova att stänga av virusscannern helt (om du har en). Norton är en katastrof. Microsofts program är mycket snällare mot minnet.

  5. #5

    Standard

    Den känsla jag har är att Norton gör en schemalagd daglig genomgång av varje skrymsle av datorn och när det är klart fungerar datorn plötsligt som den ska. Virusscannern är det detsamma som antivirusprogrammet eller är det en funktion i i detsamma?

    /Mats

  6. #6

    Standard

    är programmet som Fluf länkade till någon form av antivirusprogram som kan ersätta Norton?

    /Mats

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Det är en typ av antivirus program som tyvärr är ett av dom absolut sämsta skydden som finns(finns väldigt mycket info att läsa på SweClockers ang virusskydd. Skulle rekommendera eset istället.

  8. #8

    Standard

    Kolla hur mycket processorkraft och minne datorn använder i aktivitetshanteraren när det händer. Gå in under fliken som heter processer och sortera på CPU/Processor. Viss reservation för de exaktan namnen då jag råkat använda en engelsk windows version.

    Kolla vad som drar mest, och rapportera tillbaka.

  9. #9

    Standard

    Jag har Norton betalt genom jobbet och har fått för mig att det ska vara bra men det kanske inte är så. Jag kan dock byta hur jag vill då jag har ansvar för datorn helt och hållet.

    Nu har jag stängt ner Norton och kör med det i länken istället. Ska se om det gör någon skillnad. Där kunde man i alla fall begränsa programmets processoranvändning. Har det ställt på max 50%

    /Mats

  10. #10
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Var kollar man om om ens uppgraderin av internminnena har gått bra? Bytte ut de gamla 2x 2Gb till 2x 4Gb och vill ny se så att de båda fungerar som tänkt.

    Tacksam för hjälp
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Var kollar man om om ens uppgraderin av internminnena har gått bra? Bytte ut de gamla 2x 2Gb till 2x 4Gb och vill ny se så att de båda fungerar som tänkt.

    Tacksam för hjälp
    Höger-klicka på "Den här datorn" och välj Egenskaper.
    / Jonas

  12. #12
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jonas, det blev jag inte mycket klokare av.
    Kör win7 64 om det är till någon hjälp?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  13. #13
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag hittade det tillslut.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Jag har Norton betalt genom jobbet och har fått för mig att det ska vara bra men det kanske inte är så. Jag kan dock byta hur jag vill då jag har ansvar för datorn helt och hållet.

    Nu har jag stängt ner Norton och kör med det i länken istället. Ska se om det gör någon skillnad. Där kunde man i alla fall begränsa programmets processoranvändning. Har det ställt på max 50%

    /Mats
    Förr hade Norton samarbete med av-comparatives.org, men 2012 ville de av okänd anledning inte vara med längre. Så det är svårt att få någon egentlig information om hur bra/dåligt det är.

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Norton har under perioder tagit extremt mycket systemresurser. När jag får en dator som beter sig som din kollar jag följande

    Mängd minne? Är det mindre än 4GB så beter sig en dator såhär. Går troligen inte att få flyta smidigt.

    Processor? Sämre än iCore3 så går det trögt

    Antal flikar i webbläsaren? Min fru har 15 flikar i chrome och det är för mycket med en Core Dual på 4GByte minne. Kör man dessutom spotify eller annan cpu-krävande app så är man rökt.

    Kör man internet exploder är man också troligen rökt då den tar mycket systemresurser.

    kör man flash på webben? Kan sega ner vilken dator som helst. Stoppas med FlashBlock och AdBlock Plus i chrome.
    32 eller 64 bitars OS? Har du mer än 4GByte minne bör du ha 64-bitars annars inte.

    Fulprogram? Ta och skaffa spybot s&d och rensa.
    Dubbla antivirus? Trolig orsak till att dator strular. Ta bort norton som är en minnes- och prestantatjuv och alla andra antivirus och installera AVG i ställlet.
    Gamla drivrutiner? Kan löna sig att uppdatera. Speciellt ljud och display. Jag KOLLAR drivrutiner med driver agent (http://driveragent.com/) och laddar ner från hårdvarutillverkarens hemsida.

    Massa program som vill starta med datorn? Stäng av allt utom microsofts tjänster, avg antivirus samt hw-tillverares tjänster i msconfig i fliken autostart. T.ex. adobe och apple är notoriska för att alltid vilja köra och slöa ner datorn.
    fredrik

  16. #16

    Standard

    Jag tror jag har 2GB minne i min dator så den är nog lite klen. Hur som helst har jag avinstallerat Norton och även Microsoft scurity som jag installerade igår. Jag har sedan isntallerat SVG som jag använt tidigare innan jag skaffade Norton.

    Jag kollade lite på aktivitetshanteraren när jag avinstallerade programmen för att se m det blev någon skillnad. Nu är jag inte rätt person att tolka siffrorna men ändå.

    CPU har legat mellan 0% och 25% hela tiden och där blev det ingen större skillnad. Däremot blev det skillnad på det fysiska minnet. Med Norton installlerat låg det nästan hela tiden över 90% och tidvis på 99%. efter avinstallation ligger mellan 55% och 75% Om det nu har någon inverkan på datorns hastighet är en annan sak.

    Jag kollade även i resursövervakaren vad som drar mest minne.
    Mest drar svchost 116 660 kb
    Sedan är det 3 st Chrome.exe som tar mellan 54 000 och 81 000 var. Men varför är det 3 st
    HPPA_Mainexe 80 000 kb
    Google drive 60 000 kb

    Ja listan är lång men detta är exempel på några som drar mycket minne. Jag vet inte om dessa uppgifter kan säga något om min dator. Bristen på minne är kanske den stora orsaken men man kan ju alltid försöka göra det bästa av situationen.

    /Mats

  17. #17
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har också haft samma problem och bytte till 280 gb ssd och 8gb internminne. Den blev snabb i uppstarten, inte snabbare i sig och den slutade stånga vid redigering av film. Skönt nu kan jag skjuta upp nytt datorköp till nästa år. Investering 1500:-
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Däremot blev det skillnad på det fysiska minnet. Med Norton installlerat låg det nästan hela tiden över 90% och tidvis på 99%. efter avinstallation ligger mellan 55% och 75% Om det nu har någon inverkan på datorns hastighet är en annan sak.
    Om du har 2GB internminne och använder/använt 90% av det fysiska minnet är det dags att uppgradera minnet. Sikta på 8GB om det går i den datorn, var inte rädd för att byta ut de minneskretsar du har också om du har få minnesplatser på moderkortet, t.ex. i en laptop.

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    291
    Jobb
    Vindkraftverkstekniker
    Klubb
    Malmö

    Standard

    2GB är alldeles för lite för en modern Windows installation, minst fyra krävs för är få en hyfsad upplevelse. När det fysiska minnet tar slut så skyfflar datorn över innehållet från ram till hårddisk och det är många gånger långsammare att läsa/skriva till en disk än att köra direkt på minnet.

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    http://www.file.net/process/hpwamain.exe.html
    Har du trådlös HP-skrivare har du nytta av hpwamain.exe annars är det ett virus. Kolla var den ligger. Hp installerar under %PROGRAMFILES% virus i windowskatalogen.
    Mer minne is da shit. Vad har du för dator? Vet du inte kollar du med CPU-Z.
    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
    Har du kört Spybot S&D ännu?
    Senast redigerat av freddan_6 den 2015-04-17 klockan 15:08.
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •